Online magazín o tom, jak ušetřit a inspirovat se ve světě energií

Jak přežijí malé servisy v době elektromobility?

Jak přežijí malé servisy v době elektromobility?
Vzpomínáte si na scénu z bondovky Zlaté oko, kdy Joe Don Baker alias agent CIA Jack Wade nahodí fiátka pětistovku tím, že mu uštědří pořádnou ránu obrovským kladivem?

Jedná se o ukázkový filmový postup, jak udržet diváka vzhůru u vcelku nezáživné, ale podstatné konverzační pasáže. Asi jen málokdo se u tohoto laciného násilnického fórku neusmál – často ale proto, že si něco podobného už někdy zažil. Do určité doby jste auta prostě opravili nářadím, které jste měli běžně v garáži.

Autoservis

„Kladivo, šroubovák, WDčko a izolepa – a opravili jste téměř cokoliv,“ vzpomíná Leoš Beitler z autoopravy Peerzak na pražských Petřinách. Nepředstavujte si ho jako nějakého prošedivělého šedesátníka – jen se od mala rád hrabal v autech, od Fiatu 600 až po Octavii z 60. let. A tahle láska ke starým, výhradně mechanickým autům z je něho stále cítit. Do servisu na Petřiny za ním budete jezdit, protože vás přesvědčuje, že vaše auto zná do posledního šroubku a rád si s vámi popovídá o tom, jestli už náhodou nebude třeba vyměnit spojku.

Jenže doba se mění, a zatímco ve Felicii bylo vrcholem elektroniky autorádio, Fabia už je podle Leoše Beitlera v podstatě kalkulačka. Bez čeho se tedy dnes žádný servis neobejde?

Servisy - box

„Diagnostika a možnost napíchnout auto na počítač. Auta jsou dnes velmi složitá. Dřív do toho nešel benzín nebo nešla jiskra a vždycky jste nakonec problém odhalil. Dneska nemáte šanci. Bez toho, abyste napojil diagnostiku a vyčetl si závady, naprosto tápete,“ stýská si Leoš Beitler. S vývojem aut podle něj taky přibývá úkonů, které zkrátka nezvládne udělat. 

„Já třeba nedělám vyšší elektriku. Dá se říct, že končím pojistkou a žárovkou a další věci už posílám elektrikáři a nechci to dělat. A to je důvod, proč takové malé servisy jednou vymřou.“ Malým neautorizovaným autoopravnám v Praze dává Leoš Beitler 20 let. Na Moravě podle něj mají o pár let navíc.

Pomoc, rozbil se mi hybrid

Hybrid

Třeba Karel Roskowetz, technical training senior specialist automobilky Toyota, ale nevidí budoucnost malých servisů tak černě.

„Role menších servisů se bude ubírat stejným směrem, jako v dnešní době, kdy hlavním úkolem je pozáruční servis v rámci pravidelné údržby, což zahrnuje například výměnu olejů, brzdových segmentů v neposlední řadě pneumatik a podobně,“ říká Karel Roskowetz.

Jenže to malým autoopravnám nemusí stačit, aby vůbec pokryly svoje fungování. „To jsou ale jen 4 měsíce v roce, to vás neuživí,“ má jasno Leoš Beitler. Automobilky se svými autorizovanými servisy se podle něj jednoznačně snaží malé servisy vytlačit. Nepřímo to potvrzuje i Karel Roskowetz z Toyoty. Třeba pro majitele aut s hybridním pohonem mají podle něj autorizované servisy řadu výhod.

Když si vezmete klasické bolístky normálních aut - výfuk, turbodmychadlo, vstřikovače, ale i drobnosti jako je výměna oleje, nic z toho v elektromobilu neřešíte. Konstrukčně je to strašně jednoduché zařízení a v tom tkví velká výhoda.
Martin Klíma, E.ON

„Jedna z hlavních je získání prodloužené záruky na vysokonapěťový akumulátor až na dobu 10 let. To ukazuje na velkou kvalitu technologie těchto akumulátorů,“ podotýká Karel Roskowetz. Hybridy podle něj změní roli neautorizovaných servisů i proto, že zasáhnou trh s díly z druhovýroby – tam se totiž podle něj komponenty pro hybridní systémy vůbec neobjeví.

„Vzhledem k tomu, že hybridní systém je velmi spolehlivý, nepředpokládá se výměna jeho komponentů. Proto se v druhovýrobě hybridní komponenty ani nevyskytuji. Jakýkoliv zásah neproškolené osoby v kombinaci s pokusem o opravu či diagnostiku systému může vést k fatálnímu poškození. Vzhledem k tomu, že všichni mechanici naší autorizované sítě jsou pravidelně školeni, toto riziko zde nehrozí,“ dodává Karel Roskowetz.

Vodíkovo-elektrický hřebík do rakve

Můžou situaci malých servisů ještě více změnit elektromobily a vodíková auta? Čistě elektrický pohon Toyota do svých aut zatím nedodává, zato vodíková Mirai je něco, čím se Toyota ráda chlubí.

„Z pohledu autorizovaných servisů Toyota a Lexus nepřinášejí vodíková auta nic zvláštního, protože vozy využívající tento palivový článek jsou postaveny na základu hybridní technologie – a bez spalovacího motoru. Z toho vyplývá, že u těchto modelů nebude potřeba například měnit olej v motoru. Nicméně vzhledem k tomu, že budeme pracovat s vodíkem, tak na servisních místech bude potřeba zvýšené bezpečnosti. Pro uživatele je ale systém naprosto bezpečný, i když v tomto směru panuje řada mýtů,“ ujišťuje Karel Roskowetz. Pro řidiče, ale i velké autorizované servisy to zní skvěle. Malým opravnám tak ale bude ubývat výkonů, které by mohly dělat.

Servisy - box

Dobře – majitelé Tesel, kteří už teď měli díky ekologickému provozu jejich super tichých korábů zaděláno na velmi slibnou reinkarnaci, teď můžou být ještě spokojenější. Může to znamenat třeba i to, že těchto elektromobilů budeme vídat ještě více? Teoreticky ano. Dostupnost servisní péče může být pro některé řidiče rozhodujícím faktorem a může přispět i k větší oblíbenosti modelu S a jeho mladších sourozenců ve firemních flotilách.  

Donedávna museli kvůli servisu jezdit za hranice – sice ekologicky, na určité míře diskomfortu to ale nic neměnilo.  To se ale změnilo v dubnu, kdy společnost Elona Muska v Praze otevřela svůj první servis.  Původně se přitom mluvilo dokonce o dřívějším termínu - o únoru nebo březnu, protože už v lednu mělo být vše přichystáno a Tesla čekala jen na dostatečně kvalifikované uchazeče na pozice, které s novým servisním střediskem vznikly.

Data, data a ještě jednou data

Co tedy z výše napsaného víme o ideálním automechanikovi současnosti? Už mu nestačí, že umí pořádně švihnout kladivem, měli bychom mu možná říkat spíše diagnostik a s nástupem hybridů a elektromobilů si musel pořídit rukavice izolované pro napětí 1000 V. Jistota je jistota. A s jistou mírou nadsázky musí umět pracovat s Googlem.

Autoservis

Například společnost Bosch nedávno představila novou verzi své platformy Esitronic. Díky ní mechanik po připojení na diagnostiku velmi rychle dohledá, o jakou závadu se musí postarat. V upgradované verzi navíc tato procedura probíhá online. Servisman tak má k dispozici informace o veškerých známých chybách a to nejen na modelech své oblíbené značky, ale u téměř všech vozů. K tomu navíc získá přehled o dosavadní servisní péči. Zkrátka co neví on ani majitel vozu, to poradí strýček Esitronic.

Mechanici – a to i ti v neautorizovaných servisech - tak mají šanci držet krok s vývojem nových vozů. Možná jejich budoucnost přece jen nebude tak pesimistická, jak by se mohlo zdát.

Nejlepší články e-mailem