Online magazín o tom, jak ušetřit a inspirovat se ve světě energií
15.11.2018 / wac

Navrátil (Globus): U prodejen budujeme dobíjecí stanice pro elektromobily.

Navrátil (Globus): U prodejen budujeme dobíjecí stanice pro elektromobily.
Společnost Globus se rozhodla podpořit rozvoj elektromobility v Česku. U svých prodejen začala ve spolupráci se skupinou E.ON budovat dobíjecí stanice. Výhledově by je řidiči mohli najít u všech prodejen zmíněného obchodního řetězce. „Věříme, že je možné propojit ekologické smýšlení s ekonomickým zájmem,“ říká ředitel non-food segmentu Globusu Jan Navrátil.

Jak velkou roli pro Globus hraje oblast ochrany životního prostředí?

Záleží nám na tom, jak se chováme ke svému okolí. Recyklujeme proto vše, co se dá. Aktuálně se například také zabýváme, do čeho budeme balit naše produkty a jaký typ „párty“ kelímků budeme prodávat, abychom byli co nejšetrnější k životnímu prostředí. Ekologii řešíme také u našich čerpacích stanic a mycích linek. Jedna věc je nabídnout zákazníkovi kvalitní produkt – aby měl dobře umyté auto. Důležité pro nás ale na druhé straně je vlastnit kvalitní čističku odpadních vod, která se následně postará o použitou vodu. Tyto věci sice zákazník nevidí, nám na nich ale záleží.

Může mít ekologické smýšlení ekonomický smysl? Jak se díváte na regulace, kvůli kterým musí firmy více investovat, aby šetřily životní prostředí?

Podle mě je správné, když v oblasti ekologie dostane ekonomické smýšlení určitý mantinel. V Globusu to vnímáme tak, že byť jsme velká firma, tak máme určité poslání. Nemusíme za každou cenu vydělat všechny peníze světa. Pokud tak v budoucnu například padne rozhodnutí, že se už víc nesmí prodávat dieselová auta, tak rozhodně nebudeme za každou cenu ti, kteří budou prodávat poslední litr nafty, jen abychom nepřišli o peníze. Náš přístup je opačný. Jsme schopni přestat s prodejem jako první, protože je to správné.

Globus

Mohou mít ekologické regulace i pozitivní vliv na hospodaření firmy?

Na ekologii se dá hodně tratit, ale také hodně vydělat. My jsme v podstatě rodinná firma, přemýšlíme na generace dopředu a staráme se o dlouhodobý profit. Jsme schopni zainvestovat i za cenu ušlého krátkodobého zisku, aby lidé viděli, jak se k věcem stavíme. Aby, když se řekne, že plast zabíjí velryby, všichni věděli, že přestáváme balit do plastu – i za cenu vyšších nákladů. To jsme my, to je Globus. Současně ale také vidíme v ekologických opatření určitou příležitost. Když podobný signál přijde, rozutečeme se po trhu a začneme hledat alternativní výrobky, které splňují potřebné požadavky a děláme vše proto, abychom byli první, kdo je uvede do prodeje. Takto se dá propojit ekologické smýšlení s ekonomickým zájmem. Dobrým příkladem jsou právě zmíněné plasty. Letos se nám takto povedlo uvést do prodeje stoprocentní bio alternativu k plastovému nádobí. A podobně nyní smýšlíme v oblasti alternativních paliv a začínáme u našich stanic budovat dobíjecí stanice pro elektromobily. Naše filosofie je, že raději na začátku zainvestujeme více, ale budeme mezi prvními a dlouhodobě z toho vytěžíme.

Plánujete postavit dobíjecí stanice pro elektromobily u všech svých prodejen?

Taková je naše dlouhodobá vize, finální rozhodnutí ale ještě nepadlo. Nyní se nacházíme v pilotním projektu, ze kterého se budeme teprve učit, co dál. Zatím nevíme, jaká bude reakce zákazníků, co budou požadovat. Trh se může v neposlední řadě za pár let proměnit. Je možné, že nás ještě čekají změny a zlepšování. Zatím se nacházíme v testovací fázi. Nicméně do budoucna bychom dobíjecí stanice měli rádi všude. Zatím jsme v tomto ohledu omezeni legislativním procesem, ale také technickými možnostmi. Například dostupností energie na daném místě, nebo instalací a náročností jejího přivedení. Někde je již kapacita nedostatečná a stanici proto nelze postavit. Na některých místech tak může stavba ze zmíněných důvodů trvat až dva roky.

TIP

Společnost GLOBUS je zákazníkem E.ON. Zjistěte i vy, co vám můžeme nabídnout. Kontaktujte nás

České firmy si dnes ztěžují především na dvě věci: nedostatek lidí a také na vámi zmiňované legislativní procesy. Představuje to pro firmu problém?

Dnes to můžeme vidět právě u dobíjecích stanic. Jejich výstavbu podporuje Evropská unie, a přesto jsou povolovací procesy zdlouhavé. Je to zvláštní, že úřady jednají stejně pomalu nehledě na to, zda se jedná o vyšší zájem, nebo ne. Ani v těchto případech zde neexistuje nic jako zkrácené stavební řízení.

Globus 2

Jak bude pilotní projekt probíhat?

V tuto chvíli jsme spustili dobíjecí stanice v prvních čtyřech lokalitách. V rámci pilotního projektu chceme zjistit, kde zákazníci dobíjecí stanici více akceptují. Jak daleko od vchodu je chtějí mít. Zatím je máme rozmístěné na různých místech u našich prodejen. Na základě testovacího provozu chceme vypátrat, kde lidé tato místa očekávají. Zda by dobíjecí stanice měly stát vedle parkovacích míst pro handicapované a pro rodiny, nebo mají být naopak libovolně rozmístěné po parkovišti. Je to nová věc na trhu a my si to vše musíme teprve osahat. Klíčové bude zjistit, jak funguje samotná technologie. Jestli neselhává, zda platby fungují bez problému. První koncepční hodnocení budeme provádět po půl roce provozu.

Jak se platí za dobíjení u vašich stanic?

První rok po instalaci mají u nás řidiči dobíjení zdarma. Posléze budou platit tak, že si na speciální kartu zakoupí kredit a touto kartou následně budou přímo u stanice platit. Zatím půjde o jedinou možnost, jak za dobíjení platit. Uvidíme, co na to zákazníci.

Jak dlouho u vašich stanic trvá dobíjení vozu? Zvažujete do budoucna pořídit také rychlodobíjecí stanice?

Naše stanice umožňují rychlé i pomalé dobíjení. Nejde vyloženě o vysoce výkonné stanice, které auto dobijí za 20 minut na 90 procent kapacity baterie. Jedná se o typ, který během čtvrt hodiny umožní vozu ujet okolo 100 kilometrů. I v tomto případě budeme opět po skončení pilotního projektu hodnotit, co zákazníci chtějí. Pokud bude osm z deseti klientů chtít co nejrychleji dobít auto a jet pryč, tak se jejich požadavkům budeme snažit přizpůsobit. Vlastníci elektromobilů, kteří k nám jezdí, jsou zatím hodně tolerantní a jsou rádi za každou dobíjecí stanici. Myslím, že to ještě nějaký čas potrvá a my ten čas využijeme k tomu, abychom se adaptovali. Je to zatím taková pionýrská fáze. Ta ale hodně rychle pomine. Jakmile bude penetrace dobíjecích stanic větší, zákazníci nám už chyby neodpustí.

EU nyní hodně tlačí na to, aby po silnicích jezdilo více elektromobilů. Mohou se pro vás dobíjecí stanice stát byznysem, nebo je vnímáte spíše jako službu pro zákazníky?

My máme svůj hlavní byznys a dále máme spektrum služeb. Od nich očekáváme buď zdravou míru zisku, či ztráty. Dobíjecí stanice spadají do kategorie služeb, od kterých neočekáváme, že budou zdrojem peněz. Provoz i případný profit bude vždy na straně partnera, kterým je společnost E.ON. Nám záleží primárně na tom, abychom získali spokojeného zákazníka.

Globus 3Plánujete se zaměřit i na další alternativní paliva? Pokud se nepletu, už nyní nabízíte řidičům CNG...

Je to tak. Na zavedení CNG do prodeje na naší síti čerpacích stanic aktuálně pracujeme. Do budoucna se plánujeme zaměřit i na další alternativní paliva a nabízet je v rámci našich čerpacích stanic. Musíme si ale uvědomit, že se jedná o zcela jinou službu než v případě dobíjecích stanic pro elektromobily. Dobíjení trvá určitou chvíli a zákazník těch několik desítek minut chce strávit například nákupem. Dobíjecí stanice proto bereme jako příslušenství hypermarketu, podobně jako bankomaty. Tankování paliva či plnění CNG se liší v tom, že zabere jen několik minut. Řidič chce natankovat a okamžitě odjet. Navíc je mnohem náročnější s ohledem na technologii a bezpečnost. Tam, kde můžete mít dobíjecí stanici, často nemůžete postavit plnící stanici na CNG. Rozhodně tedy chceme rozvíjet i další alternativní paliva, určitě to ale nebude u všech našich prodejen.

Ekonomice se daří a firmy toho často využívají tak, že investují do úsporných opatření. Jdete stejnou cestou?

Tímto tématem se zaobíráme. Kde můžeme uspořit na energiích, tam to děláme. Ať už jde o úspornější osvětlení či šetrnější chladící přístroje. Záleží nám i na tom, jakou spotřebu mají naše auta a kolik škodlivin vypouštějí do vzduchu.

TIP

Více informací o e-mobilitě a o tom, kde nabíjet, najdete zde.

Plánujete do firemní flotily zařadit elektromobily?

Do budoucna to nemůžeme vyloučit. Problémem je pro nás zatím dojezd. Vlastníme osobní auta, se kterými jezdíme dlouhé cesty a současná síť dobíjecích stanic stále není dostatečná. Pokud se ovšem dojezd elektromobilů na jedno nabitý zvýší alespoň na 500 kilometrů a míst pro dobíjení přibude, může to začít být zajímavé. My po alternativních palivech samozřejmě pošilháváme. Novinkou je, že jsme vedle dieselů zařadili do naší flotily vozy s benzinovými motory. Dalším stupněm budou hybridy, konkrétně benzin v kombinaci s CNG.

Nejlepší články e-mailem