Online magazín o tom, jak ušetřit a inspirovat se ve světě energií

Jste připraveni? Čeká nás sedm velkých změn, které ovlivní byznys do konce 21. století

Jste připraveni? Čeká nás sedm velkých změn, které ovlivní byznys do konce 21. století
Inovace. Digitalizace. Automatizace. Nové technologie. To je jen základní výčet slov, která čím dál častěji rezonují v tisku i rozhovorech mezi byznysmeny. Podle Organizace spojených národů bude na Zemi koncem tohoto století 10 miliard lidí. Jak se planeta při takovém zalidnění změní? Jak se změní města a naše práce? Jak se budeme každý den dopravovat do práce a co vůbec bude naší obživou? Zde je sedm velkých změn, které ovlivní byznys ve 21. století.

1.

Smart cities a sdílená ekonomika

Autonomní a ekologická doprava a město řízené technologiemi – to je budoucnost života v následujícím století. S růstem počtu obyvatel a nároků na energii bude stále důležitější město rozvíjet rozumným směrem. K tomu má sloužit koncepce tzv. smart cities. Například Amsterdam reguluje pouliční osvícení podle vytíženosti ulic nebo dočasně pronajímá parkovací místa vlastníků, kteří je aktuálně nevyužívají. I u nás najdeme dobré příklady „smart“ přístupu, například v obci Haňovice na Hané, nebo mezi podnikateli, jako je Hotel na Farmě. Nejspíš všichni pak zaznamenáváme počínající revoluci v dopravě. Městská hromadná doprava začíná být ekologičtější a efektivnější. Kromě alternativních pohonů CNG nebo elektřiny je pravděpodobné, že se část populace bude dopravovat pomocí sdílených aut či kol. Podobné vize nám koneckonců dnes potvrzují začínající projekty CAR4WAY nebo Rekola.

TIP

Spočítejte si výhodnost CNG jako alternativního pohonu na www.eon.cz/cng. Na stejném odkaze se zároveň dozvíte víc o CNG stanicích a CNG vozech. Pro více informací nás také můžete kontaktovat!

2.

Konec ropy

V tomto století auta zřejmě přestanou jezdit na ropu. Cestičku nám ukazuje americká Tesla, která každý rok stlačuje ceny elektrických vozů blíž a blíž k těm benzinovým a naftovým. Pomalu odpadá i problém doplňování paliva. Po světě i v ČR rostou jako houby po dešti nabíjecí stanice a popularita elektřiny, jakožto zdroje energie pro přepravu, stále roste. O tom ví své také ŠKODA AUTO, která plánuje do zhruba 3 let uvést na trh vlastní elektromobil.

3.

Obnovitelné zdroje energie

Představa, že více než 10 miliard lidí si vystačí s dnešními konvenčními zdroji energie, je scestná. Země, respektive její obyvatelstvo, bude muset nalézt alternativu. O to, co nám bude dávat energii, se vedou poměrně velké spekulace, nikdo ale s jistotou neví, jaký zdroj v příštích desítkách let zvítězí. Logicky jsou nyní na vzestupu obnovitelné zdroje energie, které jsou však často vázané na místní klimatické a jiné podmínky. U solární energie, která se zdá být skutečně široce využitelná, hraje zatím roli poměrně vysoká pořizovací cena. Využívání větru k výrobě elektřiny není možné všude, stejně je tomu s využitím vody k tomuto účelu v širším měřítku.

Bude jistě zajímavé, jestli nakonec v průběhu století nezvítězí nějaký zcela nekonvenční zdroj (uvažuje se mimo jiné o břidlicovém plynu, ale i mnoha dalších). Určitě se však významně zvýší podíl zelené energie. Nadále budou vznikat různé alternativní způsoby výroby energií

4.

Výroba

V roce 2013 byl v Hannoveru představen koncept čtvrté průmyslové revoluce (4.0), která zcela zásadně ovlivní naše životy v tomto století. Automatizace se dostává do továren a postupně vytlačuje lidskou sílu. Takzvané chytré továrny přitom nejsou jen vizí budoucnosti. V německém Amberku už Siemens takovou továrnu provozuje. Ve fabrice se vyrábí programovatelné automaty Simatic, které například řídí lyžařské vleky. Vývoj v tomto ohledu potvrzuje i velký rozmach 3D tiskáren. Vždyť také v soutěži Začínající podnikatel roku vyhrál Josef Průša ze společnosti Prusa Research, která navrhuje a vyrábí 3D tiskárny. Průmyslová revoluce by se měla dotknout až poloviny českých podniků.

5.

Logistika

Celý výrobní proces se přesune do elektronického prostředí, kdy budou zákazníci své požadavky na produkt vkládat pomocí kamer a IT systémů přímo do továrny, a ta je sama začne zpracovávat. A jejich následná logistika? Cestu nám nyní ukazuje Amazon. Ten si nechal patentovat rozvážkovou službu pomocí dronů. V tomto století se tak zřejmě dočkáme doby, kdy dron doletí přímo za námi a naši polohu si zjistí pomocí polohy našeho mobilního telefonu. Podobný systém už využila i německá logistická společnost DHL při dodávkách léků na ostrovy v Severním moři.

 21stoleti_2LQ

6.

Pracovní síla

S rozvojem průmyslu 4.0 by se ale neměla zvyšovat nezaměstnanost. Dnešní model pracovní síly bude sice časem kompletně nahrazen novým, kde člověk bude vystupovat de facto jako supervize strojů, ale zkušenosti ze zahraničí ukazují, že na jedno zaniklé vzniknou dvě až tři místa nová. Dá se očekávat, že rozvoj technologií zcela zásadně ovlivní manuálně pracující. Pracovník tak už nebude pouze obsluhovačem, ale budou na něm závislá daleko komplexnější rozhodnutí ve vývoji produktu. Budou kladeny daleko vyšší nároky na kvalifikaci a vzdělání. Měla by se proto také výrazně zvyšovat jak produktivita, tak i hodnota lidské práce.

Získat kvalifikované pracovníky bude těžší než dřív, protože jejich motivací k práci už nebudou pouze peníze, ale také pracovní prostředí a firemní kultura. Pro generaci „Y“ už nejsou peníze hodnotou, ale prostředkem k dosažení cílů. Nechtějí jen pracovat a spořit, ale chtějí svůj čas využít smysluplně. Pracovní inzeráty a headhunting budou proto mnohem více zaměřeny na nefinanční motivační prvky. To nám dokládá i popularita českých kariérních showroomů, jako jsou Proudly nebo CoCuMa.

7.

Data jako nástroj vedení firmy

Řídit firmu pomocí dat lze. Tomáš Čupr to ve spojení s Gooddata a českou Keboolou dokázal hned v několika projektech – Slevomat.cz, DámeJídlo.cz, Rohlík.cz. Poté, co data vyzkoušel jako nástroj pro řízení firmy, je využil i ve všech dalších oblastech jako management, marketing nebo sales. Jak to funguje? Jde o to, že co můžete, měříte. A když sbíráte ta správná data, a ta pak správně interpretujete, vzniká vám geniální nástroj nejen pro zákaznickou podporu, ale také na řízení celé firmy.

 

Nejlepší články e-mailem