Online magazín o tom, jak ušetřit a inspirovat se ve světě energií
25.8.2017 / jach

Elektromotorky porážejí na motokrosových závodech tovární stroje

Elektromotorky porážejí na motokrosových závodech tovární stroje
Že motorka má být cítit benzinem a slyšet ji musí při průjezdu celá ulice? V Mankovicích u Ostravy si to nemyslí. Boří stereotypy a se svými motorkami na elektřinu dobývají svět. Seznamte se s firmou KUBERG a jejím novým přístupem k motocyklu.

Začalo to v roce 2009, když chtěl Michal Kubánek koupit své dceři motorku na elektrický pohon. Jenže žádnou takovou nenašel. Rozhodl se proto sestavit ji sám. Nedlouho na to založil firmu KUBERG, která dnes vyváží jednostopé stroje do USA, Švédska, ale třeba i na Bermudské ostrovy.

A jsou velmi oblíbené – především kvůli tomu, že přinášejí zcela jiný zážitek z řízení než jejich benzinové „sestry“. „Kromě velkého točivého momentu, nižší váhy a nízkých nároků na servis je obrovskou předností tichost provozu. Díky absenci hluku je jízda na elektromotorce tolerována i v místech, kam tradiční motocykly nemohou,“ přibližuje výhody svých motocyklů jejich vynálezce Michal Kubánek.

Určitě se mezi motorkáři najdou tací, kteří na běžný pohon a hluk nedají dopustit. Na ty ale firma z Moravskoslezského kraje samozřejmě necílí. „U motocyklů nejde o souboj technologií (mezi spalovacími motorkami a elektrickými), ale naopak se jedná o komplementární produkty, které se vhodně doplňují. Motocykly si kupují lidé kvůli zábavě, vášni, životnímu stylu a volnému času, a proto u nich nebudou rozhodovat pouze technické vlastnosti, ale vždy hlavně emoce, které ten konkrétní stroj přináší,“ doplňuje Kubánek.

Nabídku motocyklů proto rozšiřuje. K současným pěti modelům letos KUBERG přidá další tři zcela nové. Na své si tak přijde každý, ať už chce využít motorku na cyklokros, nebo k běžnému dojíždění do práce. Cena je přitom naprosto srovnatelná s motorkami na spalovací motor. Nejlevnější model stojí 27 tisíc a nejdražší pak 135 tisíc korun.

Co ale těší majitele společnosti nejvíce, je úspěch i na závodním poli. „Jsem rád, že naše motorky technicky překonávají ty na spalovací motor. Potvrzením jsou úspěchy našich strojů v motokrosových závodech, kde již běžně porážejí i ty spalovací továrně laděné.“

KUBERG letos vyrobí téměř dvě tisícovky motocyklů. Firma s 60milionovým obratem roste každý rok dvojnásobně a z původních dvou zaměstnanců už do Mankovic denně jezdí 25 pracovníků. I přes silný růst firmy si chce majitel ponechat celý výrobní proces pod drobnohledem doma v Mankovicích, kde se snaží o maximální výrobní soběstačnost.

„Expanzi samozřejmě plánujeme. Chceme primárně růst na trzích, kde jsme již zastoupeni; pořád na nich jsme v úplných počátcích. Nyní prodáváme po celém světě – hlavními trhy jsou Švédsko, USA, Francie, Anglie, Německo, Belgie, Austrálie, těší nás ale i hodně výrazný nárůst domácí poptávky. Naše motorky můžete vidět i na řadě exotických míst, jako jsou Bermudy, Chile, Peru atd. Záleží vždy, zda se nám na trhu podaří nalézt šikovného obchodního partnera,“ přibližuje své další plány Kubánek.

Příběh KUBERG je natolik zajímavý, že jsme se majitele zeptali ještě na několik otázek.

Jak jste financoval rozjezd firmy?

Vlastně díky velkoobchodu – na ten totiž byla zaměřena moje první firma, z níž jsem čerpal prostředky na to, aby z nápadu vznikl skutečný projekt. Později nám také pomohla banka menším úvěrem určeným na nákup zásob. Investora jsem nehledal, upřímně řečeno mně to ani nenapadlo, a to až do doby, než jsme začali být investory sami oslovováni. V roce 2013, kdy už jsme začali být více známí, nás oslovil pan Michael Rostock z VICF s nabídkou, zda bychom chtěli pro firmu najít investora. Trvalo téměř rok, než jsem měl čas připravit požadované podklady. Na základě těchto materiálů se nám pak ozvalo několik vážných zájemců a z nich jsme si rychle padli do oka s panem Josefem Jelečkem z firmy Tedom. V roce 2015 se dokončila procedura vstupu a jsem rád, že jsme se dohodli. Myslím, že to byla velmi dobrá volba.

Kuberg 1

Jak náročné byly začátky? Šlo všechno podle plánu?

Na výrobu motocyklů je potřeba celá řada drahých věcí jako například formy na vstřikování plastů, které jsou hodně nákladné. Největší položkou ale nakonec nebyly tyto přímé náklady, nýbrž nabytí vlastního know how, náklady na lidské zdroje a rozpohybování firmy do funkčního produktivního režimu. Přiznám, že moje původní naivní představa, že bude stačit několik milionů korun, se od reality liší řádově.

Už se vám vstupní investice vrátila? Popřípadě kdy se vrátí?

Na návrat investice je zatím příliš brzy. Na trhu pro nás existuje velká příležitost, a tu chceme rychle a maximálně využít. Proto stále velmi intenzivně investujeme, přes velké investice se firmě daří ekonomicky stále lépe a velmi dobře vypadají i další vyhlídky.

Už jste měl nabídky na prodej firmy do cizích rukou?

Nabídky od investorů dostáváme nyní velmi často, ale prodávat firmu nechceme. To, co děláme, nás opravdu hodně baví. Každou seriózní nabídku, která přichází, samozřejmě zodpovědně posuzujeme, ale firma se nám rozvíjí rychle a dobře, takže tyto otázky nejsou to nejdůležitější, co bychom měli řešit. Soustředíme se hlavně na náš každodenní byznys a na to, abychom ho dělali co nejlépe.

Nejlepší články e-mailem