Online magazín o tom, jak ušetřit a inspirovat se ve světě energií
3.2.2017 / ela

Světlo prodává zboží, říká ke strategii investorů Daniel Černý ze společnosti HALLA

Světlo prodává zboží, říká ke strategii investorů Daniel Černý ze společnosti HALLA
Tuzemský výrobce technických designových svítidel, společnost HALLA, letos oslaví 25 let od svého založení. Z malé obchodní firmy se postupně proměnila ve významného výrobce a dodavatele osvětlení pro komerční a veřejné objekty. O současnosti a budoucnosti osvětlení jsme hovořili s předsedou představenstva Danielem Černým.

„Investoři si již uvědomili, že světlo prodává zboží – vytváří atmosféru a dokáže upoutat pozornost.“

Čtvrtstoletí existence je úctyhodná doba. Můžete popsat nejdůležitější milníky na této cestě?

Určitě prvním velkým krokem bylo rozhodnutí majitelů začít vlastní výrobu, původně svítidla jen dováželi. Impulsem byla skutečnost, že tyto výrobky bylo často nutné technicky přizpůsobovat českým předpisům. Další posun znamenal začátek exportu. Nejprve jsme se zaměřili na země východní Evropy a Rusko a konkurovali jsme hlavně cenou. Zásadní krok vyplynul z krize v letech 2008 až 2010, která nás výrazně zasáhla. Tržby poklesly o více než 40 procent a museli jsme propustit 50 zaměstnanců ze 160. Rozhodli jsme se přeorientovat z levnějšího na střední a vyšší segment a od roku 2011 jsme začali klást důraz na design. Technická stránka, užitné parametry jsou však pro nás nadále to nejdůležitější.

Na webu uvádíte, že v roce 2005 začali zaměstnanci více řídit chod společnosti. Co to znamenalo v praxi?

Bylo to rozhodnutí majitelů-zakladatelů, že firmu postupně přestanou aktivně řídit. Nejprve přešli do představenstva a svěřili řízení do rukou managementu, v další fázi odešli i z představenstva a přijali roli akcionářů. Představenstvo vzešlo ze zaměstnanců, z managementu. Není obvyklé, že někdo dokáže svěřit firmu, vybudovanou počátkem 90. let, se vším všudy zaměstnancům.

V současnosti sedmdesát procent produkce vyvážíte. Čím se vaše výrobky dokázaly prosadit na zahraničních trzích?

Jak jsem zmínil, důležité jsou technické parametry, tedy výborná účinnost svítidel, dobrá životnost, optické vlastnosti, které ve spojení s unikátním designem a přijatelnou cenou činí naše produkty atraktivními. Kvalita výrobků sama o sobě však samozřejmě nestačí. Zákazníci u nás oceňují především služby, zejména rychlost reakce a flexibilitu. Dokážeme se například přizpůsobit i zákazníkům, kteří jsou v jiném časovém pásmu, což u evropských výrobců není běžné.

Jak si vybíráte spolupracovníky-designéry? Sledujete světové trendy v designu svítidel?

Důležité je, abychom si vzájemně rozuměli. Stále jde o průmyslový design a primární je funkčnost, na rozdíl od uměleckého designu, kde je na prvním místě vzhled. Trendy samozřejmě sledovat musíme, ale soustředíme se více na technologie. Otázku vzhledu necháváme na externích designérech – ať již vyzkoušených, nebo i na studentech, s nimiž často spolupracujeme.HALLA

Jakou roli hrají ocenění za design, která jste obdrželi? Hledí na to zákazníci?

Prestižní ceny za design nám pomáhají otvírat dveře na nové trhy. Když jsme dříve chtěli expandovat, trvala fáze přesvědčování o naší kvalitě velmi dlouho. Ocenění jsou důkazem, že naše produkty již prošly nějakým předvýběrem a nový zákazník pak nemusí mít takové obavy z neznáma. 

Samotný design však úspěch nezaručí. Co vše musíte brát v úvahu, když navrhujete osvětlení celého objektu, jako je banka, obchodní dům či letiště?

Mezi základní parametry patří intenzita osvětlení prostoru, dále svítidla nesmí oslňovat uživatele prostoru, důležité je také podání barev – chromatičnost. V poslední době nabývá na důležitosti přístup označovaný jako Human Centric Lighting, neboli osvětlení zaměřené na člověka. Podání barev a intenzita osvětlení se přizpůsobuje cirkadiánnímu rytmu člověka (biologický rytmus s periodou o délce 20–28 hodin, pozn. redakce). Například po obědě se mění chromatičnost do teplých tónů, aby měl organismus větší klid při trávení, ráno je světlo naopak studenější, aby vás nabudilo do pracovní aktivity.

Nakolik je pro klienty důležitá úspornost osvětlení? 

Je-li investor zároveň uživatelem, pak je úspornost následného provozu jedním z hlavních aspektů. Pokud se však investor chystá po dostavění budovu prodat či pronajmout, je jeho cílem nakoupit světla za co nejnižší cenu a provozní náklady pro něj nejsou na prvním místě.

Jaká technická řešení v oblasti osvětlení komerčních či průmyslových objektů patří aktuálně k nejúspornějším? 

V dnešní době jsou samozřejmostí svítidla s LED technologií, klasické světelné zdroje (zářivky a výbojky) jsou na ústupu. Na vyspělejší trhy dodáváme již pouze LED svítidla, v České republice zatím asi zhruba z poloviny. Nejčastěji se tato řešení objevují v obchodních prostorech. Investoři si již uvědomili, že světlo prodává zboží – vytváří atmosféru obchodu a dokáže upoutat pozornost k vystaveným produktům. Navíc se zde obvykle svítí dvanáct a více hodin a návratnost je díky úspornosti provozu a vyšší životnosti poměrně velká. Výrobcům pak LED technologie umožňuje miniaturizaci a velkou variabilitu tvarů svítidel.

Jak bude podle vás vypadat blízká budoucnost komerčního a průmyslového osvětlení? 

Stále častěji se bude uplatňovat projektování pomocí takzvaného informačního modelu budovy, který na jednom místě zaznamenává všechny parametry a vlastnosti objektu. To usnadňuje samozřejmě i následnou údržbu. Určitě se budou rozšiřovat svítidla s teplotní změnou, s rozvojem internetu věcí dojde k zapojení svítidel do větších komplexů a budou se využívat inteligentní systémy, které se například samy přizpůsobí pracovnímu rytmu kanceláře. V oblasti svítidel se jistě odrazí i další pokrok ve skladování energie. Je možné, že svítidla budou mít svoji baterii a budou spotřebovávat levněji vyrobenou elektřinu z uložených zásob.

Nejlepší články e-mailem