Online magazín o tom, jak ušetřit a inspirovat se ve světě energií
23.11.2018 / jas

Martin Hausenblas: Klasická auta budou jen pro movité lidi

Martin Hausenblas: Klasická auta budou jen pro movité lidi
Svět bez fosilních vozů, naproti tomu plný autonomních elektrovozů, které nás dovezou přesně tam, kam budeme potřebovat, decentralizovaná energetika nebo přečerpávací elektrárna v Podkrušnohoří. To je budoucí svět energetiky podle podnikatele a vizionáře Martina Hausenblase.

Ústecký podnikatel, zastupitel a, podle mnohých, také vizionář, se už několik let snaží povznést svůj rodný kraj, který ze socioekonomického hlediska stále trpí minulostí kvůli předchozí dlouholeté těžbě v okolních uhelných pánvích a navazujícímu průmyslu. Martin Hausenblas jej ale vidí jako moderní město, které bude mimo jiné napojené na rychlotrať a kde bude hrát velkou roli autonomní elektromobilita. „Ekonomičnost, ekologický dopad a bezpečnost budou největším hybatelem tohoto rozvoje. To je svět, jehož nástup očekávám už během následující dekády,” říká v rozhovoru Hausenblas a jedním dechem dodává, že autonomní elektrovozy budou nakonec levnější, než kdyby člověk vlastnil klasický vůz na fosilní paliva.

Fokus velkého fanouška amerického technologického podnikatele Elona Muska ale přesahuje hranice Ústí nad Labem. Zakladatel výrobce reklamních triček Adler a mobilní platformy pro objednávání taxi Liftago se zajímá o celou škálu věcí v rámci trvalé udržitelnosti. Letos byl například na Madagaskaru, kde se postavil tváří v tvář chudobě a populační chudobě, pro kterou též přišel s řešením. „Existuje řešení, které snižuje porodnost a známe ho každý, protože jej většina z nás má doma,” říká Hausenblas a nemyslí tím nic jiného než televizi. Více se dočtete v následujícím rozhovoru.

Vy jste propagátor elektromobility s návazností na autonomní mobilitu, sám jezdíte Teslou. Nástup elektroaut je ale zatím relativně pozvolný. Myslíte si, že se lidé klasických aut opravdu někdy zcela zbaví?

Mohu to vzít vlastně jen přes jednoduché počty. Když si totiž spočítáte náklady na provoz pořízení a údržbu, tak časem bude autonomní mobilita až šestkrát levnější než provoz klasických fosilních vozů. Stará auta logicky budou veteráni a individuální vozidla budou lidé vlastnit jen ze sentimentu nebo ve speciálních případech.

TIP

Více informací o e-mobilitě a o tom, kde nabíjet, najdete zde.

Takže vlastnit klasický vůz bude vlastně kratochvíle pro bohaté?

Ono to nebude o moc dražší než dnes. Zřejmě budou dražší pozemky, jejichž cena roste neustále. Bude ale existovat levnější náhrada, kterou navíc nemusíte parkovat, leštit, opravovat, nemusíte se o ni prostě starat a vše tak pro vás bude pohodlnější. Zejména se to týká aglomerací, kde je největší koncentrace lidí. Právě aglomerace jsou místem, kde tohle vše bude mít největší dopady. Nebavíme se o venkově, kde fosilní auta budou dožívat delší dobu, jelikož tam nebude tak hustá síť autonomních vozítek.

Lidi tedy bude hnát k elektromobilitě hlavně ekonomická stránka věci?

Ekonomičnost, ekologický dopad a bezpečnost budou největším hybatelem tohoto rozvoje. To je svět, jehož nástup očekávám už během následující dekády.

 Jako jeden z prvních jste v Česku vlastnil Teslu. Patříte k fanouškům Elona Muska?

Myslím si, že tento člověk žije na hraně akceptovatelnosti rizika. Jaké je rizikovější místo, než být průkopník, pionýr? Hřbitovy jsou plné pionýrů. Ale vezměte si, že on svým leadershipem, svou schopností najít cestu, ukazuje milionům a milionům lidí na světě, že to má smysl. V tom je jeho největší hodnota - ukazuje lidem, že to opravdu jde. Musk má neortodoxní myšlení, navíc je to vizionář, stratég a manažer, což je dohromady naprosto unikátní kombinace.

Hausenblas

Souzníte s Muskem i v názorech týkajících se decentralizace energetických zdrojů, tedy že každý bude mít u svého domu svou elektrárničku?

Každý něco takového mít bude, protože to vyjde nejlevněji. Ono už dnes je nejlevnější si nějakou fotovoltaiku postavit na vlastní střeše. 

Jako ji využívá ústecká firma Adler, kterou jste založil a dosud jste jejím polovičním majitelem?

Naše firma Adler má dnes 20procentní soběstačnost v energetice jen díky fotovoltaické elektrárně na střeše. A nyní máme před sebou projekt za 15 milionů korun, který bude o 300 kWp fotovoltaiky na střeše, velkokapacitní baterii a dvou kogeneračních jednotkách. To vše tuto soběstačnost zvýší jen pomocí současných technologií na 80 procent po celý rok.

Chci, aby v tomto Adler inspiroval spoustu dalších firem, aby jim ukázal, že to jde. Je nutné, aby firmy převzaly odpovědnost, nelze čekat na podpory od státu.

TIP

Uvažujete o pořízení fotovoltaického systému? Více informací najdete na www.eon-solar.cz!

Pokud se obrátíme ke státní energetické koncepci, v současné době je velkým tématem případná dostavba nových jaderných bloků. Jakou budoucnost české energetiky vidíte vy?

Pokud jde o národní energetiku, tak v té je potřeba zajistit bezpečnost dodávek, což je strategická priorita státu. I proto se tu nyní řeší i dostavba dalších bloků jaderných elektráren. V této oblasti mne velmi zaujala prezentace Výboru pro udržitelnou energetiku na Úřadu vlády ČR, kde jsem byl nadšen z myšlenky, že místo toho, abychom bránili na hranicích transformátory s posuvem fáze v přetocích elektřiny, využijeme ideální polohu České republiky a uděláme z nás křižovatku energie Evropy.

V rezervovaných trasách pro chystané rychlovlaky můžeme vedle kolejí položit stejnosměrné vedení o napětí 1,1 megavolt a kapacitě 10 GW, které propojí německý sever a jih, Rakousko, Slovensko, Maďarsko, Česko a Polsko. Takové vedení se ztrátami do 3 procent by zajistilo propojení dnes špatně propojených trhů s energií.

Co to přinese?

Výsledkem budou obrovské úspory na nákladech na regulaci sítě, a celkově nižší cena elektrické energie pro celou Evropu a vyšší bezpečnost dodávek. To celé za polovinu ceny plánované dostavby jaderných bloků. Druhou polovinu nákladů můžeme věnovat na přečerpávací elektrárnu v dole ČSA a stát se nejen energetickou křižovatkou Evropy, ale i její baterií.

Nevím, zda jsou tyto myšlenky proveditelné, ale jednoznačně stojí za to, abychom se jimi důkladně zabývali a prověřili je.

Hausenblas 2

Radikální myšlenkou také je vytvořit z podkrušnohorských pánevních oblastí kaskádu jezer s přečerpávací elektrárnou, o které se mluví v odborných kruzích a vy jste o tom již také mluvil v médiích. Můžete přiblížit, o co jde?

Jde o na první pohled neuvěřitelnou myšlenku spojit vytěžená území podkrušnohorské oblasti do kaskády jezer, kde rozdíl mezi nejvyšším a nejnižším jezerem bude nějakých 100 metrů. Bylo by možné tam vytvořit přečerpávací vodní elektrárnu s výkonem 800 megawattů.

Ta se bude rozkládat na 2 000 hektarech vodní plochy a když elektrárny poběží celý den, hladina na horním jezeře klesne jen o pět centimetrů. Odpar pak bude 15 kubíků za sekundu, což je zásadní z jedné věci.

Přínosem pak takového řešení rekultivace krajiny nebude pouze energetické využití, ale i zlepšení malého vodního cyklu a zvýšení schopnosti krajiny vázat vodu. Malý vodní cyklus se poškodili rozsáhlými melioracemi krajiny a také zastavováním území. Půda tak ztrácí zádržnou schopnost. Já na svých pozemcích plánuji vytvořit soustavu čtyř rybníků pomocí přírodě podobných opatření. A takhle by to měli udělat i všichni ostatní. My jsme krajinu zničili, my ji musíme dát dohromady.

Je vidět, že obecně na trvalou udržitelnost dbáte a nejsou to jen prázdná slova. Tato problematika vás zajímá nejen ve vztahu ke své osobě či Česku, ale i z globálního pohledu. Letos jste byl na Madagaskaru, kde jste se ocitl tváří tvář v chudobě, za kterou stojí populační exploze. Co jste si z cest odnesl?

Populační exploze je opravdu velkým problémem. A to zejména v Africe, Indii a dalších rozvojových zemích. Řešení se možná našlo v Mexiku, kde během deseti let rapidně poklesla porodnost. Hledalo se, proč, a zjistila se jedna velmi úsměvná souvislost. Rapidní pokles porodnosti totiž má na svědomí rozšíření televize do chudých rodin v kombinaci s jejich telenovelami, které zobrazovaly ideální rodinu se dvěma dětmi. Jako by s koukáním na televizi lidé přestali plodit děti.

A když jste zmínil Madagaskar a Afriku, tak ta, pokud se něco nezmění, opravdu populačně exploduje. Byl jsem v různých zemích a ten obrázek je stále stejný. Nelze vyřešit problémy Afriky, pokud bude populace následovat současný vývoj. Řešením opravdu může být televize v každé chýši.

Zajímavá myšlenka. V afrických zemích často chybí energetická infrastruktura, jako jsou elektrické sítě a podobně, tam by tedy mohla zafungovat zmíněná decentralizace energetických zdrojů?

Osobně vidím dvě cesty, jak zmiňovaného dosáhnout. Jednou věcí je právě fotovoltaický článek, který bude dodávat elektřinu televizi, rádiu, nabíječce na mobilní telefon a světlu. Cena tohoto zařízení musí být kolem 40 dolarů. Tím způsobem se lidem prodlouží pracovní den, budou méně plodit děti, děti se budou moci déle učit, dostanou přístup k informacím, a tím pádem i možnost se vzdělávat.

A tím druhým způsobem?

Druhým způsobem je otázka, jak zajistit energii pro vaření. Lidé v Africe a v dalších chudých oblastech totiž k vaření často používají dřevěné uhlí, čím je nastartováno neekologické odlesňování. Dle mého je řešením bioplyn. V okolí jejich příbytků je totiž mnoho organických zbytků, které mohou dodat bioplyn na vaření a digestát na hnojení políček. Co kdybychom v Česku vyvinuli technologii a design, který bude možné vyrobit a opravit na místě z lokálních surovin a místní pracovní silou? K financování bychom mohli použít systémy předplacených karet, jaké se používají pro mobilní telefony.

Nejlepší články e-mailem