Online magazín o tom, jak ušetřit a inspirovat se ve světě energií
15.5.2018 / ela

Pavel Jeřábek (Aqua Ads): Chtěl jsem omezit vizuální smog

Pavel Jeřábek (Aqua Ads): Chtěl jsem omezit vizuální smog
Billboardy, cedule, světelné panely i velkoplošné obrazovky všude, kam oko dohlédne – to je veřejný prostor 21. století. Zakladatelé start-upu Aqua Ads se proto vydali jinou cestou. Reklamní motivy vymývají speciálním strojem do špíny městských chodníků. Je to originální, účinné, legální a hlavně ekologické.

Reklama založená na kontrastu

Prvotní nápad na neotřelou venkovní reklamu přitom přišel náhodou. „Naboural jsem na motorce kvůli uvolněnému lanu z reklamního poutače. Příští den jsem si přečetl článek o tom, že tyto bannery jsou zde umístěny nelegálně,“ vzpomíná Pavel Jeřábek z Aqua Ads. Problematikou se začal více zabývat a přemýšlel, jak vytvořit legální reklamu, která by neničila panorama měst, nebyla nebezpečná pro chodce či pro dopravu. „Chtěl jsem omezit vizuální smog na minimum,“ dodává.

Nakonec s kolegy vyvinul speciální stroj na principu vysokotlaké myčky. Regulovatelným vodním paprskem pak přes ocelovou šablonu čistí části chodníku. Požadovaný motiv vzniká kontrastem mezi vymytými a špinavými místy. „V pórech asfaltu a dalších materiálů je celá řada nečistot, které jsou u každé lokace specifické. Záleží i na povětrnostních vlivech,“ objasňuje Jeřábek. Aplikovat reklamu je možné při teplotách pět a více stupňů nad nulou. Reklama je čitelná až tři měsíce, v případě nutnosti firma motiv obnoví. Po vypršení povolení pak může vyčistit celý pruh komunikace a uvést tak chodník do původního, respektive čistého stavu.

Nadšení veřejnosti, skepse úřadů

Své klienty si start-up brzy našel, reklamu vymývanou do špíny chodníků si objednávají velké firmy i lokální podnikatelé, především z oblasti obchodu a služeb. Na jedné straně například telefonní operátor, finanční ústav nebo taxislužba, na straně druhé majitelé prodejen, klubů a restaurací či pořadatelé kulturních akcí. Pozitivně vnímá aktivity Aqua Ads i veřejnost, jak dokazuje úspěch sbírky na crowdfundingovém portálu Hithit před dvěma lety. Namísto požadovaného příspěvku 54 tisíc na nákup dodávky jim příznivci poskytli téměř sto tisíc korun.

Jednoduché to však zpočátku nebylo s úřady. „Setkávali jsme se z velké většiny s nepochopením, nicméně nevzdali jsme to a i přes zavřené dveře mnohých úředníků jsme nakonec získali povolení od všech dotčených orgánů. V současné době si pronajímáme danou lokalitu na přesně určenou dobu a předem dané velikosti,“ říká Jeřábek.

Obměkčit oficiální místa se podařilo i díky veřejně prospěšným aktivitám, jimiž Aqua Ads dokazují svou společenskou odpovědnost. Využitím stávajícího sloupu a špinavé betonové obruby kolem prostranství kulatého tvaru vytvořili například největší sluneční hodiny v Praze, v průběhu zimy zřídili veřejnou šatní skříň pro bezdomovce, čistí lavičky a další městský mobiliář na místech, kde na to město nestačí.

AquaAds

Aqua Ads míří do zahraničí

Klienti za reklamu hradí měsíční poplatek po dobu trvání kampaně. Největší část rozpočtu padne podle Jeřábka na získání povolení a také na výrobu speciální šablony. Cenu ovlivňuje složitost motivu, množství a velikost šablon a vzdálenost mezi místy. Lokalitu si zákazník zvolí sám, nebo mu v Aqua Ads poradí. „Nejčastěji však klienti nechávají zacílení na nás, jelikož již dokážeme určit zajímavá místa, kde reklama dobře vydrží,“ podotýká Jeřábek.

Ekologická reklama od Aqua Ads je zatím dostupná hlavně v Praze, povolení mají vyřízená i v Hradci Králové a Plzni. „V Brně a Olomouci povolení již druhým rokem řešíme, takže jestli si to čte třeba pan primátor, ať o tom popřemýšlí a dá nám vědět,“ vzkazuje podnikatel. Letos také aktivně řeší expanzi do zahraničí, zatím míří na Slovensko, do Německa a Polska.

Nejlepší články e-mailem