Online magazín o tom, jak ušetřit a inspirovat se ve světě energií
26.1.2018 / jach

Vladimír Dušánek (Sporten): Nejsme pro zákazníky, kteří si chtějí koupit lyže na internetu

Firma Sporten z Nového města na Moravě je největším výrobcem lyží v České republice. Vloni vyrobila více jak 96 tisíc párů lyží.  Z celkového objemu výroby tvoří lyže pod vlastními značkami Sporten  a Artis zhruba 20 % produkce. Zbytek vyrábí pro jiné značky. „V současnosti nenajdete renomovanou firmu, která by u nás lyže někdy nevyráběla,” říká nový statutární ředitel Sportenu Vladimír Dušánek.

Sporten, nástupce společnosti Artis, má v současnosti asi 176 zaměstnanců a spolupracuje s přibližně 12 externisty. Od letošního roku má nového majitele, investiční skupinu Consillium, za kterou stojí významný český průmyslník Tomáš Němec. „V businessu výroby lyží, jsme se z více možností rozhodli koupit právě Sporten s ohledem na jeho schopnost a dlouholeté zkušenosti s výrobou pro řadu i velmi renomovaných značek. V odvětví zimního sportovního vybavení i nadále usilujeme o spolupráci s dalšími významnými partnery, nevylučujeme ani další akvizice,“ přibližuje vizi společnosti její nový statutární ředitel Vladimír Dušánek.  

Na Vysočině v roce 2016 oslavili 120. výročí  výroby lyží v tomto kraji. „Sporten byla první firma na světě, která dokázala vyrobit běžeckou lyži s efektivním použitím sklo-laminátů, ne pouze celodřevěnou. Běžka kategorie „Bohemia“ byla ve své době považována za nejlepší běžeckou lyži pro klasickou techniku na světě,” říká Vladimír Dušánek. Ve společnosti jsou aktuálně vytvořeny nové vývojové a realizační týmy pro všechny hlavní výrobkové skupiny. Ambasadorem značky je v segmentu běžeckého lyžování v současnosti například Martin Koukal, náš jediný mistr světa na 50 km z roku 2003 a bronzový z olympiády ve Vancouveru. Aktivní jsou také dálkoví běžci, tzv. „laufaři“, Jiří Ročárek a Jiří Pšenička. Spolupráce je navázána i se sjezdařem Ondřejem Bankem nebo se  skokanem na lyžích Filipem Sakalou, který jde ve šlépějích svého otce mistra světa v letech na lyžích v roce 1994 ve slovinské Planici.

Zimní sezóna se právě rozjíždí. Ovlivňuje počasí významněji prodej vašeho zboží?

Celý náš byznys je jako free-time business primárně ovlivněn nejenom dlouhodobými trendy ve volnočasových aktivitách a příklonem ke zdravějšímu životnímu stylu, ale i momentální hospodářskou situací v zemi a v našem případě právě velmi významně i sněhovými podmínkami. V prodejích je hned znát, že padá sníh. Sjezdové lyžování je oproti běžkování ovlivněno méně, protože sníh na sjezdovku se dá vyrobit pomocí umělého zasněžování, které je instalováno již ve většině tuzemských areálů. Počasí nekompenzovatelně ovlivňuje tedy především běžkařský byznys.

O jaký typ lyží je dnes větší zájem?

U nás vyrábíme sjezdové a běžecké lyže zhruba ve stejném poměru. Vedle toho vyrábíme lyže skokanské, akrobatické, pro jízdu v boulích nebo snowboardy. Děláme i lyže na zakázku. Většinou se však jedná o závodní nebo trofejní lyže, často ze speciálních materiálů, například k nějakému výročí. Ročně vyrobíme okolo 100 tisíc párů lyží. Lyže na zakázku se oproti nim objemově pohybují v desítkách až stovkách párů.

Dnes jsou čím dál větším trendem tzv. back-country lyže. Ty se rozšiřují do celého světa zejména ze severských zemí, které mají podobnou hornatost (horský reliéf a profil, nadmořská výška…) jako Česká republika. Je to vlastně široká běžka s kovovými hranami, se kterou se lze pohybovat mimo upravenou stopu a která může mít na skluznici tulení pás. V podstatě i všechny registrované ski-alpové tratě v ČR lze objet s tímto typem lyže.

Nově zavádíme od sezony 2018/19 verze lyží v provedení RT-Race Trainee, Race Trainer, RenTal, které jsou určeny pro vysoko-objemové používání, mají mohutnější hrany a skluznice a předpokládají právě častější úpravu skluznic a hran. Navíc mají skluznici z nového materiálu Nivylen, který je odolnější proti tvorbě defektů a vysychání.

Říkal jste, že vyrobíte asi 100 tisíc párů lyží ročně. Všechny jsou pod značkou Sporten?

Lyže značky Sportem tvoří zhruba 20 % celkového objemu výroby. Dalších 80 % je určeno pro jiné značky. Dovolím si říci, že dnes nenajdete renomovanou firmu, která by si u nás někdy lyže nenechala vyrobit. Některé z nich pak i zastupujeme na českém a slovenském trhu.

Objemově nejvýznamnějším partnerem je dnes norská firma Åsnes, dominantní právě v segmentu back-country lyží. Dále vyrábíme např. pro značku Faction, která je v posledních letech číslo jedna na trhu ve freeridu a freestylu, a je to i nejrychleji rostoucí značka na trhu s vysokou mírou exklusivity a samozřejmě i odpovídající cenou. Tuto firmu na českém a slovenském trhu zastupujeme právě v roli agenta. Lyže standardně dodáváme například i pro horské záchranářské sbory nebo pro armádu, např. pro NATO.  Máme i široký sortiment lyží v provedení pro půjčovny.

Zaměřuje se Sporten pouze na český trh, nebo prodáváte i v zahraničí?

Jsme nejsilnější v Česku, na Slovensku a částečně v Polsku. Vyvážíme několik tisíc párů ročně do USA a Kanady. Výrazně méně pod vlastní značkou prodáme i do tradičních alpských zemí. Máme velmi dobré reference na závodní juniorské lyže naší konstrukce pro alpské disciplíny, ale je to složité. V zemích s dlouhou lyžařskou tradicí, sebevědomím a kulturou se pod značkou Sporten prostě prodává hůře. Pro zajímavost ještě řeknu, že máme zastoupení například i v Koreji, kde jsme úspěšní se snowboardy. V současnosti usilujeme o intenzivní kooperaci s jinou velmi renomovanou alpskou značkou.

Sporten 11

Kdybyste měl definovat typického zákazníka Sportenu, jak by vypadal?

Jsme značka, která je založena na tom, že vlastně značka není. Nás si kupuje zákazník z kategorie „hobby“ nebo „performance hobby“, příp. lyžařský „expert“, který požaduje kvalitní, obvykle vysoce výkonnou lyži, ale není ochoten platit za značku. Jsme tady pro zákazníka, který akceptuje, nebo dokonce vyžaduje, službu prodejního servisu, který spočívá v respektování jeho individualizace, kdy jsou naši prodejci schopní vybrat lyži přímo pro tohoto konkrétního zákazníka dle jeho parametrů a potřeb. A na to potřebujete opravdu zkušeného a školeného prodejce, který zná sortiment, zná technologie. Nejsme zde rozhodně pro ty, kteří si chtějí vybrat lyže podle obrázku na internetu bez předchozího fyzického seznámení s výrobkem.

Cílíte tedy na konkrétní segment zákazníků. Kde si můžou zájemci koupit vaše zboží?

Vedle naší podnikové prodejny v Novém Městě na Moravě máme v Česku a na Slovensku distribuční síť cca 164 obchodních míst. Naše lyže pod značkou Sporten neprodáváme v řetězcích, ani na internetu. Náš e-shop je určen spíše pro ty, kteří se s našimi výrobky seznámili, např. během našich prezentačních akcí, které realizujeme v lyžařských areálech prakticky každý víkend v období leden-březen. Nedokážeme si totiž představit, že si na internetu vyberete lyže, které by vám opravdu fungovaly a sloužily tak, jak mají. Zvažovali jsme chvilku spolupráci s některými řetězci zaměřenými na prodej sportovního zboží, ale nakonec jsme od toho ustoupili, protože kvalifikovanost personálu tam na některých prodejních místech není vždy dostatečná. Proto prodáváme naše produkty přes tzv. „kamenné“ obchody, ve většině případů přes lyžařské „speciálky“. To je možná důvod, proč značka Sporten není tak vidět, my ale zatím nechceme naše zboží prodávat jinak.

Plánujete do budoucna rozšířit sortiment, který vyrábíte?

Snažíme se mít komplement k zimnímu zboží a nabízíme i letní sortiment. Nyní máme rozjednanou spolupráci na výrobu luků a jejich komponentů. Dříve se u nás vyráběly kity, nyní se pokoušíme jejich výrobu oživit. Nově také vyrábíme kolečkové lyže s dřevěným jádrem, které nejlépe simuluje vlastnosti „sněhové“ lyže a uvažujeme i o výrobě kol, protože každý lyžař v našem cílovém segmentu je většinou i cyklista.

Váš meziroční obrat stoupl o 25 milionů korun. Je těžké obstát v konkurenčním prostředí?

Konkurence v našem oboru je obrovská. Ale věřím, že Sporten má velký potenciál. Máme technologii, stabilizovaný tým a bohaté know-how, a to i proto, že dlouhodobě vyrábíme pro ostatní značky. Náš výrobek reprezentuje určitý technologický standard. Oproti ostatním výrobcům náš produkt technologicky upravujeme, ale vždy tak, aby to mělo pro našeho klienta nějakou funkční-přidanou hodnotu. Neděláme pouze „marketingové“ úpravy. Tvrdíme, že všechno funkční musí být schované v lyži tak, aby to nenarušovalo její obrys. Na našich lyžích tedy nenajdete žádné spojlery, nadstavby, dodatečné výztuhy apod.

Pokud jde o technologii ve výrobě lyží, je prostor se ještě někam posouvat?

Určitě. I přes určitou principiální stabilizaci v konstrukcích se výrobní technologie posouvají, materiály se posouvají. Konstantou je pouze použití dřeva na jádra všech výkonnějších lyží. Např. u materiálů skluznic se snažíme najít takové vlastnosti nebo zpracování, aby bylo možné vydat méně energie pro vyšší aktivitu, zejména ve fázi skluzu. U běžek je proti sjezdovým lyžím výraznější tendence produkt odlehčovat. 

Obecně je dnes trend k ekologizaci. Jak je tomu ve vašem oboru?

Sporten je specifická firma. Pouštíme se, i když omezeně, do takových projektů, jako je třeba ekologická lyže. Běžně využívané materiály, nejčastěji kovy nebo plasty, se nahrazují přírodními. Konstruktéři se pokoušejí nahradit zejména plastové materiály, které jsou energeticky náročné, přírodními materiály, jako je třeba bambus, kanadský ořech nebo týkové dřevo. Sklo-lamináty se nahrazují přírodními vlákny, jako je třeba sisal, canabis, apod. Dodavatelský trh ale na tento typ lyží není připraven a zpracování lyže je náročné na operace mnohem více než zpracování ostatních materiálů. Pokud chcete dosáhnout u přírodních materiálů vlastností, které mají současné výkonné lyže, musí to být s kompromisem, nebo s odrazem v ceně. Vyrobit opravdu dobré lyže z lokálních nebo čistě přírodních materiálů a zajistit přitom všechny požadované vlastnosti zatím nikdo neumí.

Výroba lyží je energeticky náročná. Zabýváte se nějak ve výrobě úsporou energií?

Ano, snažíme se ji energeticky zefektivnit. Používáme nové stroje, které jsou energeticky úspornější, ale i produktivnější a šetří i aktuálně nedostatkovou pracovní sílu. Dále optimalizujeme výrobní dávky, aby byly ucelené a stroje neběžely naprázdno nebo se nemusely často přenastavovat. Je to do značné míry také o organizaci výroby a plánování. V dílnách postupně zavádíme  LED osvětlení.

TIP

Posviťte si na práci úsporněji! Na www.eon.cz/osvetleni najdete referenční projekty, u nichž dosahujeme průměrné úspory 63 % nákladů na osvětlení a návratnosti kolem 3,5 roku. Nezávaznou poptávku nám můžete zaslat prostřednictvím jednoduchého formuláře na téže stránce. 

Dokážu si představit, že se při výrobě lyží vytvoří množství odpadu. Jak s ním dál nakládáte?

V našem oboru jsme jedna z mála firem, která má vlastní spalovnu nebezpečných odpadů. Likvidujeme vlastní odpad ze zpracování kovů, dřeva a plastu. Vedle toho také sloužíme jako spalovna pro spádové okolí.

Problémem je, že kritéria pro provozování spaloven se neustále zpřísňují a de facto ekonomicky efektivní mohou být podle těchto kriterií do budoucna asi jen opravdu velké centrální spalovny. Pokud se současná legislativa neumírní, nebudeme schopni v horizontu zhruba pěti až deseti let ekologické limity emisí zřejmě splnit. Budeme tak mít stejné problémy s likvidací odpadů, jako mají ostatní. Nezbude nám asi než vozit odpad jinam, což bude mít dopad na cenu i ekologii a ekologická bilance tak v konečném důsledku bude záporná, zejména s ohledem na nutnost přepravy těchto odpadů na delší vzdálenosti než dosud. Vznikne také problém, že subjekty, zejména menší provozy nebo fyzické osoby z okolí, nespálí odpad u nás, ale z nákladových důvodů ani nepojedou do jiné spalovny. Klíčovou roli bude hrát spádovost a dojezdová vzdálenost. 

Zpět k marketingu. Jak jste sám říkal, patrně nejste příliš viditelná značka. Plánujete nějaké aktivity, aby tomu do budoucna bylo jinak?

Od ledna do března máme předváděcí akce v různých lyžařských střediscích, kde si lidé mohou naše lyže zadarmo vyzkoušet a podle toho si je mohou i vybrat. Zkusit si nejen délku lyží, ale i typ. Nyní také hodláme zřídit dvě stálá testovací centra. Jednáme na Tanvaldském Špičáku a v Dlouhém Mostě/Obří sud u Liberce. 

Sporten bude také partnerem Českého olympijského výboru na olympijském festivalu/olympijské vesnice v Brně a Ostravě. Budeme zde mít půjčovnu lyží a přibližně 300metrové kolečko, kde si lyže budou zájemci moci půjčit a vyzkoušet. Najdete zde i elektronickou střelnici, kde si lidé budou moci zastřílet a zkusit si tak vedle běhu na lyžích i disciplínu biatlon.

Nejlepší články e-mailem