Jak nejvýhodněji nabít elektromobil: Všude dobře, doma nejlíp?

28. 6. 2021 Marek Bednář
4 min. čtení
V pár bodech
Tankování benzínu či nafty do běžného auta všichni známe. Pokud nám cena nevyhovuje, není nic snazšího než zajet na jinou benzínku. V případě dobíjení elektromobilu je to ale trochu složitější. Elektřina je sice jen jedna, ale o to víc se liší ceny, které za nabití baterie auta zaplatíme. A rozdíl může být i několikanásobný.

Obecně panuje idea, že rychlonabíječky, jejichž síť je skeptiky často předkládána jako překážka rozmachu elektromobilů, jsou spíš doplňkem pro delší cesty a že většina nabíjení bude probíhat doma. Zatímco ropný vrt má za domem málokdo, o zásuvky už taková nouze není, takže doplňovat „palivo“ svého elektroauta v pohodlí domova není žádný problém.

Zatímco pro konvenční auta ceny paliv hlásají totemy benzinek už zdálky, u těch elektrických to zdaleka není tak jednoduché – ceník totiž na nabíječkách většinou nevisí. Proto i odpověď na otázku, která forma nabíjení je cenově nejvýhodnější, není tak docela snadná.

Veřejné stanice aneb za rychlost se platí

Začněme od veřejných stanic, kde situace zas tak složitá není. Největší sítě veřejných nabíječek v současnosti provozují společnosti E.ON, PRE a ČEZ. Následná čísla se mohou zdát komplikovaná, ale ve skutečnosti nejsou. Je potřeba si vždy uvědomit, že u každého providera existují dvě cenové kategorie – pro registrované a neregistrované zákazníky. Registrovaní mají čerpání pochopitelně o něco levnější. 

Každá z velkých společností počítá odběr svým vlastním způsobem, někde se platí za odebrané kWh, jinde za dobu nabíjení jako takovou a někdo má v rámci svých tarifů, podobně jako v telekomunikační říši, volné minuty, s nimiž lze elektřinu „tankovat“ zdarma.

ČEZ

ČEZ to má pravděpodobně nejsložitější – neregistrovaný zákazník platí 9,50 Kč/kWh, po registraci cena klesne na 7,50 Kč/kWh a s nejrůznějšími předplacenými balíčky se lze dostat až na 3,50 Kč/kWh. Přesná cena se ovšem odvíjí od druhu balíčku a zákazník potřebuje dopředu alespoň řádově vědět, kolik kilometrů projede, aby se mu zvolený tarif vyplatil. Nabití hypotetického elektromobilu s trakční baterií o využitelné kapacitě 50 kWh z 10 na 100 % tak vyjde na něco mezi 157,50 a 427,50 Kč podle toho, jaký – a zda nějaký – předplacený balíček člověk má.

V případě použití rychlonabíječky, u níž je z hlediska času stráveného u stojanu i životnosti trakční baterie auta vhodné nabíjet jen do 80 %, se cena pohybuje mezi 122,50 a 332,50 Kč za nabití. Nutno ovšem dodat, že některé stojany ČEZu nabízí připojení k 22kW zásuvce zdarma, čímž jakékoliv srovnání cen vyhrají. Touto možností ale nicméně nedisponují všechny přípojky, takže bez přesné znalosti člověk trochu hraje ruletu.

PRE

PRE účtuje neregistrovaným zákazníkům nabíjení podle času, nikoliv podle odebraných kilowatthodin, a to v ceně 4 Kč/min pro pomalé nabíječky se střídavým proudem, 6 Kč/min u 50kW a 75kW nabíječek stejnosměrným proudem a 8 Kč/min u rychlonabíječek o výkonu 150 kW a vyšším. Registrovaný zákazník platí 5, resp. 6 a 8 korun za kilowatthodinu a nad rámec volných minut (120, resp. 60 a 30) navíc korunu, resp. dvě za minutu. Elektromobil s baterií o kapacitě 50 kWh by se s využitím volných minut měl stihnout v modelovém případě nabít u obou variant se stejnosměrným proudem, takže můžeme uvažovat cenu cca 210, resp. 280 Kč za nabití.

E.ON

E.ON volí cestu podobnou pro registrované i neregistrované zákazníky – elektřinu účtuje od kilowatthodiny a nad rámec volných minut navíc i každou minutu nabíjení. Kilowatthodina při nabíjení střídavým proudem přijde neregistrovaného zákazníka na 9 Kč/kWh, registrovaného na 6 Kč/kWh. U nabíječek o výkonu 50 kW, kterých je v síti E.ON v Česku padesát, to je 11 korun, resp. 6,90 Kč/kWh. U tzv. ultrarychlých nabíječek to je 13 Kč/kWh, resp. 9 Kč/kWh. Takováto nabíjecí místa má E.ON v Česku dvě s výkonem až 175 kW a jedno partnerské s výkonem až 100 kW.

Volných minut nicméně E.ON nabízí zásadně více než PRE, a to 480 v případě stejnosměrného proudu a 90 v případě střídavého ve všech výkonech. To znamená, že modelový příklad nabíjení z 10 na 80 % se stihne bez problému v rámci volných minut. Neregistrovaného zákazníka bude nabití stát 385 Kč na 50kW nabíječce a 455 Kč na ultrarychlé, pro registrovaného budou ceny 241,50 Kč, resp. 315 Kč.

„Snažíme se přinášet našim zákazníkům neustále něco nového a od 1. 6. 2021 je možné s E.ON Drive kartou nabíjet i v síti dobíjecích stanic PRE. Výhodou je, že ceny za dobíjení jsou stejné jako v naší síti,“ upozorňuje Martin Klíma, Vedoucí Mobility Services E.ON Energie.

E.ON Drive

K nabíjení na veřejných stanicích slouží E.ON Drive karta a mobilní aplikace, která poskytuje podrobné informace o jednotlivých stanicích včetně jejich obsazenosti. V rámci služeb, které společnost nabízí, je také možné nechat si instalovat nabíječku vlastní, například u sídla firmy. Ta může sloužit pouze pro soukromé účely, nebo z ní můžete prostřednictvím služby „Veřejná dobíječka" udělat stanici otevřenou pro každého elektromobilistu. 


Doma déle, ale většinou levněji

Pro domácí nabíjení nabízí automobilky i řada externích firem včetně poskytovatelů energie tzv. wallboxy – domácí nabíječky ve formě krabičky na zdi. Jejich pořízení a instalace se pohybuje v desítkách tisíc korun a závisí na výkonu či počtu přípojek.

Samotný wallbox není nicméně ničím bez elektrické přípojky, ke které má každý dům vlastní tarif. Poskytovatelé energií nabízejí sazeb řadu a ta, která je označována za vhodnou i pro nabíjení elektromobilu, je u PRE, ČEZu i E.ONu pojmenována D27d (písmeno D znamená domácnost). V této sazbě běží tzv. nízký tarif, označovaný někdy také zastaralým názvem „noční proud“, po dobu nejméně osmi hodin mezi šestou večerní a osmou hodinou ranní. Tarif má také verzi C27d pro firmy, ale ta je určena skutečně jen pro nabíjení elektromobilu, nikoliv pro ostatní spotřebu.

Zůstaneme-li u hypotetického 50kWh elektromobilu, který chceme přes noc nabít z 10 na 100 %, a přidáme-li wallboxy schopné takovýto nabíjecí výkon poskytnout, osm hodin na nabití auta bohatě stačí, jak ukázal příklad použití veřejné 22kW nabíječky E.ONu.

Celková cena za kilowatthodinu elektřiny v tomto tarifu je u ČEZu 2,07 Kč v nízkém tarifu, což znamená, že dobití stojí 93 korun. V přepočtu na kilometr by to bylo od 0,37 do 0,47 koruny za kilometr v závislosti na tom, s jakou spotřebou jezdíte.

PRE má cenu 1,76 Kč/kWh v nízkém tarifu a dobití tak stojí 79 korun, což v přepočtu na náklady na kilometr znamená rozsah od 0,32 do 0,40 Kč/km.

A konečně, E.ON nabízí v sazbě D27d cenu 1,88 Kč/kWh v nízkém tarifu, což znamená dobití za 85 korun a náklady na kilometr od 0,34 do 0,43 koruny. Je tedy nasnadě, že v drtivé většině případů je nabíjení doma přes noc, máte-li tu správnou sazbu, cenově výhodnější než používání veřejných nabíječek.

Související články

Elektromobilem kolem světa
Častým argumentem proti automobilům s elektrickým pohonem je kombinace „krátký dojezd a málo dobíjecích stanic“, která podle odpůrců předurčuje elektromobily pouze k městské a příměstské jízdě v režimu „do práce –na nákup–domů“. Jak je tomu ve skutečnosti? Dokázali byste v elektrickém vozidle objet třeba celý svět?
Víc najdete zde
Miloslav Kolomazník Combatra, spol. s.r.o.: Naším cílem není dojezd 300 kilometrů, ale obsluha města
Když se řekne elektromobil, vyskočí vám pravděpodobně před očima Tesla nebo vůz standardních rozměrů, který jen vyměnil benzín za elektřinu. Ve společnosti Combatra se na to vydali jinudy a vyvinuli malé elektrické vozidlo určené speciálně pro městský provoz. Do budoucna by mohlo sloužit studentům, kurýrům nebo třeba městské údržbě.
Víc najdete zde