Online magazín o tom, jak ušetřit a inspirovat se ve světě energií
11.9.2018 / jas

Tomáš Bělohoubek (E.ON): Chceme být dokovací stanicí pro inovace

Tomáš Bělohoubek (E.ON): Chceme být dokovací stanicí pro inovace
Energetická skupina E.ON už několik let na trhu vyhledává mladé inovativní projekty, které by mohly její byznys posunout novým směrem. V Německu proto založila technologický inkubátor :agile, kam se mohou dostat i Češi. Nejen o těchto možnostech jsme si povídali s provozním ředitelem E.ON Česká republika Tomášem Bělohoubkem.

Když jste malá firma s inovativním nápadem a chcete rozpohybovat svůj byznys, potřebujete buď peníze od investora, nebo partnera, který vám zadá zakázku, na které si můžete svůj produkt ověřit a rozvíjet ho. A to je přesně cesta, kterou se v rámci “lovení” startupů na dynamicky se měnícím energetickém trhu vydal E.ON. „Získáme tím loajálního partnera, který nás zná, vyrostl s námi a stane se špičkovým dodavatelem pro naše potřeby,” říká v rozhovoru jednatel a chief operating officer E.ON Česká republika Tomáš Bělohoubek, který je toho názoru, že současné paradigma investování mnoha peněz do startupu samotné projekty často jen zabíjí.

Aby se E.ON přiblížil startupové scéně a nenechal si utéct nadějné projekty s potenciálem změnit svět energetiky, založil v Německu akcelerátor :agile. Do něj vybírá ty nejlepší projekty ze zemí, ve kterých působí a poskytuje jim odbornou podporu i byznysový dril. “:agile je jako akcelerátor samozřejmě zaměřený na energetiku, což je jeho definiční rámec, i když zde dokážeme najít třeba i startupy zaměřené na účetnictví, což se každému korporátu též hodí,” vysvětluje Bělohoubek.

Proč se E.ON a jemu podobné korporace zajímají o startupy?

Motivace je vlastně čistě sobecká. Potřebujeme totiž vědět, co se děje na trhu mimo okruh naší komfortní zóny, a potřebujeme zjistit, jestli na trhu nejsou některé disruptivní nápady, které by se nám mohly hodit.

Druhou věcí je lidský kapitál. Spousta lidí, kteří mají odvahu jít za svou myšlenkou a něco postavit od nuly, v sobě má drive. A je proto dobré takové lidi poznat a začít s nimi spolupracovat. Geniálně nám to rozšiřuje obzory.

Zkrátka a dobře se chceme stát takovou dokovací stanicí pro externí inovace, protože je naivní si myslet, že inovace přijde zevnitř.

Je dnes kde brát?

Humbuk kolem startupů je v současné době obrovský. Ono se to ale brzy změní, nicméně dnes je na trhu hodně myšlenek, patentů, které mají svůj byznys model.

Pro nás je to samozřejmě super, jde vlastně o outsourcovanou činnost.

Agile 6Co jste myslel tím, že se to změní?

Myslím, že hype startupů může polevit v dobách krize či obecně s ekonomickým cyklem. Byznys model startupů se také bude měnit.

Jak?

V současné době je to o tom, že někdo vytvoří myšlenku nebo produkt a další do něj investuje. 

To je pořád ještě pravda, ale mnoho ze startupů začne organicky růst bez větší investice. Prostě najde velkého partnera, se kterým začne spolupracovat.

Nebojíte se toho, že vám startup nakonec uteče jinam?

To se stává. Takové riziko existuje, ale to je riziko byznysu. Podobný projekt jsme koneckonců nyní měli. Jednu firmu, která měla velmi dobrý produkt, jsme akcelerovali a nedávno jsme zjistili, že začala spolupracovat s jinou firmou v oboru.

Ale je to férová hra. Když totiž přijde tým s nápadem a prezentuje ho, tak kde bere jistotu, že jim ho někdo neobšlehne? Riziko je vzájemné.

Kde přesně E.ON vyhledává startupy?

Jednak máme strategické partnerství s některými startupovými agregátory, které jsou obecně známé. Potom máme šikovný interní tým, který je hledá. Mým úkolem pak je směrovat jednotlivá oddělení k tomu, aby sama od sebe hledala vlastní vnější disruptory či nositele nových idejí. V zásadě to ale děláme organizovaně.

A jaká je konkurence mezi dravci hledající nadějné projekty?

Startupů je dost, ale poptávka je vcelku velká. Není to otázka jen energetických firem, ale dalších vendorů. Nesoutěží zde jen PRE, ČEZ a E.ON. Bijeme se s Boschem, se Siemensem a dalšími výrobci. A často se nejde jen po startupech, ale i po samotných talentech.

Zmínil jste české akcelerátory, ale samotný E.ON také jeden rozjel....

Německý E.ON založil a finančně podporuje platformu, která se jmenuje :agile akcelerátor. To je platforma centralizovaná primárně v Německu, která sdružuje mnohé nové ideje a pracuje s nimi dále až do možné investice.

Agile 2Jak to v něm probíhá?

:agile je jako akcelerátor samozřejmě zaměřený na energetiku, což je jeho definiční rámec, i když zde dokážeme najít třeba i startupy zaměřené na účetnictví, což se každému korporátu též hodí.

Vše začíná sourcingem, tedy vyhledáváním vhodných projektů. Průběžně si zde budujeme vztah se startupovou komunitou, ty nejlepší pak formou našeho výběrového procesu posíláme do Německa.

Tam následuje klasický demo day, při kterém se projekty představí tzv. pitchem širší investiční a byznysové komunitě. To už není pouze o E.ON, ale jsou to další podnikatelé či investoři.

Které české startupy už se do akcelerátoru dostaly?

Měli jsme tam už tři projekty na představení. Například startup SentiSquare, který pomáhá s analýzou zpětné vazby od zákazníků velké firmy, jako jsme právě my. Zajímavý je i start-up Neuron Soundware, který dokáže na základě hluku rozpoznat možné poruchy zařízení. Třetí projekt je ve velmi raném stádiu kooperace s E.ON a jedná se o společnost zabývající se prioritně IOT, společnost Byzance.

Jak vlastně vypadá spolupráce E.ON a startupů zde v Česku?

Nejde o formu kapitálového vstupu, ale spíše o byznysové příležitosti. Kromě mentoringu od našich interních odborníků dáváme projektům prostor na našich konkrétních případech, aby svůj produkt mohly ještě více rozšířit.

Nic po nich nechceme, ale ve výsledku nám to i tak pomáhá, jelikož ty produkty bývají opravdu dobré.

Takže jde o situaci win-win?

Jasně. Vždy je lepší dát mladé firmě projekt, díky kterému bude mít vyřešené příjmy na rok dopředu. A pokud se řešení osvědčí a je škálovatelné, dá se rychle nasadit, a to je pro nás obrovská výhra - získáme loajálního partnera, který nás zná, vyrostl s námi a stane se špičkovým dodavatelem pro naše potřeby.

To je možná cennější, než když nějakou firmu koupíme, začleníme ji do firmy a ubije ji první proces objednávek či něco podobného.

Takže časově vaše spolupráce se startupy ohraničená není?

Není, dokud nám projekt dává smysl, pak se spolu bavíme dál a spolupracujeme.

Agile 8Kdybychom měli být konkrétní, na jakých konkrétních projektech se startupy spolupracujete? Co pro vás dělají?

Nyní máme zrovna jeden projekt, kterému držím palce, jelikož je nositelem dobré ideje kolem nabíjecích stanic a systémů, která vypadá opravdu zajímavě. Ale jestli se z toho něco urodí, to vážně netuším.

S projekty ale také spolupracujeme v oblasti umělé inteligence, máme spolupráci v obsluze zákazníků, děláme na infrastrukturních projektech, což znamená obor e-mobility a podobně oblasti.

Právě již jmenovaný start-up Byzance nahlíží na energetický trh zcela odlišně, což se nám líbí. Bortí určité mýty, a to je i příklad našeho potenciálního projektu s tímto start-upem, který je stále v raných fázích. Tento projekt souvisí s distribucí elektřiny ve vztahu k masovému rozvoji elektromobility a dobíjecích stanic.

Byzance ale mají více myšlenek, jako je třeba veřejné osvětlení, které takřka buduje datovou infrastrukturu obcím a městům, nebo smart metery, které by mohli měřit spotřebu domácnosti a dávat uživateli informace o spotřebičích, zdali by nebyl nějaký zralý na výměnu.

Nejlepší články e-mailem