Online magazín o tom, jak ušetřit a inspirovat se ve světě energií

Aktuálně čtete

ŠKODA AUTO sází na CNG, zájem roste u malých a středních firem
3 min 10384
6.6.2018 / ela / 3 min. čtení

ŠKODA AUTO sází na CNG, zájem roste u malých a středních firem

ŠKODA AUTO sází na CNG, zájem roste u malých a středních firem
Stále dražší a méně dostupná ropa, snaha snížit náklady i ekologickou zátěž pohánějí výrobce automobilů v úsilí hledat a zdokonalovat alternativní řešení. Pohon na stlačený zemní plyn (CNG) patří vedle elektromobilů a LPG pohonů k nejperspektivnějším. Nadále s ním počítá i česká značka ŠKODA, jak potvrzuje Miroslav Bláha, vedoucí prodeje ŠKODA AUTO Česká republika.

„V roce 2013 jsme se podíleli na prodejích CNG vozů přibližně dvaceti procenty, loni to bylo již více než osmdesát procent,“ říká Miroslav Bláha. Aktuálně jezdí v ČR téměř dvacet tisíc vozidel s pohonem na CNG. Prvním zástupcem české značky s tímto alternativním pohonem byl v roce 2013 model CITIGO G-TEC, o rok později k němu přibyla OCTAVIA G-TEC s dojezdem na alternativní palivo okolo 400 km, vybavená zároveň plnohodnotnou benzinovou nádrží. Počet registrací vozů s pohonem na CNG od roku 2013 stoupl na sedminásobek, loni to bylo téměř tři tisíce kusů. OCTAVIA G-TEC tak jednoznačně naplnila očekávání, že jakožto nejprodávanější vůz v tuzemsku osloví ve větší míře zákazníky i ve verzi CNG a napomůže masovějšímu rozšíření tohoto pohonu.

TIP

Spočítejte si výhodnost CNG jako alternativního pohonu na www.eon.cz/cng. Na stejném odkaze se zároveň dozvíte víc o CNG stanicích a CNG vozech. Pro více informací nás také můžete kontaktovat!

U firem rozhoduje úspornost provozu

Velký zájem vzbudila Octavia s CNG pohonem u firemních odběratelů, kteří podle Bláhy představují asi 80 procent prodejů v rámci zcela nových vozů. „V začátcích šlo většinou o velké společnosti s rozsáhlým vozovým parkem, nyní zájem roste v segmentu malých a středních firem a také ze strany subjektů státní správy,“ vysvětluje vedoucí prodeje. Poptávka podle něj roste nejen u nových vozů, ale také na trhu s ojetými vozidly. V certifikovaném programu ojetých automobilů ŠKODA Plus narostl prodej modelu OCTAVIA v provedení G-TEC meziročně o více než sto procent.

Pro provoz firemních flotil je důležitá úspora nákladů na pohonné hmoty i zmírnění negativních dopadů na životní prostředí, navíc ceníkové ceny modelu G-TEC jsou nižší než u verze se vznětovým motorem. „Nespornou výhodou stlačeného zemního plynu je také to, že ho nelze z nádrže stojícího automobilu odcizit,“ doplňuje Miroslav Bláha. CNG je stále nejlevnější pohonná hmota, kilometr jízdy stojí okolo jedné koruny. Spotřební daň na ni je oproti benzinu či naftě výrazně nižší a česká vláda se letos 11. dubna ve svém memorandu zavázala, že tomu tak bude až do roku 2025. Vláda tak chce podpořit využívání CNG jako alternativního paliva. „Nejde pouze o osobní automobily, ale také o hromadnou dopravu,“ zdůrazňuje Bláha. „Mnohá města i kraje investují do autobusů na CNG a související infrastruktury. Bylo by nekoncepční, kdyby stát tyto investice svým vlastním samosprávám mařil.“

GTEC

Potíže s tankováním a parkováním

K nevýhodám CNG zpočátku patřil nedostatek plnicích stanic, avšak jejich počet každoročně roste. Nyní jich je v tuzemsku více než 170. „Z našeho pohledu již není aktuální hustota sítě čerpacích stanic zásadním problémem, i když v zájmu uživatelů je samozřejmě její další rozšiřování. Pro provozovatele stanic je zase důležité, aby rostl počet vozů s tímto pohonem. Děláme vše pro to, abychom tento začarovaný kruh co nejlépe a co nejdříve rozetnuli,“ podotýká Bláha s tím, že Škoda AUTO na řešení spolupracuje s největšími hráči na trhu CNG a angažuje se i v legislativní rovině.

Od volby auta s CNG pohonem odrazuje zájemce i omezený vjezd do podzemních garáží. „V ČR musí provozovatel garáže namontovat detektory úniku plynu a zajistit odvětrávání. V sousedních zemích je legislativa příznivější. Podle našich informací je garážování CNG vozů povoleno v Německu a Rakousku, nijak omezeno není ani ve Francii, Belgii, Švýcarsku, Švédsku nebo Itálii,“ uvádí příklady vedoucí prodeje. Itálie, Německo, Rakousko a Švédsko také disponují hustší sítí plnicích stanic. Asi nejproblematičtější zemí z českého pohledu je Chorvatsko, kde se nacházejí zatím jen dvě plnicí stanice.

GTEC2O bezpečnost se postará servis

Stranou nelze ponechat ani otázku bezpečnosti. V roce 2016 v Německu vybuchla zkorodovaná nádrž na CNG u Volkswagenu Touran a těžce se zranil řidič. Stejné auto vybuchlo v květnu téhož roku v Janově na Svitavsku. Výrobce poté svolával majitele určitých modelů ke kontrole; příčinou byla ojedinělá konstrukční vada způsobující korozi a ztenčení stěny tlakové nádrže během několika let provozu. „Takové události samozřejmě rozvoji CNG nepomohou, na druhou stranu je třeba na tyto ojedinělé případy pohlížet bez emocí,“ myslí si Bláha. Každý autorizovaný servisní partner ŠKODA v ČR je podle něj schopen postarat se o vozy s pohonem CNG tak, aby se jakékoliv riziko vyloučilo. Zmíněný model navíc využíval jinou technologii než vozy ŠKODA.

Na CNG budou jezdit i další škodovky

Stoupající zájem o elektromobily sice ostatní alternativní pohony odsouvá trochu do pozadí, ale CNG má před sebou dobrou perspektivu. „Už proto, že je to relativně nejsnadnější cesta bez vysokých nákladů a bez nutnosti měnit zásadním způsobem uživatelské návyky,“ říká Miroslav Bláha. ŠKODA AUTO očekává nárůst zájmu o CNG vozidla i díky nové motorizaci modelu OCTAVIA G-TEC, která se objeví na trhu ve druhé polovině letošního roku. Tento vůz se představí se zcela novou pohonnou jednotkou 1.5 TSI/96 kW a pozměněnou koncepcí tlakových lahví. Tuzemský výrobce do budoucna plánuje rozšíření CNG na další modely.

Nejlepší články e-mailem