Online magazín o tom, jak ušetřit a inspirovat se ve světě energií
19.11.2018 / jas

V Evropě začnou ve velkém vyrůstat továrny na baterie

V Evropě začnou ve velkém vyrůstat továrny na baterie
V Evropě je pouze jediná továrna na výrobu akumulátorových článků pro potřeby vzrůstající elektromobility. To by se ale brzy mělo změnit. Podívejte se na přehled plánované výstavby, která se může dotknout i Česka.

Elektromobilita stále více promlouvá do našeho běžného života a počet vozů využívajících zelený pohon na světových silnicích roste. V Evropě tomu není jinak, podle agentury EV Volumes letos prodej elektrovozů posílí o 2,4 procenta na zhruba 432 tisíc kusů, což je dokonce rychlejší růst než ve Spojených státech amerických, kde očekávají jen dvouprocentní růst.

Evropa má ale zásadní problém, chybí jí totiž dostatečná infrastruktura pro výrobu akumulátorových článků použitelných jako baterie pro elektromobily.

V Evropě je pouze jediná z nich, a to v Británii, která dodává baterie pro japonský Nissan, například pro jeho model Leaf. Jenže to je málo, pokud Evropa nechce, aby jí ujel vlak.

Tato situace příliš nepomáhá rozvoji elektromobility. Akumulátorové články si totiž stále drží vyšší cenu a více továren by je vzhledem k silnější nabídce zlevnilo. A to i v případě růstu jejich kapacity vzhledem ke kontinuálním inovacím.

Světové firmy ale s vidinou boomu elektromobility nechtějí být pozadu, uvědomují si potřebu vlastnit na tomto novém poli patenty a inovovat je, proto i v Evropě chtějí stavět podobné továrny. Některé už představily někdy více, někdy méně konkrétní plány. Ty by se dotýkaly i Česka.

TIP

Více informací o e-mobilitě a o tom, kde nabíjet, najdete zde.

1.

NorthVolt

Švédská firma, kterou vede bývalý manažer Tesly, plánuje postavit největší evropskou továrnu na li-on baterie s roční produkcí kolem 32 megawatthodin akumulátorových článků. Továrna by měla stát do roku 2023 a stát by měla 4 miliardy eur. Švédská firma se v projektu spojila s německým Siemensem a výrobcem nákladních vozů Scania, kterého vlastní Volkswagen. Podpoří jej i Evropská investiční banka.

 Northvolt

2.

TerraE

Německé konsorcium celkem sedmnácti firem a výzkumných institucí chce do roku 2028 vybudovat v Evropě dva provozy, kde budou baterie vyráběny dle předem zadaných zákaznických specifikací. Po plném naběhnutí provozů by kapacita výroby měla tvořit až 34 gigawatthodin, bližší detaily ale nejsou známy.

3.

BYD

Čínský výrobce elektrických vozů BYD, do kterého investoval i fond Berkshire Hathaway Warrena Buffetta, je největším výrobcem baterií pro elektrické vozy na světě, podobnou továrnu ale v Evropě nemá. Letos na jaře oznámil záměr její výstavby, ovšem bez bližších detailů. Čínští výrobci jsou díky státním subvencím cenově konkurenční a mohou tak snáze zaplavit evropský trh. BYD už má v Evropě, konkrétně v Maďarsku a Francii, továrnu na výrobu elektrobusů.

BYD

4.

CATL

Další čínský výrobce s názvem China´s Contemporary Amperex Technology Co (CATL), patří k největším výrobcům baterií pro elektrovozy a loni v listopadu oznámil plán na vybudování evropské továrny na li-on baterie o roční kapacitě 50 gigawatthodin. Stát by se tak mělo už v roce 2020. Jako první odběratelé se přihlásily automobilky Volkswagen a Daimler.

5.

LG CHEM

Jihokorejský LG Chem che vyrábět až 100 tisíc autobaterií pro elektrovozy, a to u našich sousedů v Polsku nedaleko Vratislavi. Továrna je ve výstavbě a měla by být hotova na přelomu roku. LG CHEM dodává baterie pro Volkswagen, General Motors nebo Renault.

6.

Samsung SDI

Jihokorejský Samsung SDI ještě letos otevře provoz poblíž maďarské Budapešti, kde bude vyrábět 50 tisíc baterií ročně. Firma, která patří pod konglomerát Samsung, má už v Rakousku továrnu, kde ale pouze montuje akumulátorové články do kompletních baterií. Dodává je opět Volkswagenu a také BMW.

7.

Tesla

Americká automobilka Tesla, jejímž hlavním představitelem je technologický vizionář a podnikatel Elon Musk, staví v USA továrnu na výrobu baterií s roční kapacitou až 60 gigawatthodin s názvem Gigafactory. V plánu jsou ale stejné továrny na dalších klíčových trzích automobilky. Kromě Číny se Musk dívá i do Evropy. Mezi horkými favority se objevilo o Česko, vhodná oblast je v brownfieldech u Ústí nad Labem. Červencový tweet Elona Muska ale naše naděje hatí, favorizuje v něm německou lokaci poblíž hranic Beneluxu. Ještě ale není nic jistojistě rozhodnuto.

 

Nejlepší články e-mailem