Online magazín o tom, jak ušetřit a inspirovat se ve světě energií
25.11.2019 / Marek Bednář

Vyplatí se firemní CNG flotila?

Vyplatí se firemní CNG flotila?
„Fleetová“ auta a dieselové motory jsou většinou synonyma. Ať už je řeč o osobních autech manažerů či obchodních zástupců, nebo o náklaďácích, není to jediná možnost, kterou současný trh nabízí. CNG, neboli stlačený zemní plyn, je ve spojitosti s ekologií zmiňován čím dál častěji. Může se ale vyplatit?

Chcete-li jezdit ekologičtěji a levněji než na dobře známá kapalná paliva, CNG může být jednou z vhodných variant. Že jde také o ekologickou volbu, dokládá i Národní akční plán čisté mobility Ministerstva průmyslu a obchodu. Spalování CNG produkuje zhruba o polovinu méně oxidu uhelnatého a o 80 % méně oxidu dusíku než spalování nafty. Oxid siřičitý, prach nebo popílek tu pak nejsou vůbec.

Jedním z cílů zmíněného plánu je podpořit rozvoj alternativních paliv v dopravě, kam se řadí mimo jiné i CNG. V roce 2020 by podle něj mělo být v Česku dostupných 210 veřejných plnicích stanic na stlačený plyn. Což je meta velmi dosažitelná, protože 195 jich už stojí, z čehož 159 je v provozu nonstop.

CNG flotila_1

CNG se oproti běžnému palivu počítá na kilogramy, příp. na metry krychlové, nikoliv na litry. Dosavadní Škoda Octavia Combi III. generace s pohonem na CNG (a motorem 1,5 TSI o 130 koních) má dojezd na plyn 480 km díky nádržím na celkem 17,7 kg plynu. A takový dojezd už je „použitelný“ ve smyslu, že u pumpy nestavíte každou chvíli. A kdyby náhodou žádná čerpací stanice nebyla poblíž, pořád je tu nádrž na benzín, která dle údajů výrobce stačí na 150 kilometrů.

Návratnost investice i za rok či dva

Alfou a omegou atraktivity pohonu na CNG jsou zejména pro firemní flotily nicméně náklady na palivo. V současnosti je průměrná cena CNG 26,51 Kč za kilogram; motorová nafta stojí dle webu ceskybenzin.cz průměrně 31,12 Kč za litr, benzín Natural 95 pak 31,52 Kč za litr.

Zmíněnou Octavii tedy natankujete za 470 korun. Budeme-li z nedostatku jiných čísel brát v potaz normovanou spotřebu paliva 5,4 m3, resp. 3,55 kg na 100 km, vychází náklady na palivo na ujetý kilometr na 0,94 koruny. U srovnatelně výkonného benzínového motoru (1,5 TSI o 150 koních) to je 1,73 Kč/km, u dieselu (2,0 TDI o 150 koních) je to 1,35 Kč/km.

Octavia Combi G-Tec, jak Škoda plynové verzi říká, je samozřejmě v základní výbavě o 70 000 korun dražší než srovnatelná benzínová varianta, takže rozdíl v pořizovací ceně se vrátí po ujetí více než 86 500 kilometrů – za předpokladu, že ceny zůstanou stejné. Pokud tuhle porci kilometrů najezdíte za rok a auto vám slouží tři roky, jste jednoznačně v plusu.

U nafty už je ale návratnost nesrovnatelně rychlejší, neboť plynový vůz je dražší jen o 5 000 korun. Při současných cenách máte tento rozdíl v ceně zpět během 12 195 kilometrů. Další úspory mohou plynout z toho, že motor na CNG je technicky benzínový, takže má mnohem jednodušší výfukový systém, který nemá selektivní katalytickou redukci, a nevadí mu tedy „poskakování“ po městě.

CNG flotila_2

Dodávky na plyn

Stranou samozřejmě nejsou ani nákladní auta – i u nich může CNG uspořit peníze. Např. Iveco u svého tahače Stralis uvádí, že plynové verze ušetří 40 % nákladů na palivo a 7 % celkových nákladů na vlastnictví. Také do ovzduší vypustí o 15 % méně CO2, o 70 % méně NOX a o 99 % méně pevných částic. U nákladních aut se však častěji používá LNG (zkapalněný zemní plyn), protože umožňuje větší dojezd na jedno naplnění stejně velkých nádrží.

Na zemní plyn je možné samozřejmě pořídit i dodávky. Ucelenou nabídku má Fiat, který s tímto palivem nabízí Fiorino, Doblo i Ducato, přičemž na svém webu uvádí úsporu na nákladech na palivo 30 % oproti vznětovým a 50 % oproti zážehovým motorům. Samozřejmě i tahle auta stojí jiné peníze než srovnatelně výkonné konvenční varianty. U Dobla to je o 27 000 korun více oproti dieselu, u Ducata o 108 000 korun více. Fiorino je naproti tomu s plynovým motorem o 7 000 korun levnější než s dieselem.

TIP

Spočítejte si výhodnost CNG jako alternativního pohonu na www.eon.cz/cng. Na stejném odkaze se zároveň dozvíte víc o CNG stanicích a CNG vozech. Pro více informací nás také můžete kontaktovat!

Za nízkou cenou stojí nízká spotřební daň

CNG stojí tolik, kolik stojí, zejména díky malému zatížení spotřební daní. Současná výše je 1,40 Kč na metr krychlový, tedy 2,13 Kč na kilogram, což ovšem vydrží jen do konce letošního roku. Podle posledního rozhodnutí vlády se v letech 2020‒2025 spotřební daň zvýší víc než dvojnásobně – 3 koruny na metr krychlový, tj. 4,56 Kč/kg. To samozřejmě zvýší cenu paliva (a prodlouží tím pádem návratnost investice), ale zatím se neví, jak moc, bude to jasné, až čerpací stanice upraví své ceny.

CNG flotila_3

Národní akční plán čisté mobility operuje s počtem 48 000 aut na CNG na našem území v roce 2020. Dle dostupných údajů jich tu dnes jezdí zhruba 18 000. Do března 2019 byla možnost získat na nákup CNG vozu dotaci ve výši padesáti tisíc korun, nový dotační titul v tuto chvíli vypsaný není. Podle Petra Hrubého ze společnosti E.ON by měl být nový dotační program vypsán ještě do konce letošního roku, ale jen pro obce, kraje, příspěvkové organizace, veřejné výzkumné organizace apod.

Možnost alespoň částečné kompenzace zvýšené spotřební daně nabízí, podobně jako u benzínu či nafty, stavba vlastní plnicí stanice. Taková investice je samozřejmě větší, v řádu milionů korun. Je tu však možnost ušetřit na marži, kterou si komerční čerpací stanice přirážejí ke všem palivům, a bude-li firma skutečně velkým odběratelem, může si podle Hrubého dohodnout i lepší cenu.

Pro stavbu takové čerpací stanice je kromě peněz a prostoru nutná jen plynová a elektrická přípojka. CNG je prostě zemní plyn, jehož infrastruktura je v Česku vynikající. Stanice ho pak bere z vedení a stlačuje do zásobníku, z nějž se plní nádrže vozidel. „E.ON je schopný se svými dodavateli vybudovat plnicí stanici CNG u jiných firem. V LNG nemáme aktuálně žádné plány,“ uvedl Hrubý.

Konečnou otázkou však zůstává, zda je vaše podniková flotila natolik velká, aby se to také vyplatilo.

Nejlepší články e-mailem