Online magazín o tom, jak ušetřit a inspirovat se ve světě energií

Aktuálně čtete

Podnikatelé se mohou těšit na vyšší podporu elektromobility ze strany vlády
2 min 2629
30.4.2018 / jach / 2 min. čtení

Podnikatelé se mohou těšit na vyšší podporu elektromobility ze strany vlády

Podnikatelé se mohou těšit na vyšší podporu elektromobility ze strany vlády
Parkování, daňová úleva, přímá podpora kupní ceny a především dostupnější a rychlejší síť nabíjecích stanic. Taková opatření vlády mají v příštích letech výrazně popostrčit zákazníky k nákupu tzv. čistých vozů.

Minulý rok se vláda snažila podpořit podnikatele v nákupu vozidla na elektrický pohon. Program Nízkouhlíkové technologie lákal majitele firem k pořízení elektromobilu především tím, že sliboval podporu 55–75 % podle velikosti firmy. Zádrhel byl ale v tom, že tato podpora nebyla vypočítávána z celkové ceny vozu, ale z rozdílu mezi cenou elektromobilu a auta na spalovací motor. Běžně se auta na elektřinu prodávají zhruba o 45 % dráž než jejich „špinavější“ sourozenci.

Efektivní podpora se tak vůči ceně pohybovala mezi 24,75 % až 33,75 % u těch nejmenších firem. To podnikatele příliš nerozhoupalo. Z celkem 150 milionů, které byly na program vyčleněny, se podařilo vyčerpat jen necelou desetinu. Exekutiva ale nezoufá a má pro podporu elektromobility připraveny další pobídky. Podle Národního akčního plánu čisté mobility se má počet elektroaut v následujících deseti letech zvýšit z tisíců na statisíce – mají k tomu pomoci čtyři okruhy podpory:

1.

Parkování a snadnější jízda

Zejména obchodní oddělení a firmy v Praze zřejmě ocení fakt, že vláda společně s městy chce významně zlepšovat podmínky pro parkování v centru měst pro elektrovozidla. Počítá se s bezplatným parkováním na vyhrazených místech, úleva od parkovacích karet. Osobní i firemní elektrovozidla mohou stát na jakékoliv modré zóně v Praze po zaplacení stokorunového poplatku.

Elektromobily by měly mít do budoucna také výrazně snazší průjezd městy. Počítá se se zavedením speciálních značek pro ekologicky šetrné vozy. Předpokládá se, že čistá auta budou moci využívat vyhrazených pruhů pro autobusy a taxi. Stejně tak by do budoucna měla města zavádět nízkoemisní zóny, které budou zklidňovat dopravu a toho využijí právě vozy s nulovými emisemi. Autoři textu všechna tato opatření také vyčíslili. Podle nich by mělo zůstat v peněžence řidiče zhruba 5 000 korun ročně.

TIP

Využijte operativní leasing elektroaut na 8 měsíců s nabíjením v ceně. Objednejte si testovací jízdu

2.

Přímé dotace

Vládní návrh počítá se stávající podporou dotace vyšší ceny elektroauta oproti autu na spalovací pohon. Počítá se také s tím, že se výše podpory bude měnit v závislosti na místě užívání automobilu, kdy by se měla zvýhodňovat města s horším stavem ovzduší. Dále by měla přibýt také bonifikace (tzv. šrotovné) za předešlé vozidlo na spalovací motor, které díky nákupu elektromobilu budete chtít vyřadit z provozu. Plán čisté mobility počítá s průměrnou přímou finanční podporou zhruba 200 tisíc korun na jedno auto.

elektromobilita

3.

Podpora infrastruktury

Jako jeden z klíčových bodů jmenuje návrh rozšíření sítě dobíjecích stanic se zaměřením na ty rychlé a ultrarychlé. Tedy ty, co dokáží baterii dobít v průměru alespoň na 80 procent za půl hodiny. I když je v Česku více než 300 dobíjecích stanic, většina jich je standardního typu, chcete-li takzvané „pomalé“ dobíjecí stanice s výkonem do 22 kW. Ty nabíjejí baterie hodiny a jsou vhodné spíše jen na parkovací místa. V poslední době ale díky podpoře výstavby vznikají právě rychlé nabíjecí stanice a jejich počet už v ČR překročil padesátku. Rozvoj dnes podporují především energetické společnosti.

Pobídky pro další výstavbu nabíjecích stanic stát plně podporuje, protože jde především o to, že jsme v situaci, kdy „předbíháme trh“. To znamená, že budujeme síť pro malý trh, tak aby z něj mohl vzniknout trh velký. Protože kdyby budování šlo ruku v ruce s trhem, pak by to rozvoj elektromobility značně brzdilo. Stát v rámci podpory nepočítá pouze s finanční subvencí konkrétních projektů, ale kalkuluje také s nefinanční podporou formou pronájmu státních pozemků. Důležité přitom je, aby podpora byla směřována do všech lokalit a rozvoj stanic tak probíhal rovnoměrně a nejen na hlavních tazích. Celkem stát předpokládá, že v Česku vznikne 500 až 1 000 elektrostanic.

4.

Daně

V současnosti podnikatelé vlastnící elektrovozidlo nemusí platit silniční daň. Elektromobily do 12 tun jsou z ní ze zákona osvobozeny. Do budoucna se také počítá s dalšími formami daňové podpory. Z těch nejvýznamnějších to bude jistě možnost zvýšených odpisů aut s elektrickým pohonem v prvním roce odepisování a také odpuštění poplatku za užívání dálnic nebo prominutí poplatku za zápis vozidla (dnes 800 korun).

Nejlepší články e-mailem