Stěhovací vůz na CNG - hloupost, nebo geniální tah?

Stvořeno do města
Jak jsme naznačili v úvodu, ne pro všechny musí být CNG tou nejlepší variantou. Například ve vyloženě dálkové dopravě vás pravděpodobně bude limitovat kratší dojezd. U klasické dodávky počítejte s dojezdem kolem 350 kilometrů, pokud budete mít lehkou nohu. Dalším omezením je i dostupnost plnicích stanic, které v Čechách nemají zrovna vysokou hustotu.
Naopak pro vnitroměstskou přepravu a například stěhovací vozy je pohon na stlačený zemní plyn skvělou volbou. „V městském provozu naše vozy tráví odhadem 90 % času. Auta tedy dostávají větší zápřah, jak z hlediska nároků na motor, tak i spotřebu,“ popisuje běžný provoz stěhovacích vozů Michael Grill, dopravní logistik ze stěhovací firmy TAVOČER.
Náklady na kilometr se v případě CNG dají stlačit ještě na nižší částky než u naftových vozů. Stejně tak si můžete naplánovat, kde budete tankovat. Alternativní pohon pak může být i dobrou investicí do vzdálenější budoucnosti. Pokud neobměňujete vozový park každý rok, je možné, že se svým vozem provezete až do doby, kdy i do českých měst budou mít naftové vozy omezený vjezd.
Spočítejte si výhodnost CNG jako alternativního pohonu na www.eon.cz/cng. Na stejném odkaze se zároveň dozvíte víc o CNG stanicích a CNG vozech. Pro více informací nás také můžete kontaktovat!
Jak je to s náklady?
U menších vozů s CNG ujedete kilometr za cenu kolem 1 Kč, u dodávek se pak jedná zhruba o dvojnásobek. I tak je ale úspora celkem znatelná. Když vezmete v potaz pořizovací cenu, která se u nových vozů liší v řádu desítek tisíc, mělo by vám CNG začít vrtat hlavou. Srovnejme si nyní náklady na typické dodávce Fiat Ducato.

Z čeho vybírat?
Pořízení dodávky ve verzi CNG vychází cirka o 125 000 Kč dráž. Na ušetřeném palivu se vám tedy rozdíl vrátí během necelých 80 000 kilometrů. Pro představu - to znamená v případě TAVOČERU návratnost za necelé dva roky provozu. Od té chvíle automobil vydělává. Na CNG si můžete přestavět i vaše stávající vozidla, přičemž se cena přestavby pohybuje zhruba od 40 do 80 tisíc korun v závislosti na typu motoru.
V případě stěhovací firmy určitě nemůžete vše vsadit na flotilu složenou z jednoho typu vozů. Škála výběru je ale v případě vozů s pohonem na CNG široká, takže se určitě nemusíte bát, že byste jednu krabici převáželi kamionem, nebo naopak cpali kredenc do miniaturního pick-upu. Proto jsme s Michaelem Grillem vytipovali tři rozdílné vozy, které by v TAVOČERU brali všema deseti.
...no a jak se s nimi jezdí?
Zde bude odpověď úplně snadná - velice podobně jako s naftovým vozem. Zejména u větších vozidel se může zdát, že auto nemá takový „odpich“. To ale stěhováky, kteří se pohybují většinu času po městě, nemusí vůbec trápit. Obrovskou výhodou je umístění nádrží na plyn mimo nákladový prostor. Za své peníze tedy dostanete stejně plnohodnotnou dodávku, která je ale ekonomičtější a navíc ohleduplnější k životnímu prostředí. Pokud tedy vaše podnikání zahrnuje spoustu najetých kilometrů, určitě s CNG počítejte!