Online magazín o tom, jak ušetřit a inspirovat se ve světě energií

Petr Žaluda (Olife): Z lithiových autobaterií chceme mít globální byznys

Petr Žaluda (Olife): Z lithiových autobaterií chceme mít globální byznys
Bývalý šéf Českých drah Petr Žaluda se pro mnohé překvapivě vrhl do byznysu s lithiovými bateriemi. Začal u autobaterií, dnes jeho firma Olife Corporation sestavuje i úložné baterie a dobíjecí stanice. A má globální ambice.

Petra Žaludu si každý jistě pamatuje z angažmá v Českých drahách, které pět let vedl. Dnes opět sedí na ředitelském křesle, ale ve zcela jiném oboru. Před třemi lety se totiž se svými kolegy vrhl na produkci lithiových autobaterií, které se vzhledem k absenci olova vyznačují jednak svou ekologičností, pro každého motoristu ale mají jinou zásadní výhodu - jejich životnost mnohonásobně převyšuje dnes běžně dostupné autobaterie.

“Uvádíme, že životnost je minimálně deset let, ale když to nazvu nekonečnou životností, nebudu daleko od pravdy,” říká Petr Žaluda v rozhovoru ve své prosluněné kanceláři v Praze v Lazarské ulici, kde firma Olife Corporation, kterou většinově vlastní a vede, sídlí.

Od autobaterií, které jsou už ve zkušebním provozu a na trh by měly být uvedeny na podzim tohoto roku, se ale Žaludův tým dostal až k dobíjecím stanicím a ostrovním systémům (kombinace obnovitelného zdroje energie, jako jsou fotovoltaické panely a úložné baterie pro elektrickou energii).

„Je to výhodné i z hlediska synergií, jelikož úložné baterie mají stejné komponenty jako lithiové baterie. A to samé platí pro dobíjecí stanice,” vysvětluje v rozhovoru.

Po vašem angažmá v Českých drahách jste mnohé překvapil, když jste se vrhnul do segmentu lithiových baterií. A začal jste u autobaterií. V jaké fázi s nimi nyní jste?

Autobaterie máme hotové, nyní jsou ve zkušebním provozu. V automobilovém průmyslu jsou velmi náročné a přísné normy, které my ale plníme. Na trhu už tedy můžeme prodávat, ale pouze na tom druhotném, jelikož výrobci vozů nebudou autobaterie bez potřebných atestací akceptovat.

Kdy tedy budete mít reálný produkt, který splní všechny standardy?

Plán se nám kvůli testům trochu zpozdil. S prodejem chceme začít v Německu a současný plán je, že kampaň zahájíme po letních prázdninách, nejpozději na podzim tohoto roku.

Je v tomto byznysu je důležité zejména vyjednávání s automobilkami, nebo kdo je vaší cílovou skupinou?

Zákazníkem je opravdu každý. Původním motivátorem bylo, že všude po světě se z bezpečnostního i ekologického hlediska zakazuje využívání olova v bateriích. To od roku 2005 platí i pro Evropskou unii, která ale uděluje výjimky autobateriím, jelikož pro ně zatím neexistovala náhrada. Tento proces udělování výjimek se opakuje v pravidelných pětiletkách a poslední takové rozhodování bylo před dvěma lety.

Tehdy jsme ke komisi přišli a ukázali jim náš produkt. Oni uznali, že alternativa k olověným autobateriím existuje, a od té doby řešíme všechny bezpečnostní podmínky. Uvidíme tedy v roce 2020.

Jaké má startovací autobaterie Olife kromě ekologičnosti další výhody?

Hlavně obrovskou životnost. Uvádíme, že její životnost je minimálně deset let, ale když ji nazvu nekonečnou, nebudu daleko od pravdy. V každém případě dnes tyto baterie vydrží více než samotné auto.

Dále je lehčí, rychle se dobíjí, přičemž má v podstatě nekonečný počet dobíjecích cyklů.

olife

Na trhu máte různé konkurenty. Jaké jsou vaše konkurenční výhody?

Pokud bych se měl zaměřit na technickou stránku věci, pak naše jedinečnost je v tom, že kombinujeme lithiové články se superkapacitory, což jsou kondenzátory, které dokážou ve velmi krátkém čase vyvinout velmi vysoký výboj potřebný pro nastartování vozu.

Máte to patentováno?

Ano, v současnosti máme šest patentů, které už nám uznali v několika zemích světa. Patentové řízení je ale samo o sobě hodně zdlouhavé, běžně trvá několik let a my v něm pokračujeme.

A v kterých zemích jste s patenty uspěli?

V Číně, Mexiku, na Novém Zélandu, v Austrálii, Jihoafrické republice a nově v Indonésii. Vypadá to dost rozházeně, ale proces běží ve více zemích najednou a od tamních úřadů nám postupně chodí schválení patentů.

Baterie jste vyvinuli zcela sami, nebo je sestavujete?

Lithiové články jsou v podstatě komoditou, takže vnitřnosti kupujeme od třetích stran, a pak je skládáme do hotového produktu. Není to ale tak, že bychom byli jen montovnou.

Naše know-how je zejména v BMS (Battery Management System), tedy v tom, co každou baterii řídí. A pak také v kombinaci článků se superkapacitory, jak jsem již zmiňoval.

Olife je dnes v počáteční fázi vývoje a zajištění distribuce, což je jak časově, tak finančně velmi náročné. Jste vlastně takovým startupem, před dvěma lety ale vaše firma získala dotaci v objemu 100 milionů korun. Tyto peníze šly kam?

Peníze jsou určeny na dokončení procesu uvedení na trh. Z toho platíme vývoj BMS a všechny ostatní výzkumné věci.

Kolik peněz z této dotace vám ještě zbývá?

Tato podpora je dvouletá a nyní jsme někde na polovině získané částky, takže nám ještě zbývá něco kolem 50 milionů. Samozřejmě vše podporujeme i z vlastních zdrojů, takže už jsme celkově proinvestovali desítky milionů korun. Už se ale začínáme blížit do bodu, kdy budeme sami prodávat a generovat tím příjem.

Na jakých úrovních se pohybují či budou pohybovat ceny vašich autobaterií?

Cenu stále dolaďujeme, ale samozřejmě budou o něco vyšší. Když to srovnám s dnes běžně dostupnými gelovými autobateriemi s omezenou životností, pak jsme někde na dvou až trojnásobku ceny.

Takže něco přes 10 tisíc korun?

Nějak tak, ale musíme si uvědomit, že garantujeme desetiletou životnost, zatímco u běžných baterií nejsou pomalu schopni garantovat ani dva roky.

žaluda

U autobaterií ale nezůstanete. Začali jste se orientovat i na úložné baterie, které jsou nutnou podmínkou pro tzv. ostrovní systémy, kdy domácnost či větší společenství dokáže fungovat takřka nezávisle na centrálně vyráběné elektřině…

Ano, díky autobateriím jsme přičichli k lithiovým článkům, které nabízejí neskutečné množství dalších možností. Je to výhodné i z hlediska synergií, jelikož úložné baterie mají stejné komponenty jako lithiové. A to samé platí pro dobíjecí stanice.

Kdy jste se do tohoto segmentu pustili?

Zhruba před šesti měsíci. Dnes máme sestaveny již tři úložné bateriové boxy, které prochází procesem plnění nejrůznějších bezpečnostních norem. Hotovo by mělo být někdy v květnu a cenově se budou pohybovat tak někde kolem 900 až 1000 eur za jeden kilowatt, což je nižší než běžná cena u těchto typů baterií.

V tomto případě je zde hodně softwarové práce, protože takové úložiště, aby plnilo svou funkci, musí komunikovat se sítí, se solárními panely, optimalizovat spotřebu energie dle špiček v síti a podobně. Prostě vše musí být velmi chytré a technologicky vyspělé, aby to splňovalo svou roli.

Nejste tedy spíše softwarovou firmou?

Určitě v tom je a bude naše největší know-how. Ale úplně tomu tak není, jelikož i ohledně komoditních věcí, jako jsou samotné články nebo panely, se musíte orientovat na trhu, znát souvislosti, znát své dodavatele a jejich kvalitu.

Cílovou skupinou u úložných baterií jsou spíše domácnosti, nebo firmy?

Typicky jde o domácnosti, ale máme i některé firmy. U domácností je to nyní více logické, tam nyní nabízíme baterie o výkonu 5, 10 a 15 kW. Ty s vyšším výkonem jsou určené zejména pro vlastníky elektromobilů, kteří je potřebují dobíjet.

Nyní ale například děláme nabídku pro jednu velkou biofarmu na Slovensku. Chtějí být co nejvíce soběstační a ekologičtí, plánují vystavit solární panely a pak ostrovní systémy. To už se ale bavíme o výkonu třeba 50 kW.

Obecně by tyto úložné baterie měly nahrazovat zejména motorové agregáty, které jsou hlučné, neekologické a ne vždy spolehlivé. Takže využití je opravdu široké.

Vaše úložná baterie vypadá podobně jako Tesla Powerwall, v čem přesně se liší?

Máte pravdu, že tyto boxy vypadají hodně podobně. Na rozdíl od Tesly má ale ten náš inventory, které vám napětí 24V přemění na 220V. To znamená, že u nás máte dvě zdířky - do jedné zasunete přívod, druhou připojíte na soustavu v domě. Tyto inventory si u Tesly musíte dokupovat.

Základ ostrovních systémů je kromě úložných baterií i u obnovitelných zdrojů, jako jsou solární panely, které baterie dobíjejí. Jdete i do tohoto segmentu?

Fotovoltaické panely jsou dnes komoditou, k jejich dodání a instalaci máme své partnery.

TIP

Uvažujete o pořízení fotovoltaického systému? Více informací najdete na www.eon-solar.cz!

Decentralizace výroby elektřiny tedy podle vás bude v budoucnu zesilovat?

Rozhodně. Ono už dnes, když se bavím s lidmi, proč si takovéto ostrovní systémy pořizují, tak mi říkají, že jim ani tak nejde o cenu jako spíše o nezávislost.

Berete Olife Energy jako své dítě a snahu změnit svět k lepšímu, nebo jde jen o investiční záměr?

Koukáme na to opravdu jako na naše dítě, je to něco, čemu opravdu věříme a co podle nás má správný udržitelný směr a hlavně budoucnost. Myšlenky na prodej opravdu nemám i z toho hlediska, že se díky lithiovým článkům dostáváme neustále dál - od autobaterií přes úložné baterie až po dobíjecí stanice.

Je ale pravdou, že někteří investoři už nad námi krouží. Máme i potenciální partnery, kteří mají zájem spolupracovat, jelikož pokud chcete uspět globálně, pak to nemůžete dělat jen z vlastních zdrojů, respektive my si to nemůžeme dovolit.

Nejlepší články e-mailem