Online magazín o tom, jak ušetřit a inspirovat se ve světě energií
22.1.2019 / mab

Milan Začal (TECHO): Flexibilita a komunikace s lidmi. To je základ moderních kanceláří

Milan Začal (TECHO): Flexibilita a komunikace s lidmi. To je základ moderních kanceláří
Moderní kancelář neznamená mít ve firmě pouze ty nejmodernější technologie. Naopak. Moderní kancelář stojí a padá s lidmi. Ti jsou při vytváření pracovních prostorů základním elementem. Podle Milana Začala, senior sales managera společnosti TECHO, je měřítkem všeho právě člověk, který dnes navíc v kancelářích řeší také otázku úspor energií a dlouhodobou udržitelnost.

Mohl byste na začátek přiblížit, co vlastně je moderní kancelář?

To je dobrá otázka a jde na ni odpovědět asi tisíci větami. Z mého pohledu je v podstatě každá kancelář moderní, pokud v ní pracují lidé, kteří myslí moderně. Není to o tom, že mám sebelepší sedačku, židli a další nábytek. Je to o lidech a všechny kanceláře se dělají a měly by se dělat od lidí pro lidi.  

Co tím přesně myslíte? 

V každé práci samozřejmě záleží, co děláte, jak můžete být flexibilní. Mně k práci obchodníka stačí auto, notebook a chytrý telefon a můžu pracovat klidně z kavárny, ze sdíleného pracoviště, od klienta. Tohle je pro mě moderní kancelář. Určitě by ale nebyla pro někoho z účtárny. Tam potřebují svůj stůl, monitor, šanony a skříně. Moderní kancelář je tedy ta, ve které člověk dostane všechny prostředky a vybavení k tomu, aby mohl dobře vykonávat svoji práci.

Techo 1Velmi důležitý je také přístup k jednotlivým generacím – X, Y a Z. Jsou to tři zcela jiné sorty. Je potřeba pracovat v kancelářích od těch nejstarších až po nejmladší, takzvané Digital natives, kteří se v podstatě narodili s tabletem v ruce. V kancelářích se tito lidé potkávají a je potřeba, aby spolu dokázali komunikovat. Pokud má zaměstnavatel tento mix lidí, tak je nutné, aby si to uvědomil a přizpůsobil pracovní prostředí co nejlépe všem zaměstnancům. 

Jaké jsou současné trendy v kancelářích?

Historicky byly uzavřené kanceláře – jeden, dva lidi, vlastní autonomní prostor, gauč, tiskárna. Dnes je moderní open space. Je to velmi dobrý nástroj, jak lidi naučit spolu komunikovat, ale i ušetřit firmě peníze tak, aby se do prostoru vešla. Proto je potřeba správně pochopit firemní identitu, aby prostor vytvářel někdo, kdo jí rozumí a zná dostatečně firmu samotnou.

Dnes se hodně používají tzv. activity based working prostory. To znamená, že ráno prostě přijdete do práce a máte možnost si sednout tam, kde se vám zrovna líbí. Kde je co nejlepší místo v danou chvíli pro potřebnou aktivitu. Firmy tak můžou využít prostor kanceláře co nejvíce. Důležitá je flexibilita a efektivita nejen práce, ale i prostoru. Mít agilní pracoviště s variabilním nábytkem, které přizpůsobujete potřebám jednotlivých týmů. Ty mohou být každý měsíc jiné. Opět záleží na potřebách firmy. Když vezmeme například firmu se sto zaměstnanci, tak nepotřebuje sto stolů, které jsou neobsazené. Vhodný průměr je v takhle velké firmě 65 stolů. A tento průměr se bude ještě snižovat.  

A co firmy, kde většina lidí potřebuje mít vlastní stůl? Jak v jejich případě udělat pracoviště moderní?

Těmto firmám by měl zaměstnavatel nabízet zdravé pracovní prostředí. Tím nemyslím pouze čerstvý vzduch, ale že v kanceláři bude dobře vyřešená akustika, dobré osvětlení a výměna vzduchu, ergonomie. Tyto věci jsou zásadní, a i tímhle na první pohled drobným přispěním jde v každé firmě udělat moderní pracoviště. Vzhled, cena nábytku jsou až druhotná věc. Důležité je, aby se lidé v prostředí dobře cítili a pracovali efektivně. 

Techo 2Jak důležitou roli hrají a budou hrát technologie?

Technologie jsou v kancelářích pro lidi a je důležité, aby je obecně správně využívali. Samotné technologie jsou pouze prostředek k účelu. Sdílení tisku, cloudových úložišť – to je budoucnost. Nemít tisíce skříní, být online. V tomto vidím příležitost kanceláří být flexibilní. A do budoucna musejí být přizpůsobivé nejen kanceláře, technologie, ale i zaměstnanci. Flexibilita bude stále zesilovat a určovat trend moderní firmy. Nebude to ale pouze o tom, že lidé budou moct pracovat z vlaku, kavárny. Důležitá je a bude možnost pracovat s lidmi, komunikovat s nimi. To nikdy nevymizí.   

Jaký je v současnosti trend, pokud jde o úsporu energií ve firmách? Dbají na úsporu více, než tomu bylo dříve?

Ano, trendy v úsporách energií a udržitelnosti jsou ve firmách viditelné víceméně na každém kroku. A to jak už ve fázi projektu kancelářských budov, tak i při jejím využití. Jedná se například o úsporu energie ve společných prostorách kancelářských budov, jako jsou garáže, kde se osvětlení rozsvítí v reakci na pohyb v prostoru. Dále například čistička odpadních vod, sběr dešťových vod na další využití v budově, rekuperace tepla, solární panely. 

Možností, jak spořit ve firmách, je také nákup nábytku z recyklovatelných materiálů nebo nábytku, který je vyroben na principu cirkulární ekonomiky. Čím dál více řešíme dodávky funkčních, designových košů na tříděný odpad. Cestou je i funkční sharedesking. To znamená, že ve firmě nemáte zbytečně neobsazené pracoviště v kancelářích. Šetříte tedy energie na vytápění, chlazení, výměnu vzduchu. A firma tak šetří i na nájemném.   

Techo 3Napadá vás na závěr univerzální rada, jak udělat kancelář moderní?

Ta neexistuje. Každá firma má nějaké svoje postupy, požadavky, svoji tradici a identitu. Každá je jiná a je potřeba k ní přistupovat individuálně. A právě to je na tom to hezké. Každý si může s kancelářemi ve firmě vyhrát. Není to o tom, že koupíme sebelepší sedačku či technologii tam, kde ji nepotřebují. Kanceláře musejí být vytvářeny intuitivně pro lidi, aby jim pomáhaly a neomezovaly je.

Nejlepší články e-mailem