Online magazín o tom, jak ušetřit a inspirovat se ve světě energií
30.7.2018 / wac

Jaké auto do firemní flotily? CNG vyjde nejlevněji, elektromobil se málokdy porouchá

Jaké auto do firemní flotily? CNG vyjde nejlevněji, elektromobil se málokdy porouchá
Automobily na alternativní pohon jsou v Česku stále větším tématem. Více tuzemských podniků zvažuje do svých flotil zařadit právě tyto vozy. Zatímco elektromobily jsou pro ně zatím spíše otázkou prestiže, díky CNG mohou firmy již dnes skutečně ušetřit. Za pár let se však může situace otočit a na trhu mohou začít dominovat elektromobily.

1.

Spalovací motory prohrávají v boji o čisté prostředí

Pokud bychom vedle sebe postavili tři vozy: tradiční se spalovacím motorem, elektromobil a následně vozidlo na CNG, klasický automobil poháněný benzinem či naftou by v boji o nejnižší emise prohrál na plné čáře. Nová auta vyrobená pro evropský trh vyprodukují během jednoho ujetého kilometru v průměru 118,1 gramů CO2. Toto číslo se podle odborníků pravděpodobně od září 2018 ještě zvýší. Podle nařízení Evropské komise totiž začnou platit přísnější pravidla pro měření emisí. Zatímco dosud automobilky mohly testy provádět v laboratoři v nenáročných podmínkách, nově budou muset emise měřit přímo v reálném provozu.

Vozy využívající CNG jsou šetrnější k životnímu prostředí. V průměru mají o 20 procent nižší emise CO2.  Podle studie, kterou pro Český plynárenský svaz zpracovalo České vysoké učení technické v Praze (ČVUT), tyto vozy produkují oproti spalovacím motorům také zhruba jedenáctkrát nižší emise oxidu dusíku, které jsou pro člověka zdravotně závadné.

Při jízdě tedy vyhrává elektromobil, který má nulové emise. Je však třeba brát v potaz, že jde o lokální nulové emise. Tedy, že tyto vozy neznečišťují vzduch na místě, kudy projíždí. Emise však vznikají při výrobě baterií. Automobilky se však množstvím škodlivých látek vznikajících výrobou baterií příliš nechlubí. Elektrovozy také zatím čerpají velké množství elektřiny z uhelných elektráren, které představují další zdroj znečištění. Nulové lokální emise však mohou zlepšit situaci se znečištěním ovzduší například ve městech.

2.

Elektromobil odradí pořizovací cenou

Přestože v Česku přibývá firem, které smýšlejí ekologicky, hlavním kritériem při pořizování automobilu pro většinu podniků nadále zůstávají náklady na vůz. Zde zatím elektromobily prohrávají. Pořizovací cena těchto vozů je s přehledem nejvyšší. Když vynecháme nejlevnější a nejdražší vozy na trhu, zpravidla se ceny pohybují okolo milionu korun. Například cena modelu e-Golf startuje přibližně na 900 tisících korunách. Cena VW Golf s benzinovým motorem 1,5 TSI se pohybuje pro srovnání okolo 500 tisíc korun. Ceny vozů na CNG jsou většinou srovnatelné s cenami aut se spalovacím motorem či o několik desítek tisíc korun dražší.

Firmy mohou často cenu aut snížit, pokud je objednávají ve větším množství. Podle informací z trhu však dnes prakticky není možné získat množstevní slevu na elektromobily, protože jich automobilky nezvládají vyrábět dostatečné množství.

Firemní flotily 

3.

Elektromobily dohání ztrátu na nízké ceně za ujetý kilometr

Když podnikatele neodradí prvotní šok z vysoké pořizovací ceny elektromobilu a začne zkoumat, jak je to s cenou za palivo, zjistí, že je oproti benzinu či naftě výrazně nižší. Podle výpočtu E.ON se cena ujetého kilometru u vozů s elektrickým pohonem pohybuje okolo padesáti haléřů. U automobilu jezdícího na benzin je to přibližně 1,6 koruny na kilometr. Někde na půli cesty zůstává CNG, u kterého stojí ujetý kilometr v průměru devadesát haléřů.

Opět je třeba brát v potaz, že ceny se mohou u jednotlivých vozů lišit. V případě elektromobilů hraje velkou roli, kolik platí firma dodavateli za elektřinu. Do toho je třeba započítat, že dobíjení neprobíhá vždy pouze na půdě firmy, ale také na veřejných dobíjecích stanicích, kde je sazba zpravidla nastavena jinak.

4.

Celkové náklady hrají do karet CNG

Náklady na palivo jsou nejlevnější u elektromobilu. Pokud firma s vozem ujede 300 tisíc kilometrů, zaplatí v takovém případě za dobíjení podle výše zmíněných výpočtů ve výsledku okolo 150 tisíc korun. V případě CNG to bude okolo 270 tisíc korun a u vozu se spalovacím motorem zhruba 480 tisíc korun.

Když sečteme náklady na pořízení automobilu s náklady na palivo (při ujetých 300 tisících kilometrech) vyjde z toho jako vítěz vůz na CNG. Pokud by firma pořídila vozidlo, jehož cena by byla zhruba srovnatelná s cenou nového VW Golfu s benzinovým motorem 1,5 TSI, pak by náklady na vůz dosáhly zhruba 770 tisíc korun. U vozu typu VW Golf se spalovacím motorem by to bylo zhruba 980 tisíc korun, u elektromobilu v ceně e-Golfu by šlo o částku zhruba 1,1 milionu korun.

TIP

Spočítejte si výhodnost CNG jako alternativního pohonu na www.eon.cz/cng. Na stejném odkaze se zároveň dozvíte víc o CNG stanicích a CNG vozech. Pro více informací nás také můžete kontaktovat!

5.

Cena elektromobilů půjde dolů

Cena ale není zdaleka všechno. Zastánci elektromobilu by mohli namítat, že vozy s elektrickým pohonem nemusejí zdaleka tak často do servisu. Zjednodušeně řečeno je v nich oproti vozům na benzin výrazně méně součástek, které by se mohly rozbít. Odpůrci elektřiny naopak argumentují, že v Česku chybí servisy, ve kterých by mechanici dokázali elektrovozy opravit. To ale firmy nemusí trápit, zpravidla využívají autorizované servisy, které zvládají opravy svých vozů bez problémů, a to nehledě na palivo.

Jednou z největších nevýhod dnešních elektromobilů zůstává krátký dojezd. Většina vozů ujede na jedno dobití maximálně tři sta kilometrů (opět vynecháváme výjimky, jako je například Tesla). Automobilky přitom už dnes slibují, že během dvou let se dojezd zvýší u většiny aut na 500 kilometrů. Nevýhodou je zatím také delší doba dobíjení. U klasických stanic musí vůz stát až několik hodin, u rychlodobíječek pak zhruba půl hodinu. Doba nabíjení však pro firmy nemusí představovat závažný problém. Řada z nich vozy potřebuje především na denní popojíždění po městě, na které dojezd okolo 300 kilometrů stačí. Přes noc pak stačí vůz zapojit do zásuvky, aby byla baterie ráno opět dobita na 100 procent kapacity.

Elektromobily mohou získávat na atraktivitě také díky tomu, že je ve větším začnou nabízet automobilky. Očekává se, že do roku 2020 nabídnou výrobci desítky nových modelů na elektrický pohon. To může výrazně snížit nabídkovou cenu těchto aut. Podle odhadů ministerstva průmyslu a obchodu se mohou dostat na cenovou úroveň benzinových a naftových aut už kolem roku 2025. Díky tomu by se elektromobily mohly pro firmy stát jasnou volbou. Pokud se výrazně zvýší jejich dojezd a sníží pořizovací cena, tak v kombinací s nízkými náklady na provoz, budou ve výsledku výrazně levnější oproti vozidlům se spalovacím motorem i těm, která jezdí na stlačený zemní plyn (CNG).

Nejlepší články e-mailem