Online magazín o tom, jak ušetřit a inspirovat se ve světě energií

Aktuálně čtete

Elektromobilita v Česku: Doháníme Evropu?
3 min 2555
5.10.2020 / Jiří Holubec / 3 min. čtení

Elektromobilita v Česku: Doháníme Evropu?

Elektromobilita v Česku: Doháníme Evropu?
Podle Národního akčního plánu čisté mobility, jehož aktualizaci skoro před půl rokem schválila vláda, má do roku 2030 v Česku jezdit mezi 250-500 000 osobních elektromobilů a zhruba tisícovka EV busů. Jak je na tom Česko s elektromobilitou v reálu? A jak se chceme srovnat s EU, když například Norsko zvažuje od roku 2025 vozidla se spalovacím motorem vůbec neregistrovat?

Situace v české elektromobilitě je na první pohled poměrně optimistická. Celkové prodeje automobilů se sice kvůli protipandemickým opatřením v prvním pololetí 2020 propadly o celou čtvrtinu, elektromobily a hybridní plug-in modely ale pokles poptávky nezaznamenaly a zájem o ně naopak stoupal. Prodej vozů s elektropohonem v prvním pololetí vzrostl o téměř třetinu na 4864 aut. Z toho bylo 745 plug-in hybridů, jejichž počet se meziročně zvýšil šestkrát, prodej čistých elektromobilů stoupl na trojnásobných 1028 vozů. Pokud bychom sledovali pouze nárůst zájmu o elektromobily, patřilo by letos Česko mezi evropskou špičku.

Elektromobilita dnes_1

V absolutních číslech na tom v porovnání s Evropou vycházíme o něco hůře. Podle analýzy společnosti PwC se totiž elektromobily podílí na počtu nově registrovaných aut zhruba 1,37 %. V největších evropských trzích, jako jsou skandinávské země, Francie, Nizozemsko nebo nový premiant Německo, je tento poměr skoro desetkrát vyšší. Čím je to dáno? Na nižším zájmu se v současnosti pravděpodobně nejvíc podepisují stále nerozběhnuté programy dotací ze strany státu a výrobců. Srovnáme-li podporu v sousedních zemích, kde prodeje dosahují desetinásobných objemů, například v Nizozemsku si zájemce o elektromobil může zažádat o dotaci 4000 eur, v Německu byla nedávno dotace zvýšena na 6000 eur od státu a 3000 eur od výrobce. Ve Francii, kde jsou dotační programy nejštědřejší, dosahuje výše příspěvku až 12 000 eur a pokryje tedy skoro polovinu ceny modelů nižších tříd. A jak se stagnující podpora státu podepisuje do prodejní praxe u nás?

Případ Enyaq

Když se podíváme na složení prodejů vozidel s externím dobíjením, zjistíme, že ho s více než 50% podílem vede Škodovka se svým malým městským modelem Škoda Citigo-e iV. Za první půlrok 2020 se ho prodalo 606 kusů, zatímco dvojka na českém trhu Tesla prodala pouze 226 a Hyundai 201 vozů. Hodně se tedy očekávalo od představení prvního ryzího elektromobilu mladoboleslavské automobilky – Škody Enyaq. Když byl ale Enyaq na premiéře 1. září odhalen, ukázalo se, že bude stát přes milion korun.

Elektromobilita dnes_boxík

Paradoxní je, že v okolních zemích bude Enyaq pravděpodobně levnější. Na českém trhu bude totiž (alespoň prozatím) k dispozici pouze varianta s vyššími kapacitami akumulátorů, zaručujícími dojezd 390500 kilometrů. Enyaq s menšími akumulátory s 55kWh kapacitou (dojezd 340 km) se oproti tomu pod hranici milionu korun neboli 35 000 eur vejde. Podle vyjádření manažera Škody pro server iDnes je však tato hranice automobilkou stanovená právě kvůli dotačním limitům okolních evropských zemí. Uvedení levnějších modelů na český trh by prý Škoda zvážila až po vytvoření vládních dotací a zvednutí nové vlny zájmu ze strany zákazníků. 

Dotační zakopaný pes

Na příslovečný katalyzátor elektromobilní boomu u nás naštěstí nejspíš nebudeme muset dlouho čekat. Jednotlivé vládní složky s podporou elektromobility sice opatrně, ale přece jen začínají. Ministerstvo průmyslu a obchodu zveřejnilo první výzvu k dotacím na pořízení elektromobilů a nabíječek pro firmy a podnikatele. Ministerstvo životního prostředí připravuje výzvu na pořízení elektromobilů pro municipality a dá se očekávat, že další ministerstva a samosprávy se k podpoře budou připojovat. Na úrovni samospráv se ke konkrétním krokům dokonce již přistoupilo - například město Frýdek Místek jako první u nás schválilo dotační program s platností od 1. září. Skrze něj si mohou poprvé i fyzické osoby s bydlištěm na území města zažádat o 15 % dotaci na pořízení elektromobilu až do výše 75 000 korun. Jakmile se připojí i další samosprávy a vláda, můžeme předpokládat, že čísla prodejů elektromobilů vyletí razantně vzhůru.

TIP

Proměňte svou dobíječku v další zdroj příjmů! Přidejte se do sítě Veřejných dobíječek od společnosti E.ON!

Zájem o elektrické vozy totiž v Česku opravdu je. Radovan Hasala, předseda Asociace pro elektromobilitu České republiky, v rozhovoru pro Energy Globe uvedl, že podle průzkumu, který letos provedla společnost Ernst&Young ve spolupráci s výzkumnou agenturou STEM/MARK, by o nákupu elektromobilu uvažovalo až 55 % řidičů. Příčinou, která je nakonec od koupě odradí, bývá většinou cena, která by ale právě s nástupem příslušných dotačních titulů mohla snadno zmizet.

Elektromobilita dnes_2

Z pohledu zelené ekonomiky vychází kromě e-aut dobře také pohon na vodík, který ale rovněž naráží na vysokou pořizovací cenu a infrastrukturu, která se u nás de facto ještě nezačala stavět. Vodíkové auto bychom proto u nás zatím nenašli ani jedno. Prodeje alternativních spalovacích pohonů – hlavně CNG a LPG, naopak v Česku rostou každoročně skoro o třetinu a celkově jich u nás jezdí asi 20 000. V budoucnu však bude kvůli nutnosti omezovat emise skleníkových plynů jejich prodej patrně klesat.

Nejlepší články e-mailem