Online magazín o tom, jak ušetřit a inspirovat se ve světě energií

Aktuálně čtete

České firmy začínají pořizovat vozy na elektřinu. Mohou tím ovlivnit celý trh s automobily
3 min 10435
30.5.2018 / wac / 3 min. čtení

České firmy začínají pořizovat vozy na elektřinu. Mohou tím ovlivnit celý trh s automobily

České firmy začínají pořizovat vozy na elektřinu. Mohou tím ovlivnit celý trh s automobily
Boom elektromobilů v Česku dosud nenastal. Za loňský rok se prodalo v celé zemi jen něco přes tři tisíce vozů s hybridním či čistě elektrickým pohonem. To je sice dvojnásobný počet oproti celému roku 2016, v celkovém objemu nově prodaných automobilů však tyto vozy představují zhruba jedno procento. To se ale může brzy změnit a prodeje mohou začít významně růst.

1.

Firmy jako průkopníci elektromobility v Česku

Klíčovou roli při přechodu k elektromobilitě budou hrát firmy. Právě ty jsou největším odběratelem automobilek – každoročně v Česku nakoupí zhruba 75 procent z celkového množství prodaných nových vozů. Ve chvíli, kdy se tak české společnosti ve větším začnou zajímat o elektromobily, může to zcela zásadně proměnit celý trh s automobily.

Tato doba přitom nemusí být daleko. Loni se k velkému kroku odhodlala společnost Moneta Money Bank, která oznámila, že do pěti let všechny své služební vozy vymění právě za elektromobily. Společnost si proto objednala 150 elektrovozů VW e-Golf a u své centrály v Praze buduje 50 dobíjecích stanic. Do budoucna jimi vybaví i své pobočky mimo hlavní město.

Nejsou to však pouze zaměstnanci zmíněné Monety, kteří si začínají zvykat na elektromobily. Vozy s elektrickým pohonem již v Česku zařadila do svých firemních flotil většina energetických společností. Ty zpravidla disponují desítkami vozů. Často je přitom zapůjčují svým partnerům. Elektromobily jsou také lákavé pro carsharingové firmy, které chtějí v Česku prorazit s byznysem sdíleních vozů. Příkladem je společnost Car4Way, která vloni na podzim nabídla svým klientům v Praze 15 vozů VW e-Golf.

TIP

Využijte operativní leasing elektroaut na 8 měsíců s nabíjením v ceně. Objednejte si testovací jízdu

2.

Pošťáci: Elektromobily jsou na jízdu po městě výhodnější

O elektromobily mají v Česku zájem zásilkové služby. Česká pošta loni na podzim vyhlásila vůbec největší tendr na dodávku elektromobilů v Česku. Oznámila, že chce pořídit až 60 dodávek s elektrickým pohonem. Měla na ně připravených 30 milionů korun.

„Ve městech, kde naše vozidla jezdí na poměrně malé vzdálenosti s velkým počtem zastávek, se nám elektromobily jeví výrazně vhodnější než standardní vozidla se spalovacím motorem,“ komentoval vyhlášení tendru mluvčí České pošty Matyáš Vitík. Dodal, že vozy by měly být nasazeny v Praze, Brně, Pardubicích či například Liberci.

Letos v březnu však pošta oznámila, že soutěž ruší. Přihlásil se do ní pouze jediný zájemce. Nový tendr zatím státní podnik nevypsal. V Česku se o auta s alternativním pohonem zajímají i další zásilkové služby. Balíková přepravní společnost GLS loni zařadila do svého vozového parku první elektrické dodávky, do roku 2019 jich plánuje mít několik desítek. V Česku dnes elektromobily testují také zásilkové společnosti Geis či PPL.

Majitel posledně jmenované firmy – německá skupina Deutsche Post – dokonce před časem koupila výrobce elektrických vozidel StreetScooter, který pro německou poštu vyvinul vlastní vozidlo na rozvážení balíků. Tato auta jsou pro Deutsche Post výrazně levnější, než za kolik je nabízí konkurenční firmy. Díky tomu má dnes Deutsche Post v Německu vůbec největší flotilu elektromobilů. Celkem čítá přes tři tisíce vozů.

3.

Elektromobily jsou šetrné k prostředí, mají ale i další výhody

Přestože cena za ujetý kilometr je u elektromobilů výrazně levnější oproti vozům se spalovacím motorem, pro firmy jsou dnes e-auta stále spíše věcí marketingu a prestiže než skutečných úspor. Od koupě je odrazuje především vyšší pořizovací cena či nedostatečná síť dobíjecích stanic. Některé firmy však plánují elektromobily nakupovat i kvůli jejich „sekundárním“ výhodám.

Příkladem je stavební společnost Eurovia. Její zaměstnanci se v brzké době přestěhují z budovy na Národní třídě v centru hlavního města do nového sídla v pražské Krči. Tam bude mít společnost zaparkovaných i několik firemních elektromobilů. A to mimo jiné proto, aby zaměstnanci, kteří se vypraví do centra, snadno našli parkovací místo. Hlavní město totiž před časem rozhodlo, že mohou elektromobily bezplatně parkovat v zónách placeného stání. Hovoří se také o tom, že by ekologické vozy do budoucna mohly využívat i rychlé pruhy určené autobusům.

Pro některé firmy mohou být elektromobily zajímavé i díky možnosti jejich financování z evropských peněz. Firmy a živnostníci mohou pořizovací cenu elektromobilů pomocí dotací srazit až o třetinu. A to ať už se jedná o jeden vůz, či celou firemní flotilu. Tímto způsobem se může finální cena vyrovnat i ceně levnějších vozů se spalovacím motorem.

emobilita 

4.

Automobilky se připravují na velkou změnu

Automobilky očekávají, že zájem o elektromobily v následujících letech výrazně poroste, a to nejen ze strany firem. Jedním z důvodů je sílící tlak Evropské unie na snižování emisí. Loni dokonce Evropská komise navrhla zavést kvóty, podle kterých by až 30 procent prodejů každé značky musely povinně tvořit automobily s „čistým pohonem“. Tlak na snižování emisí roste i ze strany velký měst. Paříž či Madrid se chystají zakázat výhledově vjezd aut s dieslovými motory. Británie dokonce oznámila, že do roku 2040 zakáže vjezd všem automobilům s benzinovým či dieslovým motorem.

Automobilky proto doslova sypou peníze do vozů na alternativní paliva. A výsledek? Jen německý koncern Volkswagen hodlá do roku 2025 uvést na trh zhruba 50 modelů čistě na elektrický pohon. Škoda Auto, která je součástí koncernu, investuje do elektromobility v následujících pěti letech 2 miliardy euro. A pozadu nezůstávají ani další automobilky. Podle odborníků by mělo být výsledkem výrazně větší nabídka těchto vozů na trhu a tudíž i nižší pořizovací cena. Česko navíc v následujících letech poskytne stovky milionů korun na výstavbu dobíjecích stanic. Díky tomu budou elektromobily stále více nabývat na atraktivitě.

Nejlepší články e-mailem