Online magazín o tom, jak ušetřit a inspirovat se ve světě energií

Aktuálně čtete

Elektromobily zaplavily jihočeské silnice. V provozu se budou objevovat čím dál častěji
3 min 6557
15.6.2018 / wac / 3 min. čtení

Elektromobily zaplavily jihočeské silnice. V provozu se budou objevovat čím dál častěji

Elektromobily zaplavily jihočeské silnice. V provozu se budou objevovat čím dál častěji
Na českých silnicích se stále častěji začínají objevovat elektromobily. V Českém Krumlově tyto vozy mezi sebou dokonce závodily. Podle odborníků bude zájem o automobily s elektrickým pohonem v následujících letech stoupat. Podíl na tom bude mít především Evropská komise, která tlačí na automobilky, aby snižovaly emise u nových modelů.

Elektromobily se začínají svými jízdními vlastnostmi dostávat na úroveň vozů se spalovacím motorem. Obliba těchto vozidel roste a spolu s tím i prodeje. Mezi tuzemskými motoristy se navíc tvoří silná základna nadšenců. Dokazuje to i fakt, že právě Česko je jediným státem na světě, kde jsou organizovány hned dva závody elektromobilů a aut na alternativní pohony v jízdě pravidelnosti, které jsou oficiálně zařazeny do mezinárodního mistrovství světa pod hlavičkou Mezinárodní automobilové federace (FIA). Jeden z těchto závodů – Czech New Energies rallye – se uskutečnil v polovině května v jižních Čechách. Jízdy se účastnila i naše redakce.

Cílem závodu, který probíhal za běžného provozu na silnicích v okolí Českého Krumlova, nebylo dojet první do cíle, ale zajet co nejkonzistentnější jízdu. Posádky byly vybaveny navigačním plánkem a nesměly během závodu sjet z vyznačené trasy. Navíc se musely po celou dobu snažit udržet průměrnou rychlost, kterou jim stanovili organizátoři.

Závod pravidelnosti byl letos vypsán v celkem čtyřech kategoriích. Největší pozornost vzbudil právě ten, který se konal v rámci mistrovství světa FIA E-Rally Regularity Cup. Na start se zařadilo celkem 22 posádek, včetně několika mezinárodních týmů. Absolutními vítězi kategorie se stala posádka týmu Autoklub Česká Lípa v AČR ve složení Petr Pavlát a Tomáš Brzek ve voze Volkswagen e-Golf. Stejná posádka ovládla i druhý závod s označením Česká Trophy v ECO Rally, kterého se účastnily také posádky vozů na CNG, LPG a na další alternativní paliva. Ve zbývajících dvou kategoriích se mezi sebou utkaly posádky jedoucí pod vlajkou partnera letošního ročního Czech New Energies Rallye – energetické společnosti E.ON a následně rakouské společnosti Kreisel z Reinbachu.

Do Krumlova a Českých Budějovic, kde závody probíhaly, se však nesjeli pouze závodníci. Na místo dorazila i řada odborníků přes elektromobilitu. Podle nich během několika následujících let zájem o vozy na elektrický pohon rapidně vzroste. Automobilky po celém světě v současné době investují miliardy eur do vývoje vozidel na alternativní paliva. V roce 2020 se na trhu objeví desítky nových modelů poháněných elektřinou. S vyšší nabídkou podle expertů vzroste i poptávka ze strany kupců.

TIP

Využijte operativní leasing elektroaut na 8 měsíců s nabíjením v ceně. Objednejte si testovací jízdu

„My dnes pracujeme se třemi scénáři. První je superoptimistický. Podle něj by v Česku mohlo do roku 2030 jezdit až 500 tisíc elektromobilů. Střední počítá s 250 tisíci těchto aut a pesimistický, se kterými pracujeme, říká, že v roce 2030 bude po českých silnicích jezdit zhruba 120 tisíc elektromobilů,“ popisuje manažer společnosti E.ON zodpovědný za elektromobilitu Miloslav Fialka.

Nástup elektromobilů se podle něj bude odvíjet především podle toho, jak bude klesat pořizovací cena. Ta je zatím oproti automobilům se spalovacím motorem výrazně vyšší. „Hodně bude záležet na tom, jak rychle se u nás objeví levnější modely aut. Luxusní auta typu Tesla si pořídí jen pár lidí, chce to auta určená pro masu,“ říká Fialka. Dodává, že komplikací je u elektromobilů zatím také dlouhá čekací doba. Automobilky jich nestačí vyrábět tolik, kolik by jich dokázaly prodat.

Kromě vysoké pořizovací ceny je to i výrazně nižší dojezd a nedostatek rychlodobíjecích stanic. I to se však začne měnit. Zatímco dnes většina elektromobilů, vyjma těch se značkou Tesla, ujede na jedno nabití 200 až 300 kilometrů, už za dva roky na trh proniknou vozy, které ujedou na jeden zátah až 500 kilometrů. Stát se navíc před časem rozhodl podpořit výstavbu dobíjecích stanic. V následujících letech takto plánuje v rámci jedenácti dotačních výzev rozdat více než miliardu korun. Do roku 2023 by tak v Česku mohlo podle ministerstva průmyslu a obchodu stát zhruba 1300 dobíjecích stanic, z toho zhruba 500 by jich mělo být rychlodobíjecích.

„Je třeba si však uvědomit, že postavit rychlodobíjecí stanici často není jednoduché. Občas není možné kvůli vysokým nárokům stanici připojit do sítě. Je třeba se také domluvit s vlastníkem pozemku. I to je překážka, na kterou nesmíme zapomínat,“ vysvětluje Fialka.

Sám ale věří, že elektromobilita má budoucnost a během několika let se vozy s elektrickým pohonem začnou stávat běžnou součástí provozu na českých silnicích. To se odráží i na strategii energetických společností. Zatímco ještě před několika lety byla elektromobilita pro E.ON na vedlejší koleji, dnes jde podle Fialky o jedno z hlavních témat.

Nástup elektromobilů aktuálně výrazně posiluje Evropská komise, která na automobilky vyvíjí silný tlak, aby snižovaly emise. Podle Fialky je však třeba si uvědomit i to, že elektromobily změní také návyky samotných řidičů. „Řidič s elektromobilem v budoucnu například vůbec nebude muset jezdit k čerpacím stanicím. Vůz nabije přes noc doma. Takže to bude obrovská změna v chování,“ předpovídá Fialka. Elektrovozy budou také mnohem méně poruchové ,“ dodává manažer ze společnosti E.ON. Je to dáno tím, že v těchto vozech je výrazně méně komponentů oproti automobilům se spalovacím motorem. Podle Fialky by se měly české servisy na nástup těchto vozů již začít připravovat.

Nejlepší články e-mailem