Online magazín o tom, jak ušetřit a inspirovat se ve světě energií

Aktuálně čtete

Martin Dvořák (E.ON): Nacházíme se v období, kdy energetika zažije revoluční skok
5 min 5799
4.4.2017 / jas / 5 min. čtení

Martin Dvořák (E.ON): Nacházíme se v období, kdy energetika zažije revoluční skok

Martin Dvořák (E.ON): Nacházíme se v období, kdy energetika zažije revoluční skok
E.ONu se v Česku daří, a to i přes současné výzvy, které se v posledních letech objevily v energetickém segmentu. Jeden z největších hráčů na trhu s plynem i elektřinou v těchto dnech už podeváté rozjíždí soutěž E.ON Energy Globe, která může z lokálního nápadu v oblasti trvalé udržitelnosti udělat světovou hvězdu.

Být manažerem energetické firmy není v posledních letech žádná procházka růžovým sadem. Propad světových cen energetických komodit, nástup alternativních dodavatelů a vůbec celková transformace energetického trhu přinesla v posledních letech mnohá rizika. Nebo taky šance, jak se i na celou situaci dívá dlouholetý člen představenstva E.ON Energie, a.s., Martin Dvořák. „Energetika se v posledních 100 letech vyvíjela evolučně, nyní se nacházíme v období, kdy půjde o doslova revoluční skok,” říká zástupce firmy, která v Česku dodává elektřinu 1,2 milionu zákazníkům a plyn více než 200 tisícům klientům. To vše zejména na jihu Čech i Moravy, kde je E.ON nejaktivnější. A kde se také nachází hodně zemědělských podniků, které v rámci korporátních klientů představují další potenciál. Když do zemědělských areálů nahlédnete, často vidíte poddimenzovanost objektů, například z pohledu světelné techniky, zařízení kogeneračních jednotek, izolací a tak dále. Určitě zde existuje velký prostor pro optimalizaci,” říká Dvořák.

Inspiraci mohou najít v již osmém ročníku soutěže E.ON Energy Globe zaměřené na hledání projektů prohlubujících trvalou udržitelnost, které vybublávají odspodu - přímo od veřejnosti. „Složitý problém se totiž mnohdy dá vyřešit jednoduchým řešením. A tady to autoři projektů mohou ukázat,” popisuje Dvořák jeden z cílů soutěže, do které se ročně přihlásí přes 300 projektů.

Jaké výzvy přináší současná situace v energetickém segmentu?

Musíme se na to podívat komplexněji, ale jde o velmi zlomovou dobu.

Energetika se v posledních 100 letech vyvíjela evolučně, nyní se nacházíme v období, kdy půjde o doslova revoluční skok. V tomto období samozřejmě mohou vznikat nová rizika či dokonce noví konkurenti, které jsme dříve neměli.

Osobně ale vše nespatřuji jako riziko, dívám se na to jako na šanci.

A jak se pro E.ON vyvíjí situace konkrétně v Česku?

Tradiční velcí dodavatelé, kam též spadáme, v posledních šesti letech poměrně významně ztratili na klasickém komoditním trhu, ať už v nabídkách elektřiny, či zemního plynu. E.ON si ale drží svůj podíl na trhu, to znamená kolem 20 procent na trhu s elektřinou a kolem jedenácti procent u plynu.

A co víc, od roku 2010 jsme v zásadě zdvojnásobili portfolio odběratelů plynu, a to na rozdíl od alternativních dodavatelů organickým růstem. Je to v každodenní dlouhodobé akviziční práci. Jde o práci se značkou, s obchodními kanály, a důležité je, že jsme pro naše zákazníky čitelní partneři, kteří nám to vracejí.

Když se podíváme na segment péče o zákazníka, tak energetické firmy se čím dál častěji vrhají i do odlišných oborů. S tím má zkušenosti i E.ON…

Zkušenosti s tím mají všichni velcí distributoři, ať už pozitivní, či negativní. My máme zkušenosti s finančním segmentem či pojišťovnictvím. Také jsme uvažovali o tom , zda nepůjdeme jako valná většina našich konkurentů směrem virtuálních mobilních operátorů. Dlouhou dobu jsme zvažovali pro a proti, nakonec jsme do toho ale nešli. A myslím, že jsme udělali velmi dobře.

Z jakého důvodu?

Z informací, které z trhu vyplývají, by to nebylo přínosné ani pro zákazníky, ani pro firmu samotnou. Ve finále je to služba, která je svým charakterem komoditní a tím pádem velmi lehce nahraditelná.

Ale chci říct, že doplňkové služby budou hrát svou roli i do budoucna, nicméně jsem přesvědčen, že bychom měli hledat v co největší míře afinitu k našim hlavním aktivitám. Ať už jde o nabídku elektřiny, zemního plynu, tepla anebo technických zařízení, které se ke všemu zmíněnému pojí, a služeb, které se budou starat o vše kolem takovýchto zařízení.

To je to, na čem bychom chtěli dál stavět, a co budeme dál rozvíjet.

Martin Dvořák 2_LQ

Nedodáváte ale jen domácnostem, významnou část tvoří i zákazníci z řad firem…

Tento sektor je zajímavý z hlediska energeticky úsporných řešení, nebo chcete-li energetického managementu. Je to sektor, který má stále velký potenciál v rámci energetické optimalizace.

A to nemusíme chodit ani za největšími hráči na trhu, valná většina našich zákazníků pochází z jižní části republiky, tedy jižní Morava a jižní Čechy. A z charakteristiky těchto krajů zde existuje mnoho zemědělců. Když do zemědělských areálů nahlédnete, často vidíte poddimenzovanost objektů například z pohledu světelné techniky, zařízení kogeneračních jednotek, izolací a tak dále. Určitě zde existuje velký prostor pro optimalizaci a konkrétně v oblasti nabídky úsporného osvětlení se nám nyní velmi dobře daří.

Řada podinvestovaných subjektů totiž ani nemá povědomí o tom, že návratnost investice se pohybuje v řádu několika let, mohou čerpat dotační tituly a podobně. To vše pro ně zařizujeme na míru.

Zvyšujete tedy i povědomí o těchto možnostech. Mají o to ale samotné podniky zájem?

Zpočátku to bylo složitější, jelikož jsme neměli reference. Odkazovali jsme se jen na příklady ze zahraničí, ať už z Velké Británie či z Německa. To je ale pro českého zákazníka těžko uchopitelná zkušenost. V tuto chvíli, kdy konkrétně v úsporném osvětlení máme mezi korporátními zákazníky zhruba 150 velkých realizací, už jim máme co ukazovat.

Inspiraci k úsporám mohou firmy najít i v současném ročníku soutěže E.ON Energy Globe. Ta letos již podeváté otevřela své přihlášky...

To máte pravdu, soutěž má několik cílů a věnuje se tematice trvalé udržitelnosti nebo úspoře energií, ale ne z úrovně akademických prezentací či přednášek.

Snažíme se totiž motivovat opravdu širokou veřejnost jako firmy, obce, ale i konkrétní jednotlivce, aby se s tímto tématem ztotožnili a přicházeli s vlastními návrhy a řešeními, chcete-li “zlepšováky”.

Využíváme tuto platformu pro to, abychom o takových projektech mohli informovat a inspirovat ostatní. Složitý problém se totiž mnohdy dá vyřešit jednoduchým řešením. A tady to autoři projektů mohou ukázat a získat tím i ohodnocení za činnost, kterou dělají. Nejen v Česku, ale v celém světě, protože jde o globální soutěž.

TIP

Hlasujte pro nominované projekty v devátém ročníku soutěže E.ON Energy Globe! 

V soutěži je celkem šest kategorií - Obec, Firma, Kutil, Mládež, Stavba a Nápad.

… přičemž Nápad je ryze českou kategorií. Obecně je základním celosvětovým kritériem mimo jiné to, že projekt musí být již realizován. Podle nás to byla škoda, jelikož existuje mnoho nápadů a myšlenek, které stojí za to, aby dostaly křídla. Ať od nás nebo od partnerů soutěže.

Společně s partnery jim E.ON může nabídnout od finanční pomoci až po know-how v oblasti energetiky. A proto jsme už před třemi lety tuto kategorii zavedli.

A je z čeho vybírat?

Samozřejmě ne každý rok se urodí takový nápad. Některý je sice na první pohled zajímavý, ale po technickém zhodnocení našimi garanty vyjde najevo, že třeba v současných podmínkách není na jakoukoli podporu ještě zralý. To se stalo v minulém roce, kdy jsme žádný z přihlášených projektů v této kategorii nevybrali.

Je to vaše nejoblíbenější kategorie?

Tak to nemám rozdělené. Každá kategorie má něco do sebe, zajímavá je například i kategorie Mládež. Vždy mě překvapí, s jakou vervou a nadšením se žáci a studenti těmto tématům věnují. A ono je to vidět i při slavnostním galavečeru přenášeném Českou televizí, kde dochází k vyhlášení výsledků, že tato kategorie vždy vzbuzuje nejvíce emocí.

Obecně zaujmou ti předkladatelé projektů, kteří do něj dávají srdce. Vždy se někdo takový najde. Například předkladatel projektu, který vytvořil otáčecí dům, na němž strávil 20 let práce. Projekty, za kterými jsou schované emoce, přitahují nejvíce pozornosti.

Pomáhá E.ON Energy Globe k uchycení podobných projektů na světovém trhu?

Vzpomenu si na finalistu před dvěma lety. Pan Pavol Floriš a jeho samočinné větrné vodní čerpadlo. Tím, že v Česku vyhrál, rozšířil si obzory, a své čerpadlo má již instalováno v různých koutech naší planety. Je velmi zajímavé sledovat rozvoj takového projektu a jsou to samozřejmě věci, které potěší.

Nejlepší články e-mailem