Online magazín o tom, jak ušetřit a inspirovat se ve světě energií

Aktuálně čtete

Nicknack: Investujeme do moderních technologií
3 min 3576
10.7.2017 / jas / 3 min. čtení

Nicknack: Investujeme do moderních technologií

Nicknack: Investujeme do moderních technologií
Brněnská firma Nicknack vyrábí od roku 2012 zálohované kelímky z tvrdého plastu s unikátním závěsným klipem, kterými zbavuje kulturní a sportovní akce přebytečného odpadu. Nicknack od svého vzniku vyrobil přes 3,5 milionu kelímků, které dodává na největší české festivaly a stadiony, setkat se s nimi můžete ale i na Slovensku nebo v Polsku. Za projektem stojí bratři Michal a Martin Hanákovi se svými kolegy, přičemž na anketní otázky odpovídal mladší z bratrů Martin.

1.

Jak inovujete?

Nutným základem jsou investice, což je „doména“ NICKNACKU. Každým rokem investujeme téměř veškerý zisk do nových podnětů a inovací, od kterých čekáme, že nás posunou dále a udrží na trhu.

Řekl bych, že tohle je velkou změnou v interním uvažování společnosti v posledních dvou letech, čímž myslím chuť a ochotu investovat do moderních technologií, jako jsou např. špičkové nástroje (rozšiřování portfolia výrobků), hospodárnější výrobní stroje, zcela automatizovaný robot na zakládání IML labelů, kvalitní zázemí, mycí linka nebo i každodenní práce na zkvalitnění marketingové komunikace NICKNACK na facebookovém profilu či webových stránkách.

S pomocí dalších externistů vymýšlíme různé novinky jako např. prodej párty sady barevných kelímků o 20 kusech v papírovém kufru a hrou k tomu. Kreativitě a novým věcem jsme otevření, baví nás, a tak necháváme i našim zaměstnancům prostor, ať se projeví a vymýšlí něco nového.

2.

Jak se připravujete na průmysl 4.0?

Toto téma řešíme napříč všemi činnostmi, které vykonáváme delší dobu. Mám na mysli výrobu a služby jako mytí, skladování, logistiku, kancelářskou činnost, fungování týmu a koloběh kelímků na akci apod. 

V některých věcech jsme už dost daleko. Třeba přechod z poloautomatizované výroby na zcela automatizovanou je jeden z cílů, který se postupně daří naplňovat, nebo sledování chodu oběhu kelímků na jednotlivých výčepních místech, tzv. „jedním klikem vidím vše“, může být pro nás také velmi přínosné a ulehčující. 

Možná si to už letos na jednom z letních festivalů osaháme a vyzkoušíme. To samé se týká příjmu a výdeje zboží ze skladu a zpět do něj. Neplatí to však ve 100 % případů. Někdy říkáme, že je efektivnější „zvednout box s kelímky ze země ručně, než čekat, až to provede robot“. :)

3.

Jak energeticky hospodaříte?

Do výroby jsme letos pořídili nový lisostřikovací stroj s podstatně nižší energetickou náročností, než-li tomu je u jiných stále používaných strojů. Úspory ještě nemáme vyhodnoceny, to se bude dít až po konci letošní sezóny, ale věříme, že čísla budou zajímavá.

 Nicknack

4.

Jak šetříte životní prostředí?

Považujeme se za „ekologicky smýšlející firmu“ už jen proto, že po našich kelímcích nevznikají na skládkách tuny a tuny nesmyslného plastu tak, jako to bývalo s jednorázovými kelímky. To je jedna z nejdůležitějších věcí, proč jsme společnost založili. 

Chtěli jsme ukázat spoluobčanům v ČR, na Slovensku i jinde v zahraničí, že to jde dělat jinak, že tu je i jiná cesta, jak se chovat zodpovědně k životnímu prostředí. Jednou organizací je prokázáno, že je pro planetu výhodnější kelímky převézt a umýt, než-li odhodit na zem a vytvářet mnohatunové skládky. 

Taky přemýšlíme nad tím, jak nejlépe zužitkovat surovinu z kelímků zničených nebo dále nepoužitelných, které se občas po skončení akce objeví. Zatím je přetváříme zpět v granulát a vyrábíme jiné plastové produkty. Myšlenka je, aby se z nich daly vyrábět zpět kelímky např. barevné.

TIP

Hlasujte pro nominované projekty v devátém ročníku soutěže E.ON Energy Globe! 

5.

Jak podporujete zodpovědnou spotřebu?

Začíná to už u nás doma, třídíme odpad od papíru přes plast až po kompost. Nakupovat chodíme zásadně s taškou určenou na nákup, vyhýbáme se jednorázovým obalům a igelitkám. Nemáme rádi plýtvání potravinami, vodou, elektřinou apod. Na ulici vždy hledáme odpadkové koše a na zem jen tak nic nepohodíme, naopak zvedneme a uklidíme i po jiných.

Prostě je nám vlastní chovat se zodpovědně a snažíme se to přenášet jak na naše děti, tak i na zaměstnance. Je zvláštní, že v dnešní společnosti je tolik lidí, kterým slovo ekologie, resp. zodpovědný přístup k planetě nic neříká.

6.

Jak vnímáte společenskou zodpovědnost?

Projevuje se činy, ne pouze slovy nebo claimy na billboardech. Společensky odpovědná firma je v zásadě souhra kvalitní práce po všech stránkách, ať už na poli ekonomickém, environmentálním, nebo sociálním.

NICKNACK se snaží přinášet konečným zákazníkům co nejlepší a nejkvalitnější produkt a služby s tím spojené. Zákazník a vztahy s ním jsou na prvním místě a vždy o něj musí být pečováno co nejlépe. Vytváření kvalitního pracovního prostředí svým zaměstnancům s patřičným ohodnocením je samozřejmostí. Environmentální otázky a jejich přenos do praxe jsou jako jeden z esenciálních pilířů firmy.

V neposlední řadě pak uspokojivé ekonomické výsledky a ambiciózní cíle jako motivační a seberealizační složka či spolupráce v neziskovém sektoru na nejrůznějších charitativních projektech jako např. s Hnutím Brontosaurus podporujícím vzdělání v indickém Ladakhu, se Zoo Ostrava a záchraně ohrožených druhů, centrem Paraple pro vozíčkáře a jiné.

Martin Hanák

  • spoluzakladatel firmy NICKNACK, kterou se svým o šest let starším bratrem Michalem a dvěma kolegy založil v roce 2012
  • vystudoval tělesnou výchovu a sport na Masarykově univerzitě v Brně
  • ještě předtím, než začal podnikat, byl profesionálním fotbalistou
  • kromě sportovních aktivit má rád cestování a s tím spjaté poznávání rozmanitých kultur
  • žije v Brně, je ženatý a bezdětný
Nejlepší články e-mailem