Online magazín o tom, jak ušetřit a inspirovat se ve světě energií

Zmrzlina – osvěžující miliardový byznys

Zmrzlina – osvěžující miliardový byznys
Když se řekne „léto“, jedna z prvních asociací, která vás napadne, bude pravděpodobně „zmrzlina“. Málokdo ale ví, jak se vlastně vyrábí, kolik za kornoutkem zmrzliny stojí energie lidské i elektrické. A jak je taková ledová pochoutka profitabilní.

Výroba a prodej zmrzliny v sobě můžou mít nádech letní zábavy, ale ve skutečnosti jde o výdělečný byznys. V portfoliu obřích potravinových společností zaujímají zmrzliny přední místo, hlavně kvůli velmi atraktivní marži, která se pohybuje kolem 20 a více procent. K tomu si připočítejte její všeobecnou oblibu a vynikající prodejnost.

Box - zmrzlina

Ve srovnání se zbytkem světa jsou Češi v konzumaci velmi střídmí. Hlavní evropští zmrzlinomilci - Švédové a Finové - jí každý rok spořádají skoro pětkrát tolik. USA a Austrálie nás přebíjí asi osmkrát a světoví šampioni z Nového Zélandu desetkrát. Zdejší roční spotřeba zmrzliny dosahuje skoro 30 litrů na osobu. 

Ve vedrech peníze jen cinkají

I když jsou Češi ve spotřebě spíše na chvostu, pořád jde ale o obří odvětví. O výši prodejů zmrzliny samozřejmě rozhoduje sezona. Nedá se tedy divit, že nejvýdělečnější jsou prázdninové měsíce, tedy rozmezí od června do srpna. A nemyslete si, že jde jen o nějaké drobné, ve zmrzlinářském byznysu se točí obrovské sumy peněz. Jen pro představu, za balené i točené zmrzliny vloni Češi utratili okolo 4 miliard korun. Meziročně se tato suma navýšila o více než 700 milionů korun. 

zmrzlina - box

Jestli čistě teoreticky může mít někdo radost z klimatické změny, jsou to právě zmrzlináři a prodejci zmrzliny. Na jaře i na podzim se častěji setkáváme s počasím, které se podobá spíše létu. Zatímco dříve poptávka startovala většinou kolem května, letos byl „otevíracím“ měsícem sezony extrémně teplý březen. Řečí čísel si letošní první kvartál užili zmrzlináři se 14% nárůstem poptávky oproti loňsku.

V zimě se příležitosti chápají výrobci tzv. rodinných balení, tedy „vaniček“, které má kde kdo doma v mrazáku. Mezi léty 2016 a 2017 rostl segment v zimních měsících téměř o jednu čtvrtinu. Z části díky vyšší poptávce, z části díky tomu, že čeští zákazníci přesouvají své chuťové buňky směrem k premiovějším výrobkům. 

Jak se zmrzlina vyrábí

Jak vám potvrdí každý cukrář, výroba zmrzliny je velký kumšt. Hlavně v tom, že princip je v podstatě jednoduchý, ale dá se na něm spousta věcí pokazit. Základem klasické zmrzlinové směsi je voda, mléko nebo smetana, cukr, stabilizátor zabraňující tvorbě krystalů, emulgátor usnadňující našlehávání a samozřejmě příchuť.

Namíchaná směs (přesné poměry jsou právě tím vkladem, který do výsledku přináší mistr zmrzlinář) se pasterizuje vysokou teplotou a putuje do nádrže, kde za občasného promíchání zraje.  Zralá směs zchlazená na 4 °C už putuje do výrobního stroje, kde se dále chladí a zároveň neustále promíchává, aby se v ní neutvořily ledové krystaly a zůstala krásně hebká (procesu se říká „nášleh“).

zmrzlina - box

Když se vše povede, vychází ze stroje pevná, krémovitá, matná a suchá směs o teplotě -4 °C. Ta se stočí na namražené vaničky a putuje do šokového mrazáku, kde se při teplotě -40 °C stabilizuje. V chladicích boxech se pak ukládá při teplotě -20 °C. V moderních strojích na točenou zmrzlinu probíhá proces podobně, ale směs je zpracovávána kontinuálně podle odběru. Do zmrzliny se také během procesu zašlehává vzduch, který ji udržuje lehkou a měkkou (anglicky se jí proto říká „soft“). S dobře vyváženou směsí dokáže stroj do zmrzliny vpravit i 80 % vzduchu.

Tímto principem probíhá výroba zmrzliny v malém zmrzlinovém strojku v rohu cukrárny i ve velkovýrobě. Tam se ovšem pracuje s poněkud vyššími objemy. Jeden z největších producentů zmrzliny u nás, firma Pinko, takto každý den vyrobí 45 – 50 tun zmrzliny a její výrobna jede od prosince až do konce sezóny, který nastává zhruba na přelomu srpna a září. Vloni, kdy bylo teplo od časného jara až do podzimu, ale továrna prý ještě v září pracovala na tři směny. To vše proto, aby zákazníci nikdy neodcházeli s prázdným kornoutkem.

TIP

Pokud vás zmrzlina neochladí, můžete vyzkoušet naše chytré klimatizační systémy.


 

Pokud si chcete vyzkoušet kariéru zmrzlináře, máme pro vás pár čísel:

  • Náklady na suroviny jedné stogramové porce včetně kornoutku vychází cca na 4 Kč.

  • Energie spočítaná na osmihodinovou prodejní dobu a odběr 2,7 kW vychází asi na 100 Kč.

  • Celkové náklady na prodejní den, během kterého dokážete prodat 100 zmrzlin, se tedy pohybují kolem 500 Kč. Zisk při ceně 20 Kč za porci pak vychází na 1 500 Kč.

  • Pronájem jednoduchého stroje s dvěmi příchutěmi přijde asi na 4 000 Kč měsíčně.

  • Jestli tedy dokážete točit 25 dní do měsíce, vyděláte si po odečtení všech provozních nákladů 33 500 Kč, ze kterých ještě samozřejmě musíte odvést daně, pojištění a poplatek za pronájem prodejního místa. Jestli se vám to vyplatí, posuďte sami. Můžete si ale být jisti, že svým podnikáním potěšíte spoustu lidí.

Nejlepší články e-mailem