Online magazín o tom, jak ušetřit a inspirovat se ve světě energií

Miroslava Náprstková (Lázně Jupiter Bechyně): Osobní doporučení je stále nejlepší reklama

Miroslava Náprstková (Lázně Jupiter Bechyně): Osobní doporučení je stále nejlepší reklama
Jak vlastně funguje lázeňský byznys? Jak nalákat hosty a na čem jim nejvíce záleží? A jaké energie se v lázeňství nejvíce spotřebovává? O tom jsme si povídali s ředitelkou Lázní Jupiter Bechyně Miroslavou Náprstkovou.

S čím k vám lidé nejčastěji přijíždějí? Je to nějaká konkrétní dysfunkce, nebo si jezdí jen odpočinout?

Léčíme nemoci v indikačních skupinách VI a VII, tedy poruchy nervového a pohybového ústrojí. K léčbě využíváme přírodní léčivý zdroj, a sice rašelinu z nedalekých Komárovských blat.

V čem se lišíte od ostatních lázní?

Jsme kapacitně menší zařízení, proto se hostům snažíme vytvořit skoro až domácí prostředí. Dbáme na individuální a velmi osobitý přístup ke každému klientovi. Chceme, aby se u nás cítili jako doma.  A ještě jedna věc by se asi našla – na rozdíl od ostatních lázní máme opačný podíl klientely, tj. asi 80 % z nich jsou samoplátci a 20 % pojištěnci.

Jaká je v oboru konkurence? Perete se o potenciální zákazníky s wellness centry?

Lázeňství jako obor se příliš nemění, stojí na přírodních léčivých zdrojích a ty nepřibývají. Konkurence je ale v modernizaci provozů ubytovacích prostor. Jsou lidé, kterým vyhovuje obyčejné, ale milé domácí prostředí, a lidé, kteří preferují luxus. Wellness centra se zaměřují na péči o člověka, nikoliv na léčení. Rozvíjí se, protože lidé mají potřebu se o sebe starat. O léčení při tom nejde. I my máme o takovou klientelu, samozřejmě, zájem. Právě proto v současnosti připravujeme projekt nového wellness centra, které by mělo své služby nabídnout lázeňským hostům i veřejnosti na jaře příštího roku.

Bechyně_2

Přetahují se lázně o klienty? Hraje roli marketing, nebo je osobní doporučení pořád více?

„Přetahují“ není ten správný výraz. U pacientů, tzv. „křížkařů“, jde spíše o to, které lázně mají zrovna volnou kapacitu, protože je nutné umístit pacienta zpravidla ve velmi krátké době. U klientů samoplátců pak záleží hodně na tom, jaké požadavky na lázeňský pobyt mají oni sami a co preferují. Podle toho si je sami najdou. Starší lidé pak třeba vyhledávají procedury samotné. Dle mého názoru je důležité zaměřit případně marketing na cílovou skupinu, kterou lze v daném zařízení nejlépe uspokojit. A osobní doporučení je stále ta nejlepší reklama.

Jak vypadají moderní lázně? Co musí mít, aby přitáhly klienty?

To záleží samozřejmě na zákaznících. Starší lidé preferují hlavně osobní přístup, ale také dobré jídlo a klid. Mladší zase chtějí moderní zařízení s vyšším komfortem a větší nabídku doplňkových služeb včetně kulturního vyžití.

Existují nějaké zásadní milníky, které celý obor proměnily?

Jedním ze zásadních milníků byla největší krize lázeňství způsobená úhradovou vyhláškou, ve které ministerstvo zdravotnictví v říjnu 2012 drasticky omezilo délku pobytů hrazených plně nebo částečně pojišťovnami. Z toho důvodu došlo v následujících letech k velkému nárůstu pobytů hrazených samotnými klienty.

Jak se od sebe tito klienti liší?

Platící klienti chtějí kvalitnější servis, lepší standard stravování a zejména kratší, ale plnohodnotnější pobyty. Tedy nechtějí ošidit léčebnou náplň pobytu, naopak žádají více léčení v kratším časovém úseku, který v lázních stráví. Svou roli hraje pak nejen cena pobytu, ale i čas, kterého se v současné době nedostává.

Jakou roli hrají jednotlivé aspekty pobytu ‒ ubytování, procedury, stravování?

Myslím, že největší prioritu by měly mít samozřejmě procedury. Dnešní trend většiny lázní je procedury zkracovat, a vyléčit tak ve stejném čase více klientů. Jestli pak taková léčba má vůbec smysl, je na individuálním uvážení. Ekonomicky jistě ano, ale z léčebného hlediska by neměla vítězit kvantita nad kvalitou.

Bechyně_5

Využívají se v lázeňství spíše tradiční metody, nebo se modernizují i procedury?

Procedury, které léčí, jsou stále stejné. Vířivé vany, perlivé vany, přísadové vany, podvodní bazény, masáže… Stejně tak u fyzioterapie máte dané jasné postupy – magnety, lymfodrenáže… Modernizuje se ale technické vybavení, v současné době se klade velký důraz na design jak prostředí, tak přístrojů.

Když už se tedy nebavíme o modernizaci procedur, dá se alespoň říct, že hraje roli vzdělání lidí?

Ano, obzvlášť třeba ve fyzioterapii je vzdělávání zásadní.

Etabluje se například východní medicína v lázních?

Myslím, že to tak bylo vždycky. Někdo se jí možná brání, ale určitě se využívá víc než dříve. Když dnes vezmete cviky z fyzioterapie, většina z nich vychází právě z východního učení. V kurzu je třeba jóga, ale přidávají se další prvky. Co se týče bylinek a podobně, to asi moc žádané není Sama mám ale k východu blízko, takže pokud mám pocit, že těm lidem něco pomůže, ráda jim to zařídím.

Jsou české lázně obecně výjimečné?

Většina Čechů možná ani neví, že ta výjimečnost je evropská, například v Americe takové lázně neexistují. Nejbohatší evropské tradice pak najdeme v Itálii, Španělsku, Francii, Německu, v Rusku, Polsku a právě i v Česku. Jedná se o lázeňství založené především na využívání přírodních léčivých zdrojů včetně léčebného klimatu. Významně se na něm podílí lékařská péče.

Máte nějaké jedinečné řešení, co se týče energie?

Vzhledem k tomu, že naše budovy jsou kulturní památky, nelze na nich provádět větší stavební úpravy. Není jednoduché v takovém prostředí vymýšlet řešení. Zatím provádíme spíše jednodušší možná opatření, jako je zavedení LED osvětlení v celém provozu. V budoucnu plánujeme zateplení budov a výměnu oken.

Lázeňství musí být strašný žrout, co se týče energetiky. Čeho se spotřebuje nejvíce a které přístroje nebo procedury mají nejvyšší spotřebu?

Možná to je překvapivé, ale přístroje využívané k procedurám nijak výrazně spotřebu energií neovlivňují. Energeticky náročné je hlavně vytápění provozu a dále pak kuchyně. Všechny lázně ale jistě mají vysokou spotřebu vody.

Bechyně_infobox

Co se děje s použitou vodou, dá se nějak opětovně využít?

U bazénů a vířivek obecně dochází k částečné recirkulaci vody, ale u jednotlivých léčebných van musíme vodu vypustit do kanalizace. Hygienické požadavky na zajištění jakosti vody jsou velmi přísné a řídí je legislativa. Kvalita vody musí být taková, aby při jejím použití nedošlo k poškození lidského zdraví.

Jaká je budoucnost lázeňství? Má se kam vyvíjet?

Díky rychlejšímu životnímu tempu, rozvíjejícím se civilizačním chorobám a nutné prevenci roste počet léčebných pobytů, které si klienti čím dál častěji hradí sami. Do lázní tak jezdí a nejspíš i budou jezdit také zdraví lidé načerpat síly. Lázně se opět stávají vyhledávaným místem pro dovolenou.

Bechyně_5

Co lázně dělají pro to, aby ta budoucnost byla co nejrůžovější?

Návštěvník si dnes může vybrat nejen typ lázní, ale i způsob ubytování či stravování, délku pobytu, relaxační a wellness procedury. Hosté si mohou najít kulturní vyžití nebo absolvovat výlety do okolí, které lázně organizují. Lázeňská města totiž lákají nejen nezaměnitelným kouzlem architektury, ale dávají prostor užít si zábavu a pohodlí moderní doby v kombinaci s tradičními léčebnými procedurami.

Nejlepší články e-mailem