Online magazín o tom, jak ušetřit a inspirovat se ve světě energií

Přesednou státní zaměstnanci do elektromobilů?

Přesednou státní zaměstnanci do elektromobilů?
Ministerstvo vnitra vypsalo letos v únoru soutěž za 85 milionů na nákup až 140 elektromobilů, další rezorty ekologická auta testují. Elektřinou poháněné vozy pozvolna nasazují policisté ve větších městech, místní samosprávy je začleňují do svých vozových parků. Za náhlým zájmem veřejného sektoru o elektrická vozidla však není jen klesající cena, šetrnost k prostředí a úspora nákladů. Jde také o dohánění restů.

Automobilový průmysl má v Česku výsadní postavení. Stojí za více než čtvrtinou celkové průmyslové výroby a podílí se na HDP cca 9 %. České automobilky každoročně vychrlí 1 340 vozidel na tisíc obyvatel. Co se ale týče provozu ekologických vozidel na obyvatele, bilance už je o dost horší.

ČR se stále počítá mezi ty evropské země, které mají k elektrickým autům poměrně daleko, trend je však utěšeně stoupající. V roce 2010 se nově zakoupené elektromobily na našem území pohybovaly v jednotkách, v roce 2017 jich bylo registrováno 387 a vloni dokonce 703 kusů. To je sice meziroční nárůst o bezmála 82 %, z celkových 261 437 nově registrovaných aut je to však stále mizivý podíl (jen asi 0,3 %).

Vývoj na lokálním trhu v podstatě kopíruje ten celoevropský. V roce 2010 bylo na území EU nově přihlášeno 891 vozidel na ekologický pohon, vloni už elektromobilů přibylo více než 147 tisíc.

HE3D

Ačkoliv se v tuto chvíli nacházíme takříkajíc na chvostu evropského elektromobilového pelotonu, situace se může v nejbližší době dramaticky změnit. A státní aparát, ministerstva, či obce budou pravděpodobně jedním z tahounů tohoto obratu.

Hezky podle plánu

Nemysleme si nicméně, že probíhající masový nákup elektromobilů, k němuž dochází za tučných státních subvencí, je pružnou reakcí na moderní trendy. Plány na obměnu vozového parku a vystřídání aut s běžným spalovacím motorem jejich ekologičtějšími variantami je na stole už od dob Martin Bursíka na postu ministra životního prostředí.

Dokument Národní program snižování emisí České republiky byl připraven poprvé před deseti lety, během nichž několikrát vyplaval na hladinu, několikrát klesnul ke dnu a naposledy byl vyloven a aktualizován letos na jaře. Jeho původním, ambiciózním (a nesplnitelným) cílem bylo zajistit do 1. ledna 2014, že 25 % silničních vozidel používaných ústředními orgány státní správy, kraji a statutárními městy budou tzv. čistá vozidla. Upravená podoba, schválená v roce 2015, posunula termín nahrazení čtvrtiny aut na rok 2020 a rovnou přidala druhý, navazující cíl, že automobily provozované státní správou budou do roku 2030 ekologické už z celé poloviny.

OPPIK

Plán jako takový přímo zmiňuje, že k zásadnímu nákupu elektromobilů pravděpodobně dojde až po roce 2017, kvůli klesající ceně a rostoucímu výkonu používaných baterií. A také se tak děje.

Poslední dvě výzvy z Národního programu životního prostředí o celkové výši 200 milionů korun pořídily celkem 574 vozidel (z toho 430 elektromobilů, 127 vozů na CNG, 9 plug-in elektrických hybridů PHEV a 8 hybridních elektrických vozidel HEV). Další dvě výzvy o stejném objemu prostředků (dohromady dalších 200 milionů) jsou v současnosti připraveny. První startuje v posledním kvartálu letošního roku, další v tomtéž období roku 2020. Do původního data sice slíbený počet elektromobilů s největší pravděpodobností nakoupen nebude, ale s malým zpožděním by k němu dojít mělo. A kde všude budeme na „státní“ elektromobily v příštích letech narážet?

Bez dobíjení to nepůjde

Na úrovni lokálních samospráv mohou elektrická auta jednoduše nahradit dosavadní vozy. Pokud jde o každodenní pojíždění do vzdálenosti 200 km, elektromobily se svým benzínovým nebo dieselovým protějškům v zásadě vyrovnají.  Největší nevýhodu v současnosti představuje nerozvinutá síť dobíjecích stanic. jejich počet se momentálně na území ČR pohybuje okolo 400 a ministerstvo dopravy počítá se zvýšením až na 1300 nabíjecích míst do roku 2020.  

silnice

Na první pohled se to zdá jako hodně, ale k ideálnímu stavu bude ještě daleko. Nakročeno je každopádně správným směrem. Rozhodující ale bude další průběžný rozvoj sítě a budování hustšího pokrytí.

V momentě, kdy dobíjecí stanice nejsou k dispozici, zbývá nabíjení z elektrické sítě, které je však mnohonásobně pomalejší a vyřadí daný automobil z provozu na několik hodin. V případě veřejných služeb, u nichž je rychlá reakční doba zásadní, jako jsou policejní zásahy a hasičská nebo ambulantní pohotovost, tak vzniká riziko, že vůz může být v potřebný okamžik mimo provoz. Což je pochopitelně problém.

TIP

Díky kartě E.ON Drive můžete jednoduše využívat síť našich dobíjecích stanic a zároveň získáte kompletní řešení pro emobilitu.

Obce i města na elektrické vlně

Ne všichni ale potřebují jezdit s majáky a měkteré obce na rozvinutí dobíjecí infrastruktury nečekají a využívají pobídek od státu i krajů. Do českých obcí na základě dotačního programu Ministerstva životního prostředí letos zamíří přes sedm desítek vozů na alternativní pohon. Radnice a obecní úřady si mohou zažádat o podporu ve výši až 250 tisíc korun.

auto

Pobídky využili například v Karlovarském kraji v pětitisícovém Habartově. Elektrovozítko má na starost svoz komunálního odpadu a další technické činnosti k údržbě města. „Věřím, že se osvědčí a nepůjde o poslední elektromobil pořízený pro podobné účely,“ dává příslib do budou starosta města Petr Janura. Elektromobily do svého vozového parku zařadily i sousední Mariánské Lázně. Jedno slouží v barvách místní městské policie, druhé k transportním účelům radnice.

Zejména v Praze pak disponuje elektromobily velká část radnic. Radní nejčastěji jezdí v Nissanu Leaf.

S modrým světlem na střeše

Česká policie má momentálně v opakovaném pronájmu celkem 11 vozů BMW i3, z toho deset čistě elektrických modelů (i3 94 Ah) a jeden hybridní se spalovacím dvouválcem (i3 REX). Kromě hlavního města slouží auta v Brně, Ostravě, Zlíně, Hradci Králové, Českých Budějovicích, Pardubicích a Písku. V Praze jsou vozidla určena hlavně k patrolám v městských parcích, nebo pěších zónách, jako je například Stromovka nebo Šárecké údolí.

Co se ostatních veřejných služeb týče, koncept je na celém světě ještě v plenkách. Středočeští hasiči sice elektřinou poháněné vozidlo testují, jde však o osobní automobil VW eGolf, nikoliv zásahový vůz. Ty v tuto chvíli existují pouze na bázi prototypů.

CFT

A jak to je v zahraničí? Německá společnosti Kreisel Electric představila vloni na jaře své jedinečné hasičské auto s dojezdem až 160 kilometrů a motorem o výkonu 120 kW. Jeho v současnosti jediný exemplář jezdí v rakouském Linci. Předpokládá se, že při 12 tisících naježděných kilometrech ročně ušetří stanici 4,8 tun emisí CO2.

Elektřinou poháněné ambulance, připomínající spíše rozměrnější golfové vozíky, se sice běžně používají například při velkých sportovních utkáních k rychlému pohybu po hřišti, oproti svým plnohodnotným kolegyním jsou však určeny pouze k velmi lokálnímu transportu.

Velké množství palubních zařízení, nezbytných pro podporu života pacientů, představují pro elektromobil obrovskou zátěž. Norský Falck tento problém vyřešil instalací přídavných okruhů, které slouží k samostatnému napájení přístrojů i vytápění a nevysávají energii nezbytnou pro převoz. Zda podobný vůz v budoucnu obohatí i flotilu českých záchranářů, těžko říct.

Nejlepší články e-mailem