Online magazín o tom, jak ušetřit a inspirovat se ve světě energií

Firmy na solární pohon

Firmy na solární pohon
Pohání už vaše kanceláře, dílny nebo sklady slunce? Stejně jako v ostatních oblastech je i tohle jednoznačný trend doby: čím dál víc firem si uvědomuje, že myslet na životní prostředí se nejen sluší, ale že je to nadmíru potřeba. Víte, jak sluneční energii začít snadno využívat?

Samotné postavení fotovoltaické elektrárny na střechu je už jen třešničkou na dortu a trvá celkem krátce. Nejvíc času i lidské energie a nervů zabere celý přípravný proces. Jak moc trnitá a nástrahami dlážděná cesta k solárním panelům vede, probíráme s Jiřím Kropšem z oddělení rozvoje decentrálních zdrojů z českobudějovické pobočky společnosti E.ON Energie.

„Solární panely na firemních střechách jsou neustále rostoucím trendem. Pro některé společnosti je hlavní motivací to, že jde o zajímavou příležitost k investici, která má navíc celkem rozumnou návratnost. Tito zákazníci si jako podmínku často kladou čerpání investiční dotace,“ vysvětluje Kropš.

Česká fotovoltaika

Počet českých firem, které na solární energii přecházejí, rok za rokem roste. „Zvýšený zájem firemních zákazníků zaznamenáváme hlavně od roku 2018. Impulzem pro rozmach nové výstavby byly pravděpodobně také dvě dotační výzvy na výstavbu fotovoltaik z roku 2017 a 2018, díky kterým se do realizace pustila řada firem — a zároveň se toto téma dostalo do aktivního povědomí podnikatelů. Z druhé dotační výzvy jsou fotovoltaické elektrárny stále ještě ve výstavbě. Navíc očekáváme vypsání další, v pořadí už třetí dotační výzvy, přesné podmínky ale zatím neznáme. Očekáváme ji začátkem příštího roku,“ popisuje.

Zájem je i bez dotací

Stejně tak se nedá určit, zda se pro fotovoltaické panely rozhoduje určitý druh firem — solární elektrárny najdeme napříč všemi obory, poptávky chodí od zemědělských družstev, vodovodů a kanalizací, z automobilového průmyslu, od hotelů nebo restaurací. Podle odborníka společnosti E.ON je primárním faktorem spotřeba elektřiny — fotovoltaika je vhodná pro firmy, které spotřebovávají hodně elektrické energie, alespoň 30 kilowattů trvalého příkonu a víc. „Výroba solární elektrárny se musí potkávat s aktuální spotřebou. Řekněme, že zvýšený zájem zaznamenáváme u výrobních firem, jako je například kovovýroba, automobilový průmysl a podobně.“

Fotovoltaika ve firmách

Vedle vidiny dotací a investice je ale řada firem, které o fotovoltaiku mají zájem i bez dotační podpory — i s vědomím, že návratnost solární elektrárny se pohybuje kolem patnácti let. Tyto klienty lze rozdělit na dvě skupiny.

Do první skupiny spadají převážně výrobní firmy, jejichž majitelé počítají s delší návratností — na druhé straně si ale uvědomují, že pokud ceny elektřiny nadále porostou podobným tempem jako dnes, návratnost investice do fotovoltaiky se bude zkracovat. Zároveň je tu i ona ekologická stránka: tito podnikatelé zkrátka věří, že jejich přístup k přírodě je správný.

Fotovoltaika ve firmách

Skupinou zcela odlišnou jsou pak korporátní zákazníci. Většinou jde o velké výrobní podniky, které výrazným způsobem ovlivňují životní prostředí a které jejich okolí — společenské i legislativní — nutí snižovat uhlíkovou stopu. To se týká zejména veškerého automobilového průmyslu a obchodních řetězců.

Vyberte si zdatného průvodce 

Žádosti, povolení, razítka, úřady a úředníci. Jde vám z celého procesu hlava kolem? Jaká je cesta, než na střeše vyrostou panely a firma může spotřebovat svou první kilowatthodinu? „Pro zákazníka může jít o věc náročnou, obzvlášť pokud nic podobného dřív neabsolvoval. Není ale na místě nechat se zastrašit. Nejlepší je si k ruce vzít pomocníka, partnera, kterému věří a jenž ho celým procesem provede. Pak to tak složité není. Vždy jsou věci jednodušší, pokud danou činnost opakujete poněkolikáté,“ vysvětluje Kropš.

Fotovoltaika ve firmách

Na začátku tedy stojí výběr partnera — realizační firmy, kterou může být třeba právě E.ON Energie. Tu požádáte o nabídku na výstavbu fotovoltaické elektrárny — firma sama zpravidla navrhne nejvhodnější konfiguraci. Při návrhu solární elektrárny je třeba brát v úvahu mnoho skutečností, které mají vliv na proveditelnost a návratnost investice. Určujícími faktory jsou například velikost a provedení střech, podrobná analýza spotřeby elektřiny daného podniku a podobně. „Obecně lze uvést jednu nutnou podmínku pro dobrou návratnost těchto projektů: aby se veškerá elektřina, kterou fotovoltaická elektrárna vyrobí, spotřebovala přímo v areálu firmy. Tedy aby pokud možno nedocházelo k takzvaným přetokům do sítě,“ vysvětluje Kropš.

A teď už jdeme do finále

Z předložené nabídky a návrhu fotovoltaické elektrárny už je snadné udělat si jasnější obrázek o tom, kolik solární panely budou stát, jestli je možné požádat o investiční dotaci a jakou celá elektrárna bude mít návratnost.

Jakmile se zákazník pro konkrétní projekt rozhodne, je řada na jeho partnerovi — realizační firmě. Ta jej provede celým procesem výstavby a veškerých povolení, která jsou k tomu nutná.

Fotovoltaika ve firmách

Jak vypadají jednotlivé kroky? Po provedení návrhu a přijetí nabídky na výstavbu je nutné začít podáním žádosti o připojení k distribuční soustavě. Po obdržení smlouvy o připojení od distributora elektřiny se začíná s přípravou projektové dokumentace. Následně se vyřizuje stavební povolení. Po jeho získání se už začíná se samotnou výstavbou, která z celého procesu trvá relativně krátkou dobu, podle velikosti fotovoltaické elektrárny. Po dokončení stavby trvá další jeden až dva měsíce, než může být elektrárna uvedena do provozu — je totiž nutné požádat distributora o takzvané první paralelní připojení a Energetický regulační úřad o udělení licence.

Nejlepší články e-mailem