Online magazín o tom, jak ušetřit a inspirovat se ve světě energií
20.2.2018 / jas

Jan Burda (Elektracars): Chceme rozhýbat trh s elektroauty v Česku

Jan Burda (Elektracars): Chceme rozhýbat trh s elektroauty v Česku
Nová služba Elektracars vznikající ve spolupráci skupiny E.ON a inovačního centra Creative Dock má za cíl pomocí osmiměsíčního operativního leasingu rozpohybovat firmy i domácnosti k pořízení elektroaut. O novém startupu, jeho cílech a vizích, stejně jako o elektromobilitě v Česku jsme se bavili se šéfem Elektracars Janem Burdou.

Více než dekádu prodával ropu pro velké petrochemické korporace, jako je slovenský Slovnaft nebo maďarský MOL. Dnes už ovšem do černého zlata nedělá. Naopak přesedlal na čistou energii v podobě elektroaut. V současnosti je šéfem nového startupu Elektracars, který na český trh přináší unikátní službu - operativní leasing na elektroauta s dobíjením v ceně. „Máme ve sloganu, že chceme mít tiché ulice a čistá města. Chceme, abychom se my i naše děti měli daleko lépe. A cítíme, že máme začít již dnes a nemluvit dalších 5 let,” říká Jan Burda.

Startup Elektracars, který oficiálně vstoupil na trh v polovině ledna, chce v první fázi pomocí osmiměsíčního operativního leasingu rozpohybovat trh s elektroauty v Česku.

„Smyslem je, abychom lidem auta v co nejkratší době obměnili. Osmiměsíční leasing a na to navazující obměna vytváří primární trh a zároveň dost rychle i trh sekundární,” vysvětluje Burda hlavní myšlenku projektu, který vzniká v dílně pražského Creative Dock a jehož zadavatelem je energetická společnost E.ON.

Elektracars3„Nejsme klasickým dealerem, nemáme klasický showroom. Naši službu si člověk může poptat přes internet,” vysvětluje jednu z odlišností od klasických dealerů.

Elektracars míří daleko dál - chce docílit toho, o co se snaží například americká Tesla Elona Muska - vytvořit soběstačný ekosystém, kdy energie získaná ze slunce bude uchovávána v bateriích, odkud se elektřina bude čerpat nejen pro potřeby samotné domácnosti, ale i pro nabití vozu.

Jaká byla geneze vzniku nového startupu Elektracars?

Projekt Elektracars, který oficiálně odstartoval 16. ledna, začal vznikat už 5. dubna loňského roku. Zadavatelem celé myšlenky, tedy ten, kdo přišel do Creative Dock, byl E.ON. Dostali jsme za úkol vymyslet projekt, který měl prospět všem a který by zároveň dával smysl do budoucna.

Tehdy jsme přišli s několika myšlenkami, které se postupně selektovaly a nakonec jako nejsilnější vzešla ta na poskytování krátkodobého operativního leasingu pro pořízení elektroaut.

Vy jste se zhruba 12 let pohyboval v ropném průmyslu, teď jako palivo prosazujete elektřinu. Znamená to, že ropa už to má z vašeho pohledu spočítané?

Toto odvětví pomalu chladne, nebo chcete-li odchází. Ještě tu ale nějaký čas bude v rámci určitého překlenovacího procesu. Ale ať už půjde o energii z elektřiny, či o jiné alternativní palivo, tak cítím, že jsme nyní na začátku změny.

Už nejde jen o teorii, nejde o sny. A nejvíce připravená je z pohledu dnešních pohonných hmot elektřina. Možná ale naše děti budou jezdit na jiný pohon, i to je možné. Jisté ale je, že se situace v budoucnu obrátí a alternativními motory, které jsou dnes stále ty elektrické, budou naopak ty dieselové.

Kolik klientů máte v plánu oslovit?

Plán je takový, že chceme mít letos pár desítek zákazníků. Necítíme, že bychom mohli pro první rok naplánovat vyšší čísla, a to hned z několika důvodů.

Problém je i na straně dodavatelů, kteří mají omezené kvóty importů elektroaut. Další věcí je, že my nejsme firma, která vezme auto a udělá na něj operativní leasing. Vytvořili jsme unikátní produkt, čímž je náš osmiměsíční operativní leasing, s energií v ceně, který řeší nabíjení elektroaut jak doma či ve firmě (pokud je to možné) a také na veřejných nabíjecích stanicích. To vše je zahrnuto do jedné splátky, takže zákazník se již nikdy nemusí starat o nic navíc. To na trhu dnes nikdo nenabízí.

Proč zrovna osmiměsíční leasing?

Smyslem je, abychom lidem auta co nejvíce obměnili. Nosnou myšlenkou je dostat co nejvíce elektroaut na cesty. A osmiměsíční leasing a obměna vytváří primární trh, a zároveň dost rychle i trh sekundární. Protože kdybychom dnes měnili vozy po 3 - 4 letech, tak první vlna přijde v roce 2021. Díky našemu produktu dokážeme pomoci vytvářet sekundární trh, který tu brutálně chybí.

Rozpohybovat trh s elektroauty, to je váš hlavní cíl?

Máme ve sloganu, že chceme mít tiché ulice a čistá města. To je naše filosofie, kterou jdeme. Chceme, abychom se my i naše děti měli daleko lépe. A cítíme, že máme začít již dnes a nemluvit dalších 5 let.

Čím více bude elektrických aut v rámci měst, tím lépe se nám bude žít.

Pokud jde o počet elektroaut na silnicích, pak je Česko hluboko pod průměrem EU…

Na českých silnicích je cca 1300 elektroaut, což je opravdu nižší číslo než evropský průměr. Je to dáno i tím, že Česká republika není dotačním státem, to znamená, že všechny projekty jsou zatím čistě komerční.

Je zatím obrovská víra firem, že v elektromobilitě je budoucnost. Ale čím víc jsme se do tohoto projektu ponořili, viděli jsme, že tato budoucnost nepřijde za pět, deset, dvacet let. Přijde daleko dříve. Elektracars chce být připravena na boom, který začne v průběhu dvou let. A podle mě to děláme přesně ve správnou chvíli - ani pozdě, ani brzo.

Jsou tedy Češi na nákup elektroaut už připraveni?

Když jsme rozebírali myšlenku, přišli jsme na to, že velká část lidí si dokáže představit pořízení elektroauta. Ale existuje spousta limitů i dezinformací.

Limit například v podobě stále nízkého dojezdu elektroaut…?

Z logiky věci je elektroauto díky svým parametrům v tuto chvíli vhodné pro města a okolí. Z pohledu dojezdu už nyní bohatě stačí na město a příměstí. Takže když někdo bydlí poblíž Prahy, pak ideální způsob dopravy je elektroauto. Navíc ve chvíli, kdy Praha nabízí benefity jako je například parkování elektroaut zdarma na modrých zónách.

Jaké vozy si lze přes Elektracars koupit?

V rozjezdu máme exluzivní spolupráci s BMW. Ale není to tak, že bychom chtěli prodávat jen jednu značku. Smyslem je přicházet s dalšími a dalšími značkami. Na konci tohoto roku budeme pravděpodobně mít 5 typů elektroaut, které jsou běžně dostupné. A poté se samozřejmě budeme dívat dál.

Elektracars6

O jaké modely půjde?

Půjde například o Volkswagen, který má eGolf nebo e-Up, je tam Hyundai Ioniq jako další alternativa a nový koncept Nissan Leaf, který bude v následujících měsících dostupný s dojezdem až 380 kilometrů. U toho chceme rozhodně být.

Říkáte, že nejste klasický dealer vozů. Co to znamená?

Nejsme jen prodejní kanál na auta. Elektromobilita totiž není jen o autě. Jde o velmi komplexní věc. Kruh se ideálním způsobem uzavírá v momentě, kdy vezmeme energii například ze slunce, stáhneme si ji ze solárního panelu na střeše do baterie, která nám nabije auto jezdící absolutně čistým způsobem.

Z tohoto hlediska není smyslem podpořit masově elektromobilitu jen proto, abychom ji měli hodně, ale dívat se i na způsob získávání energie. Jde o hodně podobný pohled, s čím přišla a co dokázala Tesla.

A zákazník odlišnosti pozná jak, kromě této filosofie?

Hlavním rozdílem je, že nemáme klasický showroom. Naši službu si člověk může poptat přes internet. Zákazník přijde na naši webovou stránku, najde si přesně namodelované auto, vybere si balíček nájezdů, které máme rozdělené na 5, 8 a 18 tisíc kilometrů.

Odešle formulář a na základě toho ho kontaktuje zákaznická linka, která mu nabídne testovací jízdu v rámci Prahy. Poté jej vyzvedne ambasador, který mu představí jak vůz, tak i samotnou službu. Zákazník po testovací jízdě má představu, jestli to, co zažil, je pro něj, nebo si ještě počká.

Jak se vám vůbec spolupracuje s E.ON, který je zadavatelem tohoto projektu?

Roli E.ONu musím ocenit. Je to klient, který má odvahu udělat něco, o čem spousta firem jen sní. Líbí se mi, že E.ON je firma, která se odlišuje od ostatních tím, že už není pouhou energetickou firmou, která jen prodává elektřinu do zásuvky. Má nadčasové přemýšlení, dokáže využít svého postavení na trhu a začíná dělat inovační věci jinak.

A Elektracars k takovým projektům absolutně patří. Někomu může připadat, že je to byznys pro automotive, pokud je ale palivem energie, pak tam vidím energetickou společnost dříve než automobilku.

TIP

Využijte operativní leasing elektroaut na 8 měsíců s nabíjením v ceně. Objednejte si testovací jízdu

Musí být zákazník Elektracars zákazníkem E.ONu?

V tom je E.ON dost velkorysý, tudíž není podmínkou, že by náš zákazník musel odebírat elektřinu od E.ONu. Službu nabízíme pro celou republiku bez zbytečných limitů.

Cílíte spíše na domácnosti, nebo na firmy?

Míříme dnes na každého, s kým náš produkt rezonuje. Službu tak nabízíme fyzickým osobám, lidem na IČO i právnickým osobám. Právnické osoby mají výhodu v tom, že si službu trochu zlevní díky odpočtu DPH. Produktově se ale naše služba jak pro domácnosti, tak pro firmy, bude chovat stejně.

Jde o operativní leasing na osm měsíců s nabíjením v ceně s obměnou vozu. Jde o kompletní nabíjení jak venku, tak doma. Zákazník od nás dostane jak auto a energii, tak celé řešení dobíjení. To nikdo jiný nemá. Když dnes jdete kupovat podobný vůz, musíte si vše zařídit sám, pak se vám doma schází tři, čtyři faktury, vůz musí mít několik čipů pro jednotlivé dobíjecí stanice a podobně.

Jde o unikátní službu, která na českém trhu neexistuje. Možná někdo další přijde, ale víme, že v tomto jsme první.

Zmínil jste dobíjecí stanice. Ty v Česku sice stále rostou, ale kritici často poukazují na pomalé tempo zhušťování této sítě…

Dnes už si nemyslím, že bychom měli málo dobíjecích stanic. Náš koncept totiž vidíme z jiného pohledu. Zákazník, který má možnost domácího nabíjení a denně ujede do 150 kilometrů, pak z velké části svůj radius obslouží a vrátí se na své místo domů.

Je to stejné jako s telefonem. Ten také nabíjíme přes noc, pak jej celý den používáme. Takže pokud si vystačím s tímto, pak se celý život nemusím veřejné dobíjecí stanice dotknout. Z mého pohledu je to tedy jednodušší, než jezdit tankovat na čerpací stanice. Přijedu domů, strčím do zásuvky a nabíjím.

Dobíjení zdarma na veřejných stanicích nabízíme pro delší cesty našich zákazníků.

Limitujícím faktorem jsou ceny baterií. Jaký bude budoucí vývoj?

Podle mě ceny půjdou už jen dolů. Je to nová technologie, která je zpočátku vždy drahá. Vyrábí se v menším a vývoj je drahý. Dneska 40 procent ceny elektroauta tvoří jeho baterie.

Nejlepší články e-mailem