Online magazín o tom, jak ušetřit a inspirovat se ve světě energií

Dnešní taxíky se nebojí alternativních pohonů. Myslí především na zákazníky

Dnešní taxíky se nebojí alternativních pohonů. Myslí především na zákazníky
Zapomeňte na nudné taxislužby, které fungovaly ještě před pár lety. Alternativní pohony a nové technologie mění jednu z nejstarších profesí lidstva. A změny velmi pravděpodobně nejsou u konce.

První doložené zmínky o taxislužbách pochází z šestnáctého století. První taxík, který nebyl poháněný koňmi, byl zaregistrovaný v roce 1897 v Londýně a jezdil na elektřinu. Po více než sto letech se taxi služby ubírají podobným směrem. A u elektřiny alternativní pohony nekončí.

Taxi

Stejně jako v dopravě obecně, i v taxislužbě spalovací motory převálcovaly ty elektrické. Vše se začalo měnit, když se začátkem nového milénia objevila Toyota Prius, první hromadně vyráběný vůz s hybridním pohonem. Už v roce 2013 se dostal na titulky novin první taxikářský exemplář, který dokázal v klidu najezdit přes 1 milion kilometrů. V tu chvíli bylo jasné, že dveře taxikářského byznysu jsou pro elektromobily a hybridy otevřeny.

Proč sáhne taxikář po elektroautu?

Taxikáři velmi rychle objevili přednosti hybridní pohonné jednotky při jízdě ve městě, tedy rekuperaci energie při zpomalování nebo brždění a že nízkou spotřebu paliva. Když se pak přidala i města, která autům na hybridní a čistě elektrický pohon začala vycházet vstříc, nebylo rázem o čem debatovat.

Snadno to poznáte, když přistanete na letišti v Itálii, Španělsku či Německu. „Zelených“ taxíků přibývá jako hub po dešti napříč celou Evropou, Českou republiku nevyjímaje. Většina taxikářů přitom sází na hybridní pohon, protože si nemohou dovolit riskovat, že by svého zákazníka nedovezli na místo určení. V lokalitách, kde už infrastruktura pro čistě elektrické automobily „dorostla“, se poměry začínají měnit. Takže už dnes není výjimkou, že vás taxikář sveze Nissanem Leaf, autem, které se v osobní přepravě používá nejčastěji.

TAXI

Čistě elektrické taxíky už jezdí i v Čechách. Jedním z prvních, kdo s nimi začal koketovat, byl Karel Červenka z Bystřice pod Hostýnem, který taxikaří už jedenáct let, nově právě s Nissanem Leaf. Stejně jako jeho zákazníci, i on si pochvaluje hlavně ticho při jízdě a zátah elektromotoru. 

Ještě více hybridních a elektrických aut ale jezdí ve službách společností Uber, Bolt nebo Liftago, které má ve své flotile nyní už ikonickou Teslu S. Moderní služby, moderní technologie, moderní auta. Jde to zkrátka k sobě. Zákazníci si často objednávají elektromobily i ze zvědavosti a řidiči pak fungují nejen jako taxikáři, ale tak trochu i jako osvěta. Elektromobily oslovují provozovatele těchto služeb hlavně svými nízkými náklady na provoz. Mohou tak nabídnout nižší ceny ve spojení s vyšší marží. Nespornou výhodou je pak i volné parkování kdekoliv v Praze.

Český etalon na CNG

Ale pozor, není to jen o elektromobilech a hybridních vozech, mnoho taxikářů objevilo kouzlo vozů na CNG, tedy na stlačený zemní plyn. Je to hlavně kvůli tomu, že Škody Octavia na CNG patří k těm autům, které jako taxíky fungují na výbornou. Mají velký kufr, dost místa pro pasažéry, dojezd okolo 400 kilometrů a mnohem nižší náklady na provoz ve srovnání s benzínovým nebo naftovým motorem.

„Drtivá většina lidí nepozná, že jede v autě, které nespaluje benzín nebo naftu,“ pochvaluje si taxikář Tomáš Jirásek z Prahy. „Zkoušel jsem i elektromobil, ale tam jsem pořád trochu bojoval s dojezdem a hlavně s dobou nabíjení. Ani jedno u CNG neřeším, navíc nemusím odmítat delší cesty mimo město.“ 

„V chování auta vůbec nepoznám rozdíl. Navíc se u případě nové Octavie bavíme o nákladech na pohonné hmoty ve výši okolo 1 koruny na kilometr,“ dosvědčuje výhody taxíku na CNG taxikář Tomáš, který vozí zákazníky pro pražskou službu Green Prague. Ta má svou flotilu složenou pouze z vozů na CNG. Stejným způsobem funguje například i společnost EcoCity Taxi z Plzně.

Pohon nerozhoduje, pohodlí ano

Stejně jako u všech služeb, i u taxíků platí, že zákazníci jsou velmi citliví na kvalitu a přidanou hodnotu. Stejně jako v restauracích hodnotí nejen jídlo samotné, ale i jak je naservírované, jak se chová personál, nebo čistotu podniku, i v taxislužbách mají přísné oko v mnoha ohledech.

„Neexistuje, že by někdo jezdil se špinavým autem, ať už zvenku, nebo zevnitř,“ rázně vysvětluje Tomáš Jirásek. „Cestující ocení nejen čisté a voňavé auto, ale taky když máte v autě Wi-Fi připojení, něco na čtení a dáte jim třeba vybrat hudbu. Uvažuji i o tom, že budu mít půjčovací iPad a v něm průvodce, nebo třeba zpravodajství.“

TAXI

Ještě důležitější pro cestující je ale řidič samotný. Tedy jak dobře řídí, ale i třeba jak zná místní prostředí a jestli umí poradit a doporučit dobrý oběd nebo místo na výlet. Na to se spoléhají právě služby, které běžným taxíkům konkurují. Jestli oprávněně, to musí každý pasažér posoudit sám.

Auta si sama nevystačí. Zatím

Čas od času se nás automobilky sice snaží přesvědčit, že autonomní řízení je na dosah. Vždyť technologie v moderních autech už opravdu umožňují, aby auta jezdila téměř sama, ale ve skutečnosti nerozhoduje jen to, co auta umí. Hodně závisí na legislativě a vhodném prostředí k provozu. Tedy značení silnic, a jak jsou elektronické „mozky“ aut informovány zvenčí.

Aktuálně si většina taxikářů pochvaluje spíš takové systémy jako je třeba nouzové brždění, než aby nechávali auto samo zaparkovat, nebo se spoléhali, že je samo povede v jízdním pruhu. Na to je ještě opravdu čas. I když…

Je možné, že s rozvojem autonomního řízení pomalu vymizí taxislužby. Prostě najdete stojan s dobíjejícím se autonomním elektromobilem a máte vystaráno. Ty možnosti jsou široké a určitě přijdou.
Martin Klíma, E.ON

V americkém Phoenixu testoval Google svého autonomního taxíka Waymo One. Od loňského podzimu se samořídicím taxi svezete i v Tokiu, taktéž v testovacím provozu. S každým dalším podobným projektem a přizpůsobením infrastruktury a legislativy se ukáže, jak moc drží taxikáři budoucnost ve svých rukách. Doslova.

Nejlepší články e-mailem