Online magazín o tom, jak ušetřit a inspirovat se ve světě energií
18.10.2018 / jas

Balík (MIWA): Zabraňujeme vzniku přebytečného odpadu

Balík (MIWA): Zabraňujeme vzniku přebytečného odpadu
Svět bez obalů. Takový svět si představuje značka MIWA, která zavedla pojem precyklace související s moderním a udržitelným přístupem cirkulární ekonomiky. S marketingovým ředitelem Hynkem Balíkem jsme se bavili o českém systému distribuce zboží, který ve světě nemá obdoby, a o tom, jak bude vypadat nakupování budoucnosti.

Jakmile vstoupíte do obchodu, ucítíte vibrace telefonu. Poznal totiž, že jste vešli a hodláte nakupovat. Teď už stačí jen vzít telefon do ruky a začít se procházet kolem regálů. Nebudou to ale regály plné zboží, které znáte z dnešní doby. Budou to regály, kde bude na takzvaných prezenčních kartách znázorněný sortiment - od luštěnin přes rýži až po čistící prostředky. Pokud si některý budete chtít koupit, naskenujete si mobilem jeho kód, čímž se vám v aplikaci zobrazí, o jaké zboží jde, jeho detailní popis včetně alergenů, složení či návod, a pak už si jen nastavíte přesnou gramáž či počet kusů, kolik toho či onoho chcete. Potvrdíte a jdete dál. Až nákup skončíte, dojdete k výdejnímu místu, kde vámi zvolený sortiment bude již připravený k odběru. Nebude ale v obalech, odnesete si jej ve vratných, vlastních nebo snadno recyklovatelných nádobách. Takto by měla vypadat budoucnost nakupování už za pár let. Alespoň podle firmy MIWA, kterou před čtyřmi lety založil podnikatel Petr Báča a která dnes sbírá jedno ocenění za druhým včetně soutěže E.ON Energy Globe. Proč? Protože přichází s revoluční myšlenkou nakupování bez obalu, kvůli čemuž vymyslela celý systém distribuce zboží - od výrobce až ke spotřebiteli.

„Od samého začátku se snažíme podnikat kroky, které povedou k prevenci vzniku odpadu, pro což existuje termín precyklace,” vysvětluje v novém showroomu technologie s příznačným názvem Minimum Waste na pražském Petrském náměstí marketingový manažer MIWA Hynek Balík.

MIWA 1

Na úvod se musím zeptat, kde přesně to nyní sedíme?

Jde o prostor Minimum Waste. Je to trochu odlišná značka než samotná MIWA. Ta je spíše technologická, Minimum Waste je pak více lifestylovou platformou. Hodně ale souvisí se vzdělávací částí MIWA, která je zaměřena na popularizaci metod a přístupů postavených na prevenci vzniku odpadu, eliminaci jednorázových obalů a principech cirkulární ekonomiky.

Ale v rohu vidím prezentační část MIWA...

MIWA tu sice má showroom, ale chce zde představovat i jiné technologie související s minimalizací odpadu. Chceme tu dělat přednášky, kulaté stoly, promítání filmů a tak dále. A důležité také je, že sice jde o fyzické místo, ale valná většina věcí, která se tu bude dít, bude dostupná v online formě na jednotné adrese MinimumWaste.eu.

Jde o hodně osvětovou záležitost, ale také o zábavu, která by měla oslovit širokou veřejnost.

Kdybyste měl MIWA představit, o co se vlastně snaží?

Od samého začátku se snažíme podnikat kroky, které povedou k prevenci vzniku odpadu, pro což existuje termín precyklace. Zakladatel MIWA Petr Báča se s tímto pojmem setkal před čtyřmi lety a hned začal přemýšlet nad tím, jak by systém precyklace šel uplatnit tak, abychom s pomocí chytré technologie dokázali dopravit zboží od výrobce k zákazníkovi s co nejmenší tvorbou odpadu.

To byla jeho základní myšlenka, ke které se poté začal nabalovat tým lidí z různých odvětví - z onlinu, z logistiky, z retailu a podobně a vznikla MIWA jako taková.

MIWA 2

Jak tedy komplexní systém MIWA funguje?

MIWA je vcelku jednoduchá. Jde o již existující řešení, která jsou jen poskládána k sobě. Samozřejmě máme několik inovativních prvků a patentů, ale pokud si vše rozložíme na jednotlivosti, nejde o nic, co bychom už dnes v základních obrysech neznali.

Spíše je to chytře propracovaný systém, který pracuje s tím, co už dnes existuje. Jen vše vylepšuje a dává tomu určitý řád. V takovéto komplexnosti jsme jedineční, nikdo jiný na světě tohle ještě neudělal a nejspíš v brzké době ani neudělá, protože je s tím spojena spousta vývoje, který je finančně i časově náročný.

Jak přesně by systém MIWA měl fungovat v praxi?

Podstata MIWY je, že od výrobce na prodejnu jde zboží v opakovaně plnitelných kapslích. Kapsle je schránka s obsahem 11 litrů, kterou výrobce naplní, pošle na prodejnu, tam se dá do speciálního výdejního zařízení a postupně se vyprázdní. Až se tak stane, přes kontrolní čistící centrum se vrací zase zpět k výrobci. Nejnovější kapsle je designovaná tak, aby vydržela 300 cyklů. To je obrovské množství odpadu, podle našich propočtů může tato kapsle nahradit až 15 tisíc jednorázových obalů v závislosti na typu produktu. A to mluvím jen o obalech, které dojdou až ke spotřebiteli. Nemluvím o kartonových krabicích, fóliích a podobně, které vznikají už během přepravy.

A co se mění z pohledu zákazníka?

Tomu dáváme možnost nakupovat zodpovědněji než dnes. Základní teze MIWY je, že bezobalový prodej je racionální, tedy normální. Dnes nakupovat zboží s tím, že je v něčem zabalené, a to něco vezmeme a hned zahodíme, je nejen plýtvání zdroji, ale je to zcela nelogické. Zejména u rychloobrátkového zboží jde doslova o nesmysl. Takže se chceme myšlenkově vrátit k racionálnímu chování.

MIWA 3

Zákazník si tedy v prodejnách s vaším systémem odnese zboží ve vlastním obalu?

Chceme mu nabídnout, aby si mohl kdekoliv nakoupit zboží bez obalu nebo ve vratném obalu. Bez obalu znamená, že si přinese svůj vlastní.

Jde o podobný systém, jaký dnes vidíme například u zálohovaných lahví od piva. Akorát lahve od piva nejsou skladné, jsou těžké a křehké…

Vše ale musí být navrženo tak, aby komfort z nakupování byl minimálně stejný, jako je dnes, nejlépe ještě vyšší. To je základní premisa. Pokud to takto nebude, tak to nebude fungovat. Nemáme ambice radikálně měnit chování spotřebitelů, změnit se musí systém a tím dokázat naplnit zákaznické potřeby, ale udržitelným a racionálním způsobem.

Jak tedy s vaším systémem bude vypadat prodejna, můžu-li to tak nazvat, prodejna buducnosti?

Náš systém je velmi variabilní, takže se dá implementovat do jakéhokoliv typu prodejní jednotky. Ale vezmu to z pohledu zákazníka.

Základem je mít nainstalovanou aplikaci, pro zákazníka to bude asi nejčastěji na mobilu, který má každý v kapse, nebo může použít nákupní scanner. Když s telefonem přijdete do obchodu, aplikace pozná, že se nacházíte přímo v něm, automaticky se přihlásí a je tak připravena k nakupování.

V každé prodejně pak budou umístěny tzv. Bulk Modular Systems, tedy moduly, do kterých se budou dávat zmiňované kapsle se zbožím a z nich se bude zboží přes speciální ventil, který jsme též vyvinuli, ve finále dávkovat.

V obchodě budou místo regálů rozmístěny prezentační displeje, které znázorňují, o jaké zboží jde, jeho ukázku a kód. A zároveň nahrazují informace z obalu zboží. Zákazník kolem nich bude chodit jako dnes kolem sortimentu v regálech a pokud si zboží bude chtít koupit, jen načte kód, v aplikaci se mu zobrazí všechny informace o zboží včetně například původu, nutričních hodnot, návrhů na použití nebo přímo receptů. V aplikaci si zákazník navolí přesné množství zboží podle gramáže, nebo podle ceny.

Co se stane, když zákazník potvrdí objednávku?

U každého zboží si tedy zákazník zvolí přesné množství a obal, ve kterém si chce zboží odnést. Jakmile přidá zboží v aplikaci do košíku, systém vydá pokyn a obsluha modulů začne obratem zboží připravovat. Takto je postupně připraven celý nákup a zákazník si ho ve výdejním místě vyzvedne. Nemusí si tedy zboží nikde odsypávat ani vážit, vše za něj připraví personál prodejny. Navíc může nákup rovnou z aplikace i zaplatit a tak se vyhnout čekání a frontám u pokladen. Nebo si po ukončení nákupu nechá aplikací vygenerovat platební kód a s ním u pokladny zaplatí běžným způsobem.

A mohu si objednat zboží, i když nejsem přímo v prodejně, a jen si ho pak vyzvednout?

I to je možné. Pokud si aplikace stáhnete, tak vlastně získáte i přístup do eshopu. To znamená, že se dostanete do e-katalogu, kde si zvolíte prodejnu, a pak už můžete listovat zbožím a objednávat ho. Poté přijdete na prodejnu, kde bude zboží již připraveno, a buď si ho rovnou vezmete, či si ještě dokoupíte třeba rohlíky.

MIWA 5

V jaké fázi se systém nyní nachází? Jde stále pouze o teorii, nebo už se dostává do praxe?

Nyní jsme ve fázi, kdy naší technologii budeme v brzké době implementovat na trh. Našimi strategickými partnery pro pilotní projekt, tedy první obchodní ekosystém MIWA, jsou společnosti PRO-BIO a Country Life, se kterými jsme si velmi blízcí vzhledem k našim postojům k trvalé udržitelnosti a ke kvalitním potravinám.

Ladíme s nimi detaily a věříme, že začátkem příštího roku bude naše technologie na prvních prodejnách.

Máte globální ambice?

Bezesporu. Ono by to ani nemělo smysl, pokud by náš systém fungoval jen lokálně. Chceme být v malých obchodech, ve velkých řetězcích a v celém světě.

Problémy s obaly totiž jsou po celém světě, a pokud se něco nezmění ve velkém, pak to nebude fungovat. Čím víc MIWA, tím více bude vše efektivnější.

Důležitou podmínkou pro rozvoj nové technologie je ekonomická smysluplnost. Vidí ji zde samotní výrobci?

Speciálně ze strany výrobců vnímáme velký zájem o náš projekt. Z jejich pohledu se jedná jen o nový typ balení, takže výrobně nevnímají žádný zásadní problém, naopak výhody systému jsou jim zřejmé. Ať už jde o možnost nabídky zboží bez zbytečných jednorázových obalů, ale zato bezpečným a hygienickým systémem, nebo perfektní přehled o stavu a pohybu zboží díky RFID technologii v každé jednotlivé kapsli. Naším cílem je oslovit s možností bezobalového prodeje mainstream. Velké i malé hráče. Lokální i globální výrobce i retailery.

Pro obchodníky je to samozřejmě trochu složitější, znamená to změnu v rozložení prodejen, odlišný systém manipulace se zbožím i nový typ služeb pro zákazníky. Osobně si však myslím, že trendy digitalizace prodejen a poptávky zákazníků po odpovědnějším a více informovaném nakupování jsou už natolik silné, že je retaileři musí nutně řešit. A MIWA je odpovědí na tyto potřeby. Přinášíme moderní způsob distribuce a nakupování zboží s potenciálně obrovským environmentálním dopadem. Myslím, že právě teď je pro obchodníky ten nejlepší čas na adaptaci nových řešení spojujících ekonomickou smysluplnost a udržitelný způsob podnikání.

Systém MIWA v tomto roce zabodoval na mnoha soutěžích. Kromě Cen SDGs jste zvítězili v soutěži E.ON Energy Globe v kategorii Firma. Co takovéto soutěže pro vás znamenají?

Máte pravdu, že letos toho bylo hodně, za což jsme samozřejmě rádi. Potvrzuje nám to, že jsme se vydali správným směrem a že to, co děláme, má určitý smysl.

Je dobře, že podobné soutěže vznikají a dávají světu vědět o lidech, kteří i doma na koleni dokáží velké věci, které mají potenciál změnit svět. A těší nás to samozřejmě i z hlediska navazování nových kontaktů a následné publicity, což má zejména E.ON zvládnuto velmi dobře.

Nejlepší články e-mailem