Online magazín o tom, jak ušetřit a inspirovat se ve světě energií
8.10.2018 / wac

Velké firmy udávají trend: Plánují kompletní přechod na elektromobily

Velké firmy udávají trend: Plánují kompletní přechod na elektromobily
V Evropě přibývá podniků, které chtějí zařadit do svých firemních flotil elektromobily. Přístup k životnímu prostředí začíná hrát významnou roli pro jejich investory. Trendy udávají především velké globální společnosti. Stále více jich oznamuje, že se výhledově zcela zbaví aut na benzin a naftu.

1.

Velké firmy mohou vyvolat masivní nástup elektromobilů

Automobilový průmysl čeká v roce 2020 zcela zásadní zlom. Právě tento rok má představovat pomyslnou startovní čáru elektromobility. Automobilky plánují na trh dodat desítky modelů s alternativním pohonem. A podle poradenských firem panuje už nyní napětí, jaký o tyto vozy bude zájem.

Klíčovou roli bude pro výrobce hrát především zájem ze strany firem. Právě ty zpravidla představují největšího odběratele nových automobilů. Jen v Česku pro představu firmy každoročně nakoupí zhruba tři čtvrtiny z celkového množství prodaných nových vozů.

Evropská asociace automobilových výrobců ACEA uvádí, že zájem o vozidla s alternativním pohonem roste. Jejich prodeje se loni v Evropě zvýšily o 39 procent. V EU bylo loni zaregistrováno více než 850 tisíc těchto aut. Co je však pro automobilky klíčové, je rostoucí poptávka ze strany globálních společností. Právě jejich přístup může z elektromobility vytvořit trend a zapříčinit skutečně masivní nástup vozů na elektřinu.

2.

Elektromobily chce Ikea, Unilever i provozovatel velkoobchodů Makro

K elektromobilitě se během poslední doby přihlásilo hned několik významných globálních společností. V řadě případů se jedná o firmy se sídlem v Evropě. Jednou z nejznámějších je švédský nábytkářský řetězec Ikea. Ten se připojil k iniciativě EV100. V rámci ní se zavázal, že se do roku 2030 zcela zbaví vozů na benzin a diesel. „Chceme ukázat, že přechod na elektromobilitu je skutečně možný a že přináší výhody – jak pro globální klima, tak pro prostředí kolem našich obchodů,“ říká šéfka oddělení pro udržitelnost Pia Heidenmark Cook.

Ikea je jedním ze zakládajících členů zmíněné iniciativy. Do té se již zapojily velké nadnárodní skupiny z celého světa. Mezi nimi například jeden z největších výrobců potravin a výrobků pro péči Unilever či jedna z největších retailových firem v Evropě Metro AG, která vlastní mimo jiné i velkoobchody Makro. „Elektromobilita je základním prvkem našeho klimatického cíle snížení emisí oxidu uhličitého o 50 procent do roku 2030. Chceme tímto způsobem podpořit alternativní formy mobility ve prospěch životního prostředí a našich zákazníků,“ říká Heiko Hutmacher, člen správní rady společnosti odpovědný za udržitelnost.

Nadnárodních společností se sídlem v Evropě, které chtějí výhledově kompletně přejít na elektromobilitu, je více. Jedná se například o přední světovou společnost v oblasti osvětlení Signify, která ještě nedávno nesla název Philips Lighting. Výměnu vozů se spalovacím motorem za elektromobily již rozjela například i švédská energetická společnost Vattenfall. Také ta si stanovila cíl do roku 2030 využívat pouze čistý pohon. Podle poradenských firem hraje elektromobilita a snižování emisí stále důležitější roli při oslovování investorů. I to je jedním z důvodů, proč se velké firmy stále více kloní k elektromobilitě.

emobilita

3.

Německá pošta si skrze dceřinku vyrábí elektromobily. Dodává je do ciziny

O elektromobily se v Evropě často zajímají zásilkové služby. Právě ty si od vozů na elektřinu slibují výrazné snížení nákladů. Zatím pro ně představuje hlavní překážku vysoká pořizovací cena těchto aut.

S problémem vysoké ceny se rozhodla po svém vypořádat německá skupina Deutsche Post. Ta již před časem koupila výrobce elektrických vozidel StreetScooter, který pro německou poštu vyvinul vlastní vozidlo na rozvážení balíků. Tato auta jsou pro Deutsche Post výrazně levnější, než za kolik je nabízí konkurenční firmy. Díky tomu má dnes Deutsche Post v Německu vůbec největší flotilu elektromobilů. Celkem čítá přes tři tisíce vozů.

V elektromobilech vyrobených společností StreetScooter nejezdí pouze němečtí pošťáci. Od výrobce letos v červenci koupila 200 elektrických dodávek britská společnost Milk & More. Mlékárenská firma se tak rázem stala jedním z největších provozovatelů elektromobilů v zemi. Ve Spojeném království zájem o vozy na elektřinu roste. Princ Charles dokonce letos v létě zařadil elektromobil značky Jaguar do královské flotily.

4.

V Česku je průkopníkem Moneta Money Bank

České firmy nechtějí být za Evropou pozadu a stále více jich koketuje s elektromobilitou. Největší krok v tomto ohledu udělala loni společnost Moneta Money Bank, která oznámila, že do pěti let všechny své služební vozy vymění právě za elektromobily. Společnost si proto objednala 150 elektrovozů VW e-Golf a u své centrály v Praze buduje 50 dobíjecích stanic. Do budoucna jimi vybaví i své pobočky mimo hlavní město.

Nejsou to však pouze zaměstnanci zmíněné Monety, kteří si začínají zvykat na elektromobily. Vozy s alternativním pohonem již v Česku zařadila do svých firemních flotil většina energetických společností. Ty zpravidla disponují desítkami vozů. Skutečný boom však odborníci očekávají až po roce 2020, kdy automobilky na trh dodají desítky nových modelů a podniky budou mít mnohem větší výběr. Očekává se také, že díky širší nabídce začne klesat pořizovací cena těchto aut.

 

Nejlepší články e-mailem