Online magazín o tom, jak ušetřit a inspirovat se ve světě energií
14.11.2019 / Marek Bednář

Alternativy k naftě existují

Alternativy k naftě existují
Ačkoliv drtivá většina nákladních aut stále jezdí na naftu, není to však jediná volba. Variantu v podobě zemního plynu už dnes využívají desetitisíce přepravců a nejeden městský dopravní podnik v ČR využívá plynové autobusy. Výhody po stránce ekologie jsou ohromné. Ještě výhodněji se jeví provoz na vodík, na jeho rozmach si však ještě počkáme.

Na první pohled to vypadá, že nákladní auta na naftu jezdit prostě musí. Potřebují ohromný točivý moment, který vznětové motory nabízejí, jezdí na dlouhé trasy a nemohou ztrácet čas dobíjením elektřiny, které by potřebovaly obrovské množství. Elektrický pohon však není jedinou ekologickou alternativou spalování motorové nafty.

Nástup hybridů

Už před rokem se světu představil například kamion Iveco Stralis NP, který jezdí na CNG (stlačený zemní plyn), LNG (zkapalněný zemní plyn) nebo kombinaci obou, a to s motorem o výkonu 400 koní. Dojezd na jednu nádrž je dle výrobce až 570, 1 035 nebo 1 500 km (ve skutečnosti bude také záviset na nákladu a profilu trasy), což je pro dálkové cesty více než dostačující.Alternativy k naftě_1

Důležitější než dojezd samotný je rozdíl v nákladech – plynové verze Stralisu podle výrobce ušetří 40 % nákladů na palivo a také do ovzduší vypustí o 15 % méně CO2, o 70 % méně NOX a o 99 % méně pevných částic. Další rozdíl bychom našli ve složitosti výfukových systémů. U vznětového motoru je třeba čistit výfukové plyny filtrem pevných částic a selektivní katalytickou redukcí. Plynová verze má jen klasický katalyzátor, nic víc.

Iveco zdaleka není jediný výrobce, který nabízí plynová vozidla pro těžkou přepravu. Scania má v nabídce model R 410 s motorem na CNG nebo LNG. Zde se nabízí přímé srovnání, protože R410 existuje i ve vznětové variantě. Obě dvě mají 410 koní, varianta na CNG disponuje nádržemi, které pojmou plyn na ujetí až 500 km, u LNG to je až 1 100 km.

Alternativy k naftě_infobox_1

Volvo už od roku 2015 sériově vyrábí nákladní vůz FE CNG, který dokazuje, že parametry plynových motorů nemusí ve srovnání s naftou zaostávat. Šestiválec v FE CNG Euro 6 nabídne 320 koní z 8,9 l objemu. Na jedno naplnění nádrží ujede až 400 km, je-li jeho prací lehký rozvoz, nebo 250 km, pracuje-li na svozu odpadu. Pro srovnání, konvenční Volvo FE s nejsilnějším vznětovým motorem D8K320 nabídne 320 koní a dojezd se odvíjí od kapacity palivové nádrže, která se dle specifikací výrobce pohybuje od 160 do 630 litrů.

Ekologie těžké dopravy

Výhody spalování zemního plynu oproti naftě jsou jednoznačně v ekologii provozu. „CNG produkuje v porovnání s dieselem o více než 90 % méně emisí oxidů dusíku,“ uvedla v minulosti Lenka Kovačovská, výkonná ředitelka Českého plynárenského svazu.

Podobně v minulosti hovořil i Jindřich Karas, šéf marketingu firmy ESA Logistika. „LNG je zatím lehce ekonomicky výhodnější než nafta, a to za předpokladu, že nebude docházet k nečekaným technickým problémům. Hlavní motorem, proč se tím zabýváme, je ekologie. Protože pokud můžeme dělat stejnou věc za téměř stejné nebo menší peníze, ale ekologicky, volba je jasná,“ uvedl pro web ihned.cz.

Alternativy k naftě_2

Podle Bořivoje Havleny, školitele řidičů firmy ESA, jsou rozdíly i jinde. Naftové auto je pružnější při rozjezdu, takže je vhodnější na trasy, kde se často mění rychlost jízdy. Zkapalněný zemní plyn bude podle něj vhodnější na plynulejší jízdu. A má také nižší spotřebu paliva, ale u celkových nákladů je třeba brát v potaz i vyšší pořizovací cenu.

„Pro nákladní dopravce je zemní plyn zajímavý především z pohledu ekonomiky provozu, v případě CNG však mají problém s relativně malým dojezdem. LNG se proto stává zajímavou příležitostí. Dojezdy přes 1000 km už jsou velmi slušné,“ uvedl pro web CNGplus Vojtěch Hromíř ze Sdružení automobilových dopravců ČESMAD BOHEMIA. Problémem však podle něj je mizerná dostupnost plnicích stanic.

TIP

Spočítejte si výhodnost CNG jako alternativního pohonu na www.eon.cz/cng. Na stejném odkaze se zároveň dozvíte víc o CNG stanicích a CNG vozech. Pro více informací nás také můžete kontaktovat!

Čerpacích stanic má málo i vodík

Se stejným problémem se v současnosti potýká další alternativní pohon, který už nespaluje vůbec nic – vodík. Přesněji se „auta na vodík“ označují FCEV (Fuel Cell Electric Vehicle), tedy elektromobil s palivovými články. Tankovaný vodík totiž v palivovém článku reaguje s kyslíkem nasátým z okolního vzduchu, čímž vyrábí elektřinu, a ta pohání kola vozidla. Auta s palivovými články jsou tedy zcela bezemisní – lokálně, samozřejmě.

Na rozdíl od bateriových elektromobilů je navíc doplňování vodíku mnohem rychlejší procedurou – je srovnatelné s tankováním nafty, nebo právě zemního plynu v některé z jeho forem. Na tomto poli nejsou výrobci aut tak daleko, jako u plynových náklaďáků, ale práce probíhají – např. Toyota, která auta na vodík už nějakou dobu prodává, spolupracuje na vývoji vodíkového tahače s americkým Kenworthem. V současnosti je prototyp schopen na jedno naplnění nádrží ujet asi 480 kilometrů.

V České republice bohužel v současnosti není žádná veřejná plnicí stanice na vodík, na rozdíl od sousedního Německa, kde jich funguje několik desítek. Podle posledních informací mají první tři vzniknout do pololetí roku 2020 v rámci pilotního projektu firmy Unipetrol, která provozuje síť čerpacích stanic Benzina. Další stanici plánuje postavit také Ústav jaderného výzkumu v Řeži u Prahy a jednu v ceně 70 milionů by měl stavět i ostravský dopravní podnik.

Alternativy k naftě_3

Podle loňských informací ministerstva dopravy by mělo do roku 2023 vyrůst až osm nových stanic. Není to mnoho, ale je to lepší než nic. U vodíku však, stejně jako u elektřiny, musíme brát v potaz také to, jak se vyrábí – až 96 % současné produkce pochází ze zemního plynu, ropy nebo uhlí. Zbylá čtyři procenta se vyrábí elektrolýzou vody.

Zázrak jménem Lynx

Existují i ojedinělé případy, kdy může auto jezdit zcela bez externího zdroje energie. Nejedná se o zázračné perpetuum mobile, ale o důlní sklápěčku „Lynx“, kterou provozuje společnost Kuhn Schweiz AG. Ve skutečnosti to je Komatsu e-Dumper, největší a taky nejtěžší elektromobil na světě. Má baterii o kapacitě 600 kWh a je výjimečný tím, že nepotřebuje nabíjet.

Naložený – tj. s okamžitou hmotností 111 tun – jede z kopce dolů, a protože elektromotor u elektromobilu může zároveň sloužit jako generátor, nabíjí baterie. Zpátky do kopce jede prázdný, o 60 tun lehčí, a spotřebovává elektřinu uloženou při sjezdu. Doslova tak jezdí jen na zemskou gravitaci.

Nejlepší články e-mailem