Online magazín o tom, jak ušetřit a inspirovat se ve světě energií

Aktuálně čtete

Dobíjecí stanice Břeclav: Kola poháněná sluncem
3 min 3543
4.2.2021 / Martin Kužel / 3 min. čtení

Dobíjecí stanice Břeclav: Kola poháněná sluncem

Dobíjecí stanice Břeclav: Kola poháněná sluncem
Okresní město Břeclav v Jihomoravském kraji je co do počtu slunečných dní jednou z nejlepších lokalit z celého Česka. Což z něj dělá ideálního kandidáta pro ambiciózní projekt společnosti E.ON – dobíječku elektrických vozidel, která bude krom připojení k běžné síti vybavena také vlastním úložištěm energie a fotovoltaickými panely. Většina elektřiny, kterou se vozy budou dobíjet, by totiž měla pocházet přímo ze slunce.

Společnost E.ON je jedním z domácích tahounů na poli elektromobility. Do sítě E.ON Drive, sdružující momentálně přes 100 dobíjecích stanic po celém Česku, se díky službě Veřejná dobíječka mohou připojit i soukromníci, a proměnit tak vlastní přípojku ve zdroj příjmů. E.ON provozuje také jeden z největších dobíjecích HUBů u nás – se šesti dobíječkami včetně jedné ultrarychlé, který je na sjezdu z dálnice D1 ve Vystrkově u Humpolce. Aby se maximalizoval přínos pro životní prostředí, pro většinu svých stanic společnost E.ON zelenou energii vykupuje. Nový projekt, který momentálně vzniká nedaleko čerpací stanice Benzina u Břeclavi, je výjimečný v tom, že si ekologickou elektřinu zajistí v podstatě sám.

„Hlavním přínosem dobíjecí stanice je energie, která bude z velké části přímo ze slunce. Využijeme zelenou elektřinu přímo v místě, kde se vyrobí, a navíc ji díky bateriovému úložišti můžeme i skladovat místo toho, abychom ji jen pouštěli do distribuční soustavy,“ vysvětluje Petr Hrubý z divize Mobility Service společnosti E.ON. „Samotnou výstavbu nám umožnil evropský projekt EAST-E, díky němuž máme příležitost tuto unikátní realizaci otestovat. V E.ONu se snažíme hledat zelená řešení všude, kde to je možné, a Břeclav je pro nás pilotní projekt, na němž si vyzkoušíme, jak podobné kombinace dobíječek, úložišť a solárních panelů do budoucna ještě zdokonalit.“

dobíječka Břeclav_1

Zachytit, uložit, dobíjet

Celé zařízení vypadá z dálky nenápadně jako obyčejné, zastřešené parkovací stání se zámkovou dlažbou. Přístřešek o rozměrech 18x5 m2 nad sedmi parkovacími místy je však osazen 54 fotovoltaickými panely o celkovém výkonu 18 kWp a doplňuje ho bateriové úložiště s použitelnou kapacitou 75 kWh. Na zájemce o dobíjení tu bude čekat rychlodobíjecí stanice ABB Terra.

„Pokud se ptáte, kolik vozů se z úložiště dobije, řeknu vám, že to záleží samozřejmě na kapacitě jejich baterie. Musíte brát také v potaz, že nikdo nepřijede k dobíjecí stanici s nulou. Většinou má třeba polovinu baterky, dobije ji do 80 %, což dělá zhruba 15‒20 kWh, a jede dál,“ upřesňuje Petr Hrubý. „Když takto přijedou za sebou například tři auta, energie, kterou načerpají, může jít čistě z úložiště. V momentě, kdy se jeho zásoby vyčerpají, bude možné přepojit také přímo na síť, z níž můžeme dávat až 60 kW.“

TIP

Díky kartě E.ON Drive můžete jednoduše využívat síť našich dobíjecích stanic a zároveň získáte kompletní řešení pro emobilitu!

Systém bude primárně nastavený tak, že pokud auto přijede, když svítí slunce, část energie se bude dobíjet přímo z fotovoltaiky. Bude-li zataženo a úložiště bude plné, půjde energie z něj. Až v momentě, kdy se úložiště dostane na svou spodní hranici, sáhne se při nabíjení i do sítě. Lokalita v Břeclavi, která leží uprostřed vinařského kraje, byla zvolena právě kvůli vysokému počtu slunečných dní za rok, díky kterým bude možné využít dostupnou zelenou energii na maximum.

dobíječka Břeclav_2

„Lokalitu jsme vybírali podle dlouhodobých statistik. Výrobci fotovoltaických panelů mají dnes k dispozici vynikající nástroje. Znáte-li místo, dokážou vám spočítat ideální sklon střech, průměr slunečných dní a podobně,“ říká k lokalitě Petr Hrubý a doplňuje: „Kromě podnebí považuji za velmi pozitivní i to, že se dobíječka staví vedle velké čerpací stanice, kde je i Stop Café. Je to poslední Benzina před vjezdem na Slovensko, musíte sice sjet z dálnice, ale není to nijak daleko. A navíc nejde čistě o tranzitní pumpu, ale nachází se poblíž města, kam mohou lidé přijíždět kdykoliv celý den, nejen když se chystají na dlouhou cestu. To by mělo její využití ještě zvýšit.“

 Ačkoliv podobná instalace je v našich končinách unikátní, možností čerpání alternativních pohonných hmot včetně dobíjení elektromobilů na čerpacích stanicích v Česku neustále přibývá. Jak doplňuje i Tomasz Wiatrak, předseda představenstva skupiny ORLEN Unipetrol, do které patří i Benzina ORLEN:

„Na čerpacích stanicích Benzina ORLEN chceme nabízet co nejširší portfolio produktů a služeb. Vedle tradičních paliv poskytujeme alternativní paliva LPG a CNG a postupně svou nabídku rozšiřujeme také o elektrickou energii, kterou ve spolupráci s externími partnery nabízíme už na 26 lokalitách po celé zemi. S mateřskou skupinou ORLEN Unipetrol jsme aktivní rovněž v rozvoji vodíkové elektromobility, která již v letošním roce doplní současnou bateriovou elektromobilitu, když v Praze na Barrandově a v Litvínově otevřeme první veřejné vodíkové plnicí stojany v České republice. V případě vodíku vidíme do budoucna rovněž šanci v podobě jeho výroby přímo v lokalitě u plnicích stojanů, kde bude moci vznikat stoprocentně zelený vodík.“

Malý krok pro člověka, velký skok pro dobíječky

Zařízení samotné se staví od poloviny září, ačkoliv první přípravy v podobě dokumentace pro stavební řízení začaly už minulý rok. Na přelomu listopadu a prosince proběhlo poslední testování a celá dobíječka by měla být v plném provozu začátkem roku 2021. Zájemci budou moci novou nabíječku u Břeclavi využít prostřednictvím karty sítě E.ON Drive, případně přes QR kód a webovou platební bránu.

V zámoří se solární dobíječky elektromobilů stávají v poslední době trendem. Unikátní je například projekt společnosti Envision Solar, o kterém jsme psali v článku Slunce pod kapotou a který pracuje s dobíječkami autonomními, ovšem instalovanými v poušti. V našich zeměpisných končinách se jedná o projekt ojedinělý, zato však hodný následování.

Jak uzavírá sám Petr Hrubý: „Zelená energie může být často virtuální, zatímco tady virtuální není. Přijedete, dobíjíte a většina energie, kterou dobijete ve slunečnější části roku od dubna do září, bude opravdu zelená. Myslím si, že význam bateriových úložišť v kombinaci s obnovitelnými zdroji do budoucna jedině poroste. Tahle dobíjecí stanice je zatím takový první krůček, který nám ale jednou umožní se rozběhnout.“

Nejlepší články e-mailem