Online magazín o tom, jak ušetřit a inspirovat se ve světě energií
21.7.2017 / ela

2020 bude pro Českou republiku rokem elektromobility

2020 bude pro Českou republiku rokem elektromobility
Elektromobily zatím nejsou na českých silnicích běžně k vidění, to se však s největší pravděpodobností během několika let změní. Podle poradenské firmy Roland Berger dosáhne roční prodej elektromobilů v ČR v roce 2020 až 7000 vozidel. Zhruba v roce 2020 by měla přijít se sériovým elektromobilem i domácí ŠKODA Auto.  Co všechno nám elektromobilita může přinést?

1.

Čistší vzduch, zdravější a spokojenější obyvatelé

Elektromobily produkují až o 80 % méně lokálních emisí CO2 a podstatně méně ostatních škodlivých látek (prachové částice, CO, Nox, SO2). Rozvoj elektromobility by byl přínosem pro obyvatele velkých měst, kde je problémem hustá doprava a s ní spojené emise škodlivých látek. Elektromobily jsou navíc tiché, což opět uvítají zejména obyvatelé měst a lidé žijící v blízkosti frekventovaných silnic. Tišší provoz však přispěje i k větší pohodě řidičů, protože v kabinách elektromobilů je v průměru o 6 dB menší hluk než u klasických vozů. Právě tato vlastnost elektromobilů ovšem představuje určité nebezpečí pro chodce. Tento problém řeší systémy výstražné signalizace, které budou v budoucnosti velmi pravděpodobně regulovány legislativou a stanou se povinnou součástí každého vozu s elektrickým pohonem.

2.

Menší závislost na fosilních palivech

Bude-li se pro dobíjení elektromobilů využívat zejména energie z obnovitelných zdrojů, pak se sníží závislost dopravy na fosilních palivech. Elektromobily jsou navíc výkonnější a spotřebují méně energie než vozidla se spalovacími motory, takže jejich provoz je levnější. Na druhou stranu však poroste poptávka po surovinách potřebných k výrobě akumulátorů, jako je lithium (nyní patří k největším vývozcům Argentina, Chile, Bolívie) či kobalt, které se těží především v africkém Kongu. Budou se také zkoumat možnosti využití dalších prvků pro výrobu akumulátorů.

3.

Nárůst zelených pracovních míst

Přechod ze spalovacích motorů na elektromotory by mohl podpořit vznik dalších takzvaných zelených pracovních míst, tedy takových, která napomáhají úsporám energie, využívají obnovitelné zdroje a chrání přírodní bohatství a ekosystémy, přičemž se snaží vyhnout znečištění ovzduší i krajiny. Bude se jednat o výzkum a vývoj v oblastech zařízení na výrobu energie z obnovitelných zdrojů, skladování a distribuce energie, infrastruktury v podobě nabíjecích stanic, recyklace akumulátorů a podobně.

FVE

TIP

Uvažujete o pořízení fotovoltaického systému? Více informací najdete na www.eon-solar.cz!

4.

Česká značka Škoda posílí svou pozici

Již dnes patří Škoda k nejvýdělečnějším značkám koncernu Volkswagen, pod jehož křídly funguje již čtvrtstoletí. Loni zvýšila svůj provozní zisk o 31 procent na 1,2 miliardy eur a její marže vzrostla z předloňských 7,3 na loňských 8,7 procenta. S rozvojem elektromobility, která je klíčovým prvkem její strategie mezinárodního růstu, může Škoda svou pozici na světových trzích ještě posílit. Do roku 2025 má mít v nabídce vedle plug-in hybridů i pět čistě elektricky poháněných vozů. V souvislosti s tím představila Škoda na letošním jarním autosalonu Auto Shanghai model VISION E, který je první studií s čistě elektrickým pohonem v historii automobilky. Automobil vybavený dvěma elektromotory zaujal nejen futuristickým designem, ale i dojezdem až 500 km, jehož dosahuje díky výkonným lithium-iontovým akumulátorům a chytré rekuperaci.

 

5.

Lídrem elektromobility se stane Čína

Technologická revoluce v automobilovém průmyslu je prioritou čínské vlády. V loňském roce bylo v Číně vyrobeno 43 procent všech elektroautomobilů a pochází odtud každá čtvrtá baterie a každý třetí elektromotor. Stoupá zde i poptávka – od loňského roku jezdí po čínských silnicích více než 650 tisíc e-automobilů (hybridů a čistě elektrických vozů). Počet elektroautomobilů v Číně tak loni poprvé početně překonal flotilu e-automobilů registrovaných ve Spojených státech. Výrobci v Číně si uvědomili, že již etablované producenty vozů se spalovacími motory nedostihnou, a tak se rovnou zaměřili na elektromobily. Čínská vláda navíc tento rozvoj masivně podporuje, a to nejen z hospodářských důvodů, ale i kvůli eliminaci smogu, který trápí velké čínské aglomerace.

6.

Revoluce ve veřejné dopravě

„E-mobilita může být tichou, ale zcela zásadní revolucí,“ uvádí ve své tiskové zprávě z 28. března tohoto roku Platforma pro elektromobilitu, která vznikla v Bruselu jako aliance více než 20 výrobců, provozovatelů infrastruktury, provozovatelů a uživatelů dopravy, měst a občanských organizací. Platforma podporuje zrychlení elektrifikace všech druhů dopravy a vyzývá evropské státy k urychlení budování potřebné infrastruktury a odstranění legislativních překážek. Její vizí elektromobility je udržitelný dopravní systém spojující železniční, tramvajovou, autobusovou i osobní dopravu, v němž se lidé a zboží převážně přesunují po zemi a využívají přitom elektřinu z obnovitelných zdrojů.

Nejlepší články e-mailem