Online magazín o tom, jak ušetřit a inspirovat se ve světě energií

Ve stínu Tesly. Startupy, které drží prapor elektromobility

Ve stínu Tesly. Startupy, které drží prapor elektromobility
Když se řekne elektromobil, většině z nás hned na mysl naskočí Tesla. Americká automobilka se vyhřívá na výslunní mediálního zájmu, hlavně díky šikovnosti a “bláznovství” jejího šéfa Elona Muska. V posledních letech ale vzniklo mnoho startupů, které se vrhly na elektromobily, a přesto v zájmu médií trochu pokulhávají. U investorů tomu ale tak není.

Postavíme nové továrny po celém světě, začneme vyrábět nejen nové modely elektrovozů, ale rovnou elektrododávky a také kamiony poháněné elektrickou energií. A do toho váš dům ještě uděláme energeticky soběstačný, poháněný jen energií ze slunce.

Tohle již nejsou vize, ale reálné projekty, do kterých se celý tým kalifornské inovativní firmy Tesla s Elonem Muskem v jejím čele směle pouští.

Jenže s přibývajícím počtem ohromných (a nákladných) projektů se také množí dotazy, jestli Tesla vůbec někdy bude výdělečná a jestli tak dokáže uspokojit investory. Podle dat agentury Bloomberg Tesla za minutu prodělá 8 000 dolarů (v přepočtu zhruba 169 000 korun). Obavy prohloubily i výsledky za poslední kvartál loňského roku, kdy Tesla zklamala v počtu dodaných vozů Model 3 a zároveň také snížila produkční cíle. Akcie firmy i proto od srpna loňského kroku přes pompézní plány propadly zhruba o 20 procent.

Elon Musk je bezesporu zarputilý hráč, který se jen tak nevzdá. Jeho přínos k lepší planetě se mu nedá upřít. Jestli jej ale dokáže zpeněžit, se teprve uvidí. Tesla ale samozřejmě není jedinou firmou na poli elektromobility, i když je o ní nejvíce slyšet. Kromě tradičních automobilek existuje mnoho nových startupů, které vznikly kvůli vývoji elektrovozů a nakonec mohou investory uspokojit více než kalifornská automobilka. I když příběhy některých z nich připomínají ten Tesly. Podívejte se na ty nejatraktivnější.

1.

Faraday Future

Kalifornský startup založený v roce 2014 je často označován jako hlavní konkurent Tesly. Aby ne, v jeho vedení se totiž objevilo hned několik bývalých manažerů Elona Muska. Třeba i Čech Otto Fabri, který navrhuje design vozů, dnes už je ale konzultantem na volné noze.

Startup zatím ukázal svou vlajkovou loď v podobě sportovního elektrovozu FF91, který oficiálně představil loni v červnu. Sériová produkce by pak měla započít letos. Jenže už v průběhu druhé poloviny minulého roku se objevily zprávy, že firma nemá dostatek peněz na uspokojení svých dodavatelů. Je tedy otázkou, zda firma opět dokáže přesvědčit investory, kteří jí s uvedením svého prvního vozu na trh pomohou.

 Faraday Future

2.

Lucid

Další startup ze slunné Kalifornie, který chce promluvit do světa elektromobility a posunout ho zase o něco dále. Lucid představil svůj vůz Lucid Air, kterým chce ukázat, jak budou vypadat luxusní vozy budoucnosti.

Model Air je zatím nabízen v předobjednávkách a sjíždět z linek by měl už letos. Jeho cena bude začínat na zhruba 1,5 milionu korun. Tento startup navíc slibuje, že je energeticky efektivnější a úspornější než jeho konkurenti. Pokud by vás zaujal, rezervovat si jej můžete zde.

Lucid 

3.

Nio

Hodně aktivní v elektromobilitě jsou i Číňané, kteří jako investoři drží podíl v předchozím startupu Lucid, sami ale také zakládají vlastní automobilky. Příkladem může být značka Nio (dříve NextEV), která už od investorů vybrala přes miliardy dolarů a vyvinula nejrychlejší elektrovůz světa EP9, což demonstrovala na německém závodním okruhu Nürburgring (video zde).

A loni také vytvořila rekord v podobě nejrychleji autonomně řízeného vozu, to když se proháněl po texaském okruhu rychlostí přesahující 250 kilometrů za hodinu bez zásahu člověka.

Nio zároveň vyvíjí rodinný vůz EVE. Šéf Padmasree Warrior, který dříve působil jako technický ředitel Cisca nebo také jako člen představenstva Microsoftu, uvedl, že sériová produkce tohoto vozu bude zahájena v roce 2020 a bude pro své řízení využívat umělou inteligenci. Zajímavostí je, že do tohoto startupu investoval 600 milionů dolarů i čínský internetový vyhledávač Baidu.

 Nio

4.

Rimac Automobil

Z evropských zástupců patří k horkým želízkům v ohni například chorvatský startup Rimac. Ten plánuje vyrábět lehká a rychlá elektroauta, první z nich s názvem Concept_One přitom představil na ženevském autosalonu. Má 1224 koní, díky nimž se dokáže po cestách prohánět rychlostí přesahující až 300 kilometrů v hodině.

Rimac chce navázat na úspěch srbsko-chorvatského vynálezce Nikoly Tesly. Často se tak chlubí, že chce odemknout plný potenciál vědcova střídavého elektromotoru. V srpnu minulého roku do startupu investovali opět Číňané v podobě fondu Camel Group. Do Chorvatska poslali téměř miliardu korun.

 Concept one

Nejlepší články e-mailem