Online magazín o tom, jak ušetřit a inspirovat se ve světě energií

4 roky po Dieselgate: něco končí, něco začíná

4 roky po Dieselgate: něco končí, něco začíná
Před 4 roky Volkswagen zažíval životní růst, automobilka měla jedny z nejlepších výsledků v historii. Pak ale ze zámoří přistála facka. A změnila se jak taktika největšího evropského automobilového koncernu, tak celý automotive trh.

„Úplně jsme to podělali. Zachovali jsme se nečestně k Agentuře pro ochranu životního prostředí, CARB a úplně ke všem okolo.“ Těmito slovy zhodnotil největší automotive skandál všech dob CEO Volkswagen Group ve Spojených státech, Michael Horn.

Dieselgate

Skandál se týkal manipulace s naměřenými hodnotami oxidu dusíku v celé škále motorů využívaných všemi značkami koncernu. Velmi zjednodušeně řečeno – při testování software v řídicí jednotce uzpůsobil emise motoru natolik, aby splňoval přísné emisní normy NOx pro americký trh. V reálném provozu pak motor emisí produkoval násobně více.  

Perné září 2015 ve Wolfsburgu

3. 9. – Americká agentura pohrozila, že neudělí certifikát pro provoz motorům EA189TDI. Ten samý den Volkswagen připouští úpravu softwaru během testování.

18. 9. – EPA svolává vozy vyrobené mezi léty 2009-2015

20 .9. – Volkswagen se veřejně omlouvá a přiznává, že se jednalo o podvod.

21. 9. – Akcie Volkswagenu se propadají o 20 %.

22. 9. – Volkswagen vyčleňuje přes 7 miliard dolarů na nápravu škod.

23. 9. – Rezignuje Martin Winterkorn, šéf představenstva Volkswagen AG.

29.9. – Firma avizuje, že chybu opraví ve všech 11 milionech postižených automobilech.

Americké odhalení ale bylo jen kusým šlápnutím do vosího hnízda. Během pár dní se ukázalo, že podvodné měření se týká i vozů prodávaných na evropském trhu včetně České republiky. U nás se úprava týkala zhruba 140 000 vozů z výroby koncernu. Okolo 100 000 z nich vyjelo z továren ŠKODA AUTO. Do dnešního dne si ale pro opravu softwaru přijelo do autorizovaných servisů jen 60 % českých majitelů.

Co to vlastně všechno stálo?

Němečtí vyšetřovatelé vyčíslili celkovou škodu na 78 miliard eur, tedy asi 2 biliony korun. Toto číslo v sobě zahrnuje i pokles hodnoty vozů. Ve Spojených státech Amerických zasaženým vozidlům přiřkli čistou nulu, u osobních vozů v Evropě pak připočítali pokles hodnoty na 60 % ceny.

Z účtů Volkswagen AG doposud zatím odplula necelá třetina ze zmíněné částky, konkrétně 29 miliard eur. Do této sumy se mimo jiné započítává i pokuta pro Porsche (535 milionů eur), Audi (800 milionů eur), samotný Volkswagen (1 miliarda eur) nebo vypořádání s americkou vládou (4,7 miliardy eur).

Dieselgate

Celý trh osobních vozů s naftovými motory pak aféra stála růst a dost možná i budoucnost. Zatímco v roce 2015 jezdilo každé druhé nově prodané auto v Evropě na naftu, v následujících letech nabral prodej dieselových aut sestupnou tendenci.

Dieselgate

V konečném účtování ale nemusí figurovat jen peníze. Před soudem v současnosti stojí 5 manažerů VW včetně zmíněného Martina Winterkorna. Justici se nevyhne ani Rupert Stadler a tři další vrcholní manažeři Audi. Jako první odsouzený v celém případu figuruje inženýr James Robert Lian, kterému v roce 2017 Dieselgate „vynesla“ 40 měsíců vězení a pokutu navíc. Nejvyšší, sedmiletý trest v celé kauze pak vyfasoval Oliver Schmidt, výkonný ředitel vývojového oddělení Volkswagen v Michiganu.
 

Zásah do automotive v několika úrovních

Tou první je důslednější měření a vůbec odlišný přístup k technickým údajům, které automobilky uvádějí. Začalo se více mluvit o analýze emisních metrik a spotřeby v provozu. Automobilky se ostatně mnohem víc zajímají o to, co zákazníkům říkají – aféra se totiž (byť jen okrajově) dotkla i koncernů FIAT nebo Renault-Nissan-Mitsubishi Alliance. Nejedná se tedy jen o kontrolu emisí, ale i například spotřeby. Na přetřes přišla v nedávné době (tedy několik let po skandálu) i Daimler AG.

Dieselgate

Celá tato patálie pak v některých ohledech nahrála elektromobilitě. Zatímco taková Toyota v roce 2008 bodovala ve spojených státech s hybridním modelem Prius, Volkswagen se tvrdošíjně snažil prosadit právě s naftovými motory. Zrovna v době, kdy se zpřísnily právě už tak přísné emisní limity.

TIP

Díky kartě E.ON Drive můžete jednoduše využívat síť našich dobíjecích stanic a zároveň získáte kompletní řešení pro emobilitu.

Podle některých stojí Dieselgate i za přísnějšími emisními limity, které v Evropě vejdou brzy v platnost. Třeba by je plnily i naftové osobáky. Možná jen na oko. Okolnosti ale přiměly Volkswagen šlápnout do elektromobility, tedy segmentu, kde evropské automobilky za těmi asijskými (potažmo americkými) notně zaostávaly. Firma si po probrání z naftové letargie stanovila za cíl prodávat v Evropě v roce 2030 přes 40 % elektromobilů. Od vypuknutí aféry se prodej elektromobilů a hybridů zdvojnásobil. Nicméně čtyři roky nejsou tak dlouhá doba, aby se celý trh radikálně proměnil. Elektromobily tvoří necelých 6 % nových aut prodaných v Evropě.

Dieselgate

Člověk by čekal, že se ve Wolfsburgu poučili, uhradí zbývající stovky tisíc žádostí o kompenzaci (podle nepravomocného rozsudku se například v Česku čeká na vyplacení 553 milionů korun) a na nešťastné září 2015 budou chtít rychle zapomenout. V posledních dnech ale média mluví o Dieselgate II, která se má opět týkat dieselových motorů. Tentokrát novějších s emisní normou Euro 6. Pokud by se podezření, kterým se Volkswagen usilovně brání, ukázala jako pravdivá, dost možná bychom si museli na mobilitu bez naftových osobáků zvykat rychleji, než si kdokoliv doteď dokázal představit.

Nejlepší články e-mailem