Online magazín o tom, jak ušetřit a inspirovat se ve světě energií

Aktuálně čtete

Nová míza Li-Ion baterií
3 min 2915
25.1.2021 / Josef Horký / 3 min. čtení

Nová míza Li-Ion baterií

Nová míza Li-Ion baterií
Jedním z nejvýraznějších argumentů, kterým se odpůrci elektromobility ohání, jsou bezesporu baterie, respektive náročnost jejich výroby, a co s nimi dělat, když jim definitivně dojde dech. Jak dlouho vlastně nejmodernější akumulátory vydrží? Co se s nimi stane, když odejdou do křemíkového nebe? A co kdyby mohly dostat příslovečnou druhou mízu?

Po jak dlouhém užívání zazvoní bateriím elektromobilů hrana? Většina velkých výrobců dává podobnou záruku na životnost akumulátorů – až osm let na udržení kapacity přinejmenším 80 % nebo zhruba 160 000 najetých kilometrů (tedy 100 000 mil). To platí nejen pro „naši“ Škodu Auto, ale i pro japonský Nissan nebo kupříkladu Teslu, toho času nejhodnotnější automobilku světa podle indexu S&P 500. Výsledky testů z reálného provozu nicméně ukazují, že baterie po určených dobách spotřeby takřka vždy dosahují lepších parametrů, než výrobci odhadovali. Stále však platí, že je jejich životnost omezená. A nakládání s články ve výslužbě není záležitostí, ze které by si naše životní prostředí poskočilo radostí.

Krom ekologického hlediska je nutnost výměny baterií tématem také ekonomickým, protože s pravidelným nákladem tohoto typu musí případný zájemce o elektromobil nutně počítat. Cena Li-Ion akumulátorů pro e-auta naštěstí neustále klesá, takže výpočet má pozitivní trend. Jen za poslední desetiletí došlo k poklesu ceny o téměř 90 %, tj. ze zhruba 1 183 dolarů za kWh na přibližných 156 dolarů za kWh. Další snižování ceny sice takto dramatickým tempem nejspíš pokračovat nebude, jistě však potěší, že výměna vyjde za těch pár let levněji, než jste při koupi předpokládali.

Nová míza li-ion baterií_1

Zdvojnásobit životnost

Obnovení materiálů nebo jejich používání v novém kontextu není tématem jenom mezi mladými hipstery, skládajícími nábytek z použitých palet a strojního odpadu. Právě recyklace je jedním ze základních nástrojů ve snaze zabránit tomu, abychom z naší planety udělali trvalou skládku (i tak jsme v tomto směru na docela dobré cestě). A když umíme vdechnout život zmiňovaným paletám, proč ne s trochou dobré vůle i bateriím z elektrovozidel?

Projekty „druhého života“ akumulátorů běží paralelně v mnoha automobilkách a ukazuje se, že lithiové baterie z elektropřibližovadel mají i po svém „dosloužení“ v útrobách vozů stále ohromný potenciál využití coby stacionární úložiště elektrické energie. Podle odborníků může tento poměrně jednoduchý přesun zdrojů prodloužit život baterií zhruba na dvojnásobek – energetická úložiště na akumulátory totiž se svými v průměru 100300 nabíjecími cykly ročně kladou výrazně menší nároky než pohonné jednotky elektrických vozidel.

Baterie převychované

Tuzemská Škoda Auto začala vloni oprašovat životní cyklus tzv. PHEV baterií, které se používají v hybridech, tedy automobilech kombinujících motor elektrický a spalovací. Tyto baterie shromažďuje a následně, když jejich kapacita klesne zhruba na 70 %, „převychovává“ pro vysokokapacitní energetická úložiště.

Nová míza li-ion baterií_2

První z úložišť postavených z vyřazených baterií otestovali ve Škoda Auto zatím v provozu vlastního dealerství, kde přispělo k napájení řady wallboxů, a dokonce i jedné rychlonabíjecí stanice, jak uvedl pro internetový portál IHNED.cz letos v září Jan Železný, který se ve Škoda Auto stará o rozvoj e-mobility. Nejenže novým upotřebením dochází k citelnému zmírnění CO2 stopy, kterou po sobě baterie zanechává, ale i zcela nevyužitelný Li-Ion akumulátor je stále možné recyklovat a získat z něj zpět až 97 % materiálů.

Na podobném principu jako úložiště ve Škodovce jede i dvojice projektů společnosti Renault. Tím rozsáhlejším z nich je Advanced Battery Storage (ABS) ve francouzském městě Douai nedaleko belgických hranic. Projekt je zaměřen na zmenšování rozdílů mezi mírou spotřeby elektrické energie v různých denních dobách. V časech největší „špičky“ může energie ze sítě kolísat – využití rozsáhlých bateriových úložišť tyto rozdíly v náporu na standardní elektrickou síť vyrovnává.

Nová míza li-ion baterií_infobox

V anglickém západním Sussexu pak automobilka rozjíždí projekt SmartHubs ve spolupráci s Connected Energy. Několik energetických úložišť o kapacitě 360 kWh je zde napojeno také na solární panely a má za úkol snižovat provozní náklady a optimalizovat samotné používání obnovitelné energie. Napájí přitom nejen drobné lokální podniky či infrastrukturu, ale také domácnosti nebo třeba sociální bydlení.

Nový trh na obzoru

Na řešení kvalitních energetických úložišť pracuje v současnosti každá větší automobilka, která to s elektrickými vozidly myslí alespoň trochu vážně. Všechny si totiž uvědomují, že je potřeba se na celý elektrický ekosystém i na problematiku udržitelné mobility dívat komplexně. A jak víme z přírody, ekosystém, v němž spodní úroveň rozkladu, z něhož může vyrašit nový život, nefunguje, je odsouzený k poměrně rychlému zániku. Odvětví bateriových úložišť v tuto chvíli naštěstí není ten případ. Podle odhadů společnosti McKinsey by se kapacita úložišť měla do konce dekády zvýšit na úctyhodných 200 GWh a ekvivalentně vyroste i trh. Do roku 2030 půjde o byznys s globální hodnotou kolem 30 miliard dolarů.

Nová míza li-ion baterií_3

Toto číslo přitom půjde v dalších letech jedině nahoru, protože baterií z elektromobilů bude dramaticky přibývat, stejně jako technologií umožňujících jejich další život. Ustanovení Evropského parlamentu automobilkám už teď ukládá snížit do roku 2030 průměrnou produkci oxidu uhličitého o 37,5 % v porovnání s rokem 2021 a kromě nařízení přicházejí i nové investiční pobídky. Automobilový průmysl nemá na výběr, musí se vyvíjet. A jako v každém ekosystému, i zde platí, že kdo se nepřizpůsobí včas, toho čeká rychlý sešup mezi fosilie.

Nejlepší články e-mailem