Online magazín o tom, jak ušetřit a inspirovat se ve světě energií

Proč znova vymýšlet pneumatiku? Třeba kvůli přírodě, říká Michelin

Proč znova vymýšlet pneumatiku? Třeba kvůli přírodě, říká Michelin
Počet osobních a užitkových vozidel na světě se podle odhadů blíží jedné miliardě a dále poroste, což znamená značnou zátěž pro životní prostředí. Výrobci vozidel a příslušenství se proto musejí snažit, aby byla co nejmenší. Vizionářský koncept pneumatiky budoucnosti francouzské značky Michelin ukazuje, kudy by se mělo myšlení průmyslových lídrů ubírat.

Nepotřebuje vzduch, komunikuje s palubním počítačem a s pomocí 3D tisku dokáže změnit dezén během chvíle – to jsou jen některé vlastnosti konceptu Vision, jenž známý výrobce pneumatik představil na posledním ročníku globálního fóra o udržitelné mobilitě Movin'On v kanadském Montrealu.

„Nechali jsme se inspirovat přírodou, takže pneumatika má velmi lehkou a efektivní strukturu,“ objasňuje Terry K. Gettys, viceprezident Michelinu pro vývoj a výzkum. Ačkoliv podle něj bude trvat ještě celé desetiletí, než se takové pneumatiky objeví na trhu, jedná se o velmi realistický projekt, který je spojením všech vizí Michelinu o udržitelnosti automobilové dopravy.

Futuristická pneumatika inspiraci přírodou skutečně nezapře, jeho struktura připomíná zvrásněný povrch mořských korálů. Pro jeho výrobu bude možné využít nejrůznější biologické materiály i odpady, jako jsou například kaučuk, bambus, papír, dřevo, ale i textilní, elektronický a plastový odpad, recyklované kovy, gumová drť a dokonce i pomerančová kůra. Materiál bude pružný, odolný a zcela recyklovatelný. Zákazníci jistě ocení i dalekosáhlou personalizaci, ať už půjde o barevné provedení, vzorek či loga.

Konec pevných částic v ovzduší

Koncept Vision je i významným příspěvkem ke snížení množství pevných částic, které dnes v důsledku otěru pneumatik zamořují životní prostředí. Povrch běhounu je biologicky odbouratelný a kdykoliv obnovitelný technologií 3D tisku. To současně znamená materiálovou úsporu, protože pneumatiky nebude nutné měnit tak často jako dnešní ojeté pneumatiky. Materiálu bude potřeba méně i díky optimalizaci designu běhounu, jehož hloubku vývojáři redukovali.

Bezpečnost je vedle šetrnosti k životnímu prostředí další důležitou vlastností, na kterou dnes zákazníci slyší. U konceptu Vision, jak vyplývá z jeho technického řešení, nehrozí exploze a defekty, ale to zdaleka není vše. Pneumatiky jsou prostřednictvím senzorů propojena s řídicí jednotkou a uživatele informují o svém stavu. Pomocí mobilní aplikace si řidič může objednat zastávku u automatické stanice s 3D tiskem, která mu upraví vzorek podle potřeby.

Opakovaně použít, obnovovat a recyklovat

Firma Michelin je od roku 2001 členem Světové podnikatelské rady pro udržitelný rozvoj, která sdružuje téměř 200 společností, a patří k průkopníkům v oblasti udržitelné mobility. V roce 1998 začala pořádat každoroční celosvětovou soutěž ekologicky „čistých“ vozidel Challenge Bibendum. Nástupcem akce je od loňského roku zmíněné mezinárodní fórum Movin’On.

Michelin do budoucna sází na takzvanou kruhovou ekonomiku, která opakovaně používá, obnovuje a recykluje materiály a snižuje jejich spotřebu. Tato strategie je náhradou tradičního přístupu, jenž funguje podle logiky „vytěžit, vyrobit, spotřebovat, zlikvidovat“. „Jsme pevně přesvědčení o tom, že mobilita je pro lidský pokrok nezbytná. Proto se zaujetím pracujeme na tom, abychom ji učinili bezpečnější, efektivnější a šetrnější k životnímu prostředí,“ říká Terry K. Gettys.

Nejlepší články e-mailem