Online magazín o tom, jak ušetřit a inspirovat se ve světě energií

Roman Teisler (pekárna Adélka): Rozpékané pečivo neměla pekařina nikdy poznat

Roman Teisler (pekárna Adélka): Rozpékané pečivo neměla pekařina nikdy poznat
Se sourozenci převzal po otci úspěšnou rodinnou pekárnu Adélka, která zásobuje celý pelhřimovský region. Roman Teisler se rozpovídal o receptu na nejlepší pečivo nebo o vlastním mlýně, který potřebuje každá moderní pekárna.

Od kdy pekárna Adélka funguje?

Adélka je rodinná firma, kterou v 90. letech založil můj otec. Začínali jsme s malou pekárničkou v garáži mého rodného domu. Přelom nastal v roce 1993, kdy otec koupil areál, kde sídlíme nyní, a začali jsme investovat do technologií i prodejen. Od té doby inovujeme, inovujeme a inovujeme!

Co se teď v pekárně mění?

Teď přestavujeme mlýn, kde si sami meleme mouku. Kolikrát si s nadsázkou říkáme, že jsme spíš stavební firma než pekaři. Ale jinak by to nešlo. Máme díky tomu hezky zrekonstruované obchody nebo vlastní rekreační středisko.

Jak vás napadlo vyrábět vlastní mouku? Nebylo by snazší ji kupovat?

To byl geniální tah mého tatínka, který tím v 90. letech ušetřil za marži na mouce, ale také si vybudoval nezávislost na mlynářích, kteří ne vždy dodávali nejkvalitnější suroviny. Náš nový mlýn už tak ekonomicky výhodný nebude, protože mouka už se dá nakoupit levně. Pro nás je ale naprosto zásadní, protože si chceme dělat mouky na míru do speciálních pečiv a prodávat to, co ostatní nemají. Nechceme růst a požírat, ale stabilizovat se a držet se na špičce v našem regionu. Když se nám to všechno povede, máme šanci ustát všechny průšvihy na trhu.

Pekárna Adélka

Kde všude se k vašimu pečivu zákazníci dostanou?

Jsme regionální firma a taky jí chceme zůstat. Zásobujeme odběratele zhruba v okruhu 60 km okolo Pelhřimova.

Pečivo prodáváte pouze ve vlastních obchodech nebo má své místo třeba i v supermarketech?

Naše prodejny jsou na prvním místě, ale pečivo dodáváme také soukromníkům, do jednot, státních institucí, jako jsou nemocnice či ústavy, a do kantýn. A v neposlední řadě i do zmiňovaných obchodních řetězců, ale to je největší oříšek.

Proč?

Do supermarketů už nemůžeme dodávat tolik zboží, protože na trhu jsou velké firmy, které nás postupně drtí, buď cenou, nebo logistikou. My, na rozdíl od nich, nejsme schopni pečivo dodávat do celé republiky. To se nelíbí řetězcům, které rády vydávají letáky s akčním zbožím, které platí pro celou zemi. Supermarkety pak s oblibou tvrdí, že mají všechno české, v prodejně mají vyfoceného místního pekaře, kterého všichni znají, ale u regálu zjistíte, že ten tam dodává jenom zlomek. Většina pečiva je od velkých hráčů a z ciziny, samozřejmě mražená a rozpékaná. To pekařina neměla nikdy poznat.

Proto sázíte na vlastní obchody? Jaká je jejich největší výhoda?

Vlastní obchody jsou pro nás to nejcennější. Tam máme dokonalou kontrolu nad sortimentem, cenovou politikou i službami. Hlavně si tam ale naši zákazníci mohou být jistí, že vždycky dostanou čerstvé pečivo. Co neprodáme, stahujeme ten den z prodeje

Pekárna Adélka

Myslíte si, že právě čerstvost je vaší největší konkurenční výhodou?

Rozhodně ano. Jsem přesvědčený, že tomu dáváme větší péči a hlavně nejsme anonymní. V okolí nás všichni znají, takže neseme přímou odpovědnost za to, co děláme. Myslím, že za těch skoro 30 let si Adélka vydobyla svou pozici na trhu a důvěru, kterou nezískáte za noc. Lidé vědí, jakou kvalitu od nás čekat, ale také jak se chováme k regionu, k zaměstnancům a obchodním partnerům.

Co je tedy podle vás, kromě zachování čerstvosti, recept na nejlepší pečivo?

Recept je všude stejný ­– lidi to musí bavit, musí k tomu mít patřičné vzdělání, kvalitní suroviny i dobré pece a stroje, které jim tu práci ulehčí. O dnešních technologiích se nám před 20 lety ani nezdálo.

Vnímáte vývoj v chutích zákazníků?

Lidé chtějí jíst zdravěji, proto aktivně vymýšlíme stále nové zdravější varianty výrobků. Děláme hodně záparové pečivo z vařené směsi zrn, kterou si vyrábíme sami a díky tomu má úplně jinou chuť než ta kupovaná. Kromě toho máme také vlastní receptury na vícezrnné housky a roste poptávka po chlebech s větším obsahem žita. Oblíbené jsou tedy řemeslné chleby, často ze zajímavých surovin – máme třeba sladový nebo podmáslový.

Pekárna Adélka

Tradiční chleba tedy ustupuje novým recepturám?

Našeho Pelhřimovského chleba se prodává stále nejvíc, ale jinak určitě ano. A to i přes to, že speciální chleby jsou dražší. Zpracovávají se totiž částečně i ručně, mají bohatší receptury, některé jsou plné zrníček nebo čerstvého podmáslí.

Jak to je v cukrařině, mění se chutě?

Trendem je určitě odlehčování, máslové krémy už nefrčí. Žádný zákusek ale neporazí kremroli, věneček nebo větrník. Když ho uděláte tak, jak se má, nemá konkurenci. Opravdu si zakládáme na tom, že nepoužíváme chemii. Všechno musí být z kvalitních surovin, ne ze směsí nebo toho nejlevnějšího, co na trhu je.

Máte také vlastní laboratoř na testování surovin. Jak funguje?

Laboratoř je v provozu už zhruba rok a jsme rádi, že jsme ten krok udělali, protože díky tomu máme opravdu pod kontrolou hlavní suroviny, které přijímáme. Dodavatelé nám už ani nezkouší prodat nic špatného.

Pekárna Adélka

Jste v tomhle spíše výjimka, nebo je to mezi pekaři standard?

Mezi pekárnami naší velikosti jsme výjimka.

Váš provoz zabírá velké haly v několika poschodích, denně vyrobíte desetitisíce kusů pečiva, což musí být velmi náročné na energie. Jaké spotřebováváte nejvíc?

V mlýně i v pekárně je to bezesporu elektřina. V pecích navíc potřebujeme plyn. Obojí nám dlouhodobě dodává E.ON. Je to po desetiletí prověřená spolupráce. E.ON k Adélce prostě už patří. Vzájemně se známe, a když je nějaký problém, víme, na koho se obrátit.

Dá se v Adélce někde na energiích ušetřit?

Koncem roku jsme začali zpracovávat veškeré odpadní teplo. Skladujeme ho v akumulačních nádržích a využíváme k vytápění celého areálu nebo k mytí přepravek. V tomhle jsme opravdu dobrými hospodáři.

Pekárna Adélka

Je pro vás důležitá i udržitelnost a ekologie?

K přírodě máme úzký vztah, proto myslíme i na ekologii. Většina našich aut jezdí na CNG, které čerpáme od E.ONu. Jiná auta už nekupujeme. Jednak je to ekonomicky výhodnější, navíc nechceme, aby tady po nás zůstala potopa, jak se říká.

Plánujete do budoucna nějaké další inovace?

Jsme odsouzení k tomu, abychom neustále investovali. Jsem rád, že mám kolem sebe dobrou partu lidí, své sestry, kolegy, a do podniku už se zapojují i naše děti. Když vidíte jejich nadšení, tak firmu prostě musíte posouvat dál. Určitě nás čekají nové technologie i výrobky. Po rekonstrukci mlýna třeba zákazníkům nabídneme nové mouky.

Sídlíte v Pelhřimově, městě rekordů. Máte sami nějaké na kontě?

Ano, už ani nevím, kolik jich máme! S agenturou Dobrý den, která spravuje muzeum rekordů a kuriozit, spolupracujeme od samého začátku. Dokážou spojit lidi a vytvořit hezkou atmosféru, ke které my rádi napomůžeme, ať už mega dlouhou vánočkou nebo mega velkým dortem.

Jste na některý rekord zvlášť pyšní?

Když jsme dělali rekordní vánočku, museli jsme ji přesouvat jeřábem, protože se nám ani nevešla do výtahu. A tam je teprve vidět kumšt našich pekařů. Tu vánočku dělají jednou do roka a vždycky se jim povede. Je to hezké, když ji pak na Zlatou neděli na náměstí rozkrájí.

Pekárna Adélka

Nejlepší články e-mailem