Online magazín o tom, jak ušetřit a inspirovat se ve světě energií
5.9.2017 / jas

Martin Molnár (Lidl): V našich prodejnách jedeme na zelenou energii

Martin Molnár (Lidl): V našich prodejnách jedeme na zelenou energii
Maloobchodní řetězec Lidl bere trvalou udržitelnost vážně. V Česku modernizuje své prodejny a snižuje jejich energetickou náročnost, navíc se dohodl s E.ON na dodávkách zelené energie z obnovitelných zdrojů a ve svých prodejnách započal budování rychlonabíjecích stanic pro elektromobily.

Německý maloobchodní řetězec Lidl na českém trhu v příštím roce oslaví 15 let. Za tu dobu se rozšířil do všech koutů České republiky, kde má nyní dohromady 234 prodejen. „V následujících letech chceme toto číslo ještě zvýšit. Z demografického vývoje víme, že prostor je zejména ve velkých městech,” říká hned v úvodu našeho setkání v pražských Stodůlkách jednatel Lidlu Martin Molnár.

I když Lidl není výrobní, ale obchodní firmou, i tak se snaží ve všech jeho provozech snižovat energetickou náročnost a být tak co nejvíce ekologický. Kromě probíhající modernizace prodejen se dohodl s energetickou skupinou E.ON na odběru energie z obnovitelných zdrojů. A na konci července na pražském Barrandově představil první rychlonabíjecí stanici pro elektromobily, kterou zákazníci mohou využívat zdarma.

„Je to cesta, kterou bychom chtěli podporovat rozvoj elektromobility v Česku a ve spolupráci s E.ON dobíjejí zákazníci elektromobil zelenou energii,” říká Molnár. Do konce roku by takových stanic v modernizovaných prodejnách Lidlu mělo vzniknout celkem pět.

Jste obchodní firmou, ne výrobní. Které oblasti jsou pro vás energeticky nejnáročnější?

Pokud jde o nejnáročnější oblasti na spotřebu energií, pak je to u nás určitě chlazení a osvětlení.

Pokud jde o naše prodejny, tak ty v posledních letech v pravidelném rytmu modernizujeme. V rámci toho samozřejmě u každé nemovitosti dochází k obměně technologií, ty vybíráme především na základě jejich účinnosti. Nejviditelnějším prvkem je obměna osvětlení, kdy měníme klasické neonové osvětlení za LED technologie.

To, co už není pro zákazníky vidět, je obměna technologií chlazení, která také vede k nižší náročnosti.

Definujeme se jako diskontní řetězec a diskont je vždy o jednoduchosti. A pokud jsou procesy ve firmě nastaveny jednoduše, pak také vedou k úspoře energií.

TIP

Posviťte si na práci úsporněji! Na www.eon.cz/osvetleni najdete referenční projekty, u nichž dosahujeme průměrné úspory 63 % nákladů na osvětlení a návratnosti kolem 3,5 roku. Nezávaznou poptávku nám můžete zaslat prostřednictvím jednoduchého formuláře na téže stránce. 

Můžete být konkrétnější a tyto procesy trochu přiblížit?

Jde například o to, jakým způsobem zásobujete, jak máte uspořádaný sklad, jak je nastavený režim prodejny, jak jsou organizováni zaměstnanci a podobně. To jsou všechno věci, které při správném nastavení vedou ke snižování energetické náročnosti.

Jak jsou takovéto akce investičně náročné a jak velké úspory přinášejí?

Nepočítáme to tak, že na jedné straně vložíme peníze a na druhé straně počítáme, kolik jsme uspořili. Všechny tyto věci bereme jako příspěvek a investici do budoucnosti.

Na trhu chceme fungovat dlouhodobě a nevíme, jakým směrem se budou v budoucnu vyvíjet ceny energií. Ale obecně čím méně energie spotřebujeme, tím méně jí musíme vyrobit, a tím obecně kromě nákladů šetříme i životní prostředí.

A co nějaké skryté položky, které možná v úspoře energie nejsou natolik výrazné, ale také k ní přispívají?

Může to být například těsnící límec na nakládací rampě na prodejně nebo taková jednoduchá věc jako vstupní zádveří. Nepřímo je to třeba také o výběru sortimentu, tedy o tom, jaký sortiment jde do prodeje. Tím totiž také ovlivňujete životní prostředí. Když máme možnost, tak vybíráme zboží, které splňuje přísné ekologické certifikáty, a v tom je pro nás také velká páka.

Molnár

A co třeba elektronizace faktur a jiných dokumentů, které také snižují energetickou náročnost?

To jsou věci, které už máme v běhu. Například naši regionální vedoucí používají od roku 2013 pro vyřizování své agendy iPady a už nemusejí s sebou nosit a tisknout kufřík plný papírových dokumentů. Tento nástroj jsme následně rozšířili i na další pracovní pozice.

Ale z mého pohledu nejsou u nás tyto administrativní záležitosti takovou pákou, která by přinesla zásadní efekt, ale určitě považujeme tyto projekty za důležité a věnujeme se jim.

Vhodným způsobem, jak šetřit na poli energií, je také využívání obnovitelných zdrojů. Má to pro vás smysl?

Sami s výrobou zelené energie zatím moc zkušeností nemáme, ale v dohledné době plánujeme instalovat na vybraných prodejnách fotovoltaiku a získávat tak první zkušenosti. Tato technologie nepokryje celou spotřebu prodejny, ale významně sníží jejich energetickou náročnost.

Ale nedávno jste uzavřeli dohodu s E.ON, dle které vám dodává energii z obnovitelných zdrojů…

Rozhodli jsme se pro tento rok využívat dodávky energie z obnovitelných zdrojů, které pokryjí 98 % naší roční spotřeby energie. Takže téměř všechnu energii, kterou spotřebujeme, bereme z obnovitelných zdrojů. Vnímáme to jako další přirozený krok v aktivitách na poli trvalé udržitelnosti.

TIP

Společnost Lidl Česká republika je zákazníkem E.ON. Zjistěte i vy, co vám můžeme nabídnout. Kontaktujte nás

Jak dlouho tato spolupráce bude trvat?

Máme ji domluvenou na rok. Poté uvidíme, zda v ní budeme pokračovat.

Víte, o jaký objem energie se vůbec jedná?

To vám nemůžu sdělit, ale můžu říct, že tímto ušetříme více než 121 tisíc tun CO2. To odpovídá množství emisí, jež by vyprodukoval osobní automobil, který by absolvoval cestu kolem světa. Ale ne jen jednou, nýbrž více než 15 000krát.

S E.ON spolupracujete i na jiných věcech. Například se v některých vašich prodejnách začínají objevovat rychlonabíječky pro elektromobily...

Máte pravdu. Čerstvou novinkou je, že jsme v Praze na Barrandově otevřeli 31. 8. 2017 už 17. prodejnu nové generace. Právě tam máme instalovanou naši první rychlonabíjecí stanici pro elektromobily. Je to cesta, kterou bychom chtěli podporovat rozvoj elektromobility v Česku a ve spolupráci s E.ON můžou zákazníci na Barrandově načerpat zelenou energii.

Hlavním hendikepem rozvoje elektromobility v Česku je určitě stále nízký počet dobíjecích stanic a pak doba dobíjení elektromobilu oproti době tankování fosilních paliv. U nás může zákazník dobu nabíjení využít k nákupu v prodejně nebo naopak.

Budou tyto nabíjecí stanice zdarma?

Ano, zmiňovaná nabíjecí stanice na Barrandově je pro naše zákazníky zdarma. A během půlhodinového nákupu dokáže tato rychlodobíjecí stanice nabít elektromobil na dalších 100 kilometrů jízdy. A navíc zelenou energií.

Jakým tempem budete tyto dobíjecí stanice rozšiřovat a kde?

Do konce roku bychom chtěli zprovoznit celkem pět takových rychlonabíjecích stanic. Pokud jde o umístění, budeme se v tomto zaměřovat na krajská města, kde máme prodejny této nové generace.

TIP

Hlasujte pro nominované projekty v devátém ročníku soutěže E.ON Energy Globe! 

Nejlepší články e-mailem