Online magazín o tom, jak ušetřit a inspirovat se ve světě energií

Stefan de Goeij (CTP): Ekologie je v logistice zásadním tématem

Stefan de Goeij (CTP): Ekologie je v logistice zásadním tématem
Dokonale vyřešená logistika a skladování jsou nejenom podmínkou úspěšnosti firem, ale i důležitou součástí strategií udržitelnosti a ekologických dopadů jejich podnikání. O současnosti a budoucnosti moderní logistiky jsme si povídali se Stefanem de Goeij, vedoucím oddělení Property Managementu firmy CTP, která patří k leaderům logistiky nejen u nás, ale i v rámci Evropy.

V portfoliu máte 58 lokalit v České republice. Druhá země, co do počtu lokalit, je Rumunsko s 15. Proč tomu tak je? Je Česká republika tak atraktivní pro podnikání v logistice?

Každá developerská či realitní příručka vám bude tvrdit, že tři nejdůležitější faktory úspěchu jsou lokace, lokace a lokace. Ve prospěch Česka hovoří především opravdu unikátní lokalita v rámci Evropy. Je odsud blízko do Německa, kde máme vybudované dlouhodobé vazby na automobilový průmysl. Jeden z největších projektů je proto v Plzni-Borech, u hranic s Bavorskem. Odsud se relativně rychle dostanete do Prahy a dále do Brna, které funguje jako křižovatka cest do Ostravy a Polska a směrem na jih do Rakouska. Pro Česko ale hrají roli i další faktory, hlavně zruční a inteligentní pracovníci a stále relativně nízká cena práce.

Kdo o lokaci a podobě logistických center rozhoduje? Vy, nebo se staví na míru klientům?

Náš byznys se až na výjimky řídí poptávkou klienta. Fungujeme tak, že máme v záloze asi 1,4 milionu čtverečních metrů pozemků určených k industriální zástavbě. Na nich máme vyjednaná veškerá potřebná povolení, takže když k nám přijde klient s požadavkem určité lokality, můžeme začít takřka okamžitě stavět a předat hotový sklad v horizontu 6–8 měsíců. To je jedna velká výhoda, kterou disponujeme. Tou další je naše schopnost stavět zákazníkům skladové a logistické prostory na míru. Máme speciální tým designérů, který cestuje po světě a neustále sbírá poznatky a inspiraci z nejrůznějších odvětví průmyslu a obchodu. Jsme proto schopni postavit jak velkokapacitní sklad pro Amazon, tak vysoce speciální prostory pro firmy operující s nanotechnologiemi nebo centrum, kde Lufthansa připravuje jídlo servírované na palubách svých letadel.

Své prostory tedy neprodáváte jako ready-made?

I to se děje, ale spíše výjimečně. Stává se, že k projektu přistavíme další prostory vybavené základním standardem, kterému říkáme „obálka a jádro“. Ty pak nabízíme klientům, kteří v té lokalitě podnikají.

Stephan de Goeij

Logistika bývala okrajové a víceméně podpůrné odvětví. Dnes ji naopak mají firmy ve středobodu svých zájmů a často rozhoduje o jejich úspěchu či neúspěchu. Co ten posun přineslo?

Důvodů je celá řada a dalo by se o nich povídat hodně dlouho. Tím hlavním je ale tlak, pod kterým se octli maloobchodníci. Když sejdete z našich kanceláří v centru Quadrio do jeho komerční části, tak uvidíte, kolik obchodních prostor je i v takto atraktivní lokalitě prázdných. I ty obsazené velmi rychle mění nájemce. Ta situace je zapříčiněna nárůstem online prodejců, kteří ovšem operují na principu takřka okamžitého dodání zboží. Běžným standardem je dnes dodání do druhého dne a pokud ho firma nenabízí, zákazníci si velmi jednoduše najdou konkurenci, která ano. Perfektní logistika je pro ně tedy naprosto klíčová.

Jak má distribuční centrum dneška vypadat?

Musí být v co nejtěsnější blízkosti velkých měst, skladovací systémy musí pracovat bez sebemenší prodlevy a k tomu ještě firmy musí řešit toky zboží, které dříve neexistovaly. Hlavně v online prodeji oblečení dnes musí mít distributoři sklady nejen na nové zboží, ale i na zboží, které zákazníci vrací. Není výjimkou, že sklady na vrácené zboží jsou větší než na zboží nové. To je jen maloobchod. Podobná situace ale panuje v podstatě ve všech velkých odvětvích. Třeba automobilky dnes vyrábí 24 hodin denně s minimálními skladovými zásobami a všechny díly a součástky jim dodavatelé neustále zaváží. Sebemenší výpadek v logistických procesech znamená velké problémy, milionové škody a penále.

Jak se s takovými nároky logistika vyrovnává?

Z naší strany je zásadní, aby měl klient perfektně zabezpečené veškeré sítě. Sebemenší výpadek elektřiny nebo datových rozvodů pro ně znamená obrovský problém. Na této naší základně pak klienti instalují svá vlastní skladovací a logistická řešení. Často jde o až neuvěřitelně propracované systémy. Například ve skladech DHL a PPL, což jsou jedni z našich největších klientů, přepravují zásilky automatické dopravníky, odkud je odebírají roboti. Ti si přečtou kód balíku a odvezou je na patřičné místo ve skladu. Jediní lidé, které zde potkáte, jsou operátoři, kteří na vše dohlíží.

CTP

Čeká se v logistice na nějakou převratnou technologii? Dočkáme se konečně doručovacích dronů, o kterých se tak dlouho mluví?

Doručovací drony jsou velké téma v Asii, kde nepanují tak přísné regule ochrany vzdušného prostoru. Také s nimi experimentuje Amazon, který je chce používat jako robotické skladníky ve skladech, které se tím pádem budou moct rozrůstat do výšky. U nás je v horizontu zhruba pěti let daleko větší téma přechod na pátou generaci mobilních sítí. Ta přinese velké změny doslova všude a my budeme postaveni před zásadní úkol zajistit pro fungování obrovských toků dat infrastrukturu.

Jaký vývoj v logistice čekáte v souvislosti s energiemi?

Kromě přenosové soustavy budou velkou výzvou právě spolehlivé zdroje energie, protože současná rozvodná síť se octne pod velkým tlakem. Nebudeme se moct spoléhat na dieselové agregáty, ty budou pravděpodobně zakázány, jako dnes zakazujeme kouření. Už dnes se proto obracíme k alternativním zdrojům energie. Na střechy našich skladů instalujeme fotovoltaické systémy a jimi produkovanou energii ukládáme v bateriových úložištích. Jen v České republice už nyní produkujeme kolem 6,1 MW energie.

Je pro vás přechod na obnovitelné zdroje především otázkou zabezpečení dodávky energií klientům, nebo i firemní environmentální strategií?

Obojí. Zajištění nepřetržité dodávky klientům je samozřejmě zásadní, ale udržitelnost našeho byznysu a jeho dopad na životní prostředí je neméně důležitá. V České republice jsme pravděpodobně „nejzelenější“ developer. Pracujeme s certifikací BREEAM jak při stavbě nových budov, tak u stávajících objektů a celého řetězce dodavatelů a kontraktorů. V našich kancelářských budovách, které stavíme a provozujeme, jsme od roku 2012 jako první firmy mimo území Velké Británie držitelem nejvyššího stupně certifikátu. V současnosti odpovídá podmínkám standardu BREEAM 17 % našich objektů, příští rok už chceme mít certifikované všechny.

Stephan de Goeij

Co všechno to znamená v praxi?

Opatření, která podnikáme je celá řada. Budovy mají velmi účinnou tepelnou izolaci, která šetří energii při vytápění a chlazení. Naše topící a chladící systémy jsou také napojené na systém meteostanic, které pracují s deseti lety dat vývoje počasí a vypočítávají z nich nejúspornější řešení klimatizace a vyhřívání. Instalujeme zelené střechy a stavíme na nich včelíny a domovy pro hmyz. Přísně je kontrolováno používání a recyklace materiálů. Vedeme si takzvanou Bílou knihu materiálů, do které neustále doplňujeme všechny novinky, které se na trhu objeví a hledáme způsoby, jak je do našich projektů implementovat. Stejně tak sledujeme novinky v oblasti inteligentního řízení budov. Díky neustálému sběru dat z řídících systémů můžeme naše klienty přesně informovat o jejich nakládání s energiemi a navrhovat jim úsporná řešení. Můžeme jim například identifikovat části spotřeby, které mohou pokrývat z levnější elektřiny nakoupené mimo špičku. Upozorňovat je na vadná zařízení ještě dříve, než přestanou fungovat úplně. Všechna svítidla jsou vybavena LED zářivkami a napojená na systém, který rozsvěcuje pouze části budov, kde se pohybují pracovníci. Tak bych mohl pokračovat dál. Je to spousta drobných opatření, které se ale skládají do velkých úspor nám i klientům.

TIP

Posviťte si na práci úsporněji! Na www.eon.cz/osvetleni najdete referenční projekty, u nichž dosahujeme průměrné úspory 63 % nákladů na osvětlení a návratnosti kolem 3 let. Nezávaznou poptávku nám můžete zaslat prostřednictvím jednoduchého formuláře na téže stránce. 

Jsou ekologie a udržitelnost velká témata v logistice?

Mělo by být. My máme výhodu v tom, že náš generální ředitel Remon Vos považuje environmentální dopad naší činnosti za zásadní téma a velmi se v této oblasti angažuje. CTP je privátní firma s velmi plochou organizační strukturou, takže jeho rozhodnutí se okamžitě zavádí do praxe. Spolu s pražským Institutem cirkulární ekonomie sledujeme celý životní cyklus všeho, co naše společnost spotřebovává a dohlížíme na to, abychom minimalizovali dopad na životní prostředí. Řada našich velkých klientů má navíc udržitelnost a environmentální zodpovědnost zabudovanou do firemní filozofie a bez dodržování nejpřísnějších standardů bychom s nimi ani nemohli spolupracovat.

Podobná opatření určitě pomáhají udržitelnosti vašeho oboru i fungování vašich klientů. V určitý moment ale musíme narazit na fyzické hranice prostředí. Na kapacitu silnic, železnic, na nabídku zastavitelné půdy. Berete při výhledu do budoucna v potaz i je?

Ano, musíme je brát v potaz, protože ty limity jsou velmi reálné a nejde jen o budoucnost. Se stavem a kapacitou silniční a dálniční sítě se potýkáme už dnes. Nemůžeme ignorovat fakt, že navzdory slibům českých vlád stále nemáme dálniční spojení do Vídně. Jak to budeme zohledňovat? Jedna z oblastí, kam se upírá čím dál tím větší pozornost jsou železnice, popřípadě vzdušná doprava. Lokální hráči jako je třeba Alza nebo Mall také využívají městskou hromadnou dopravu. Poblíž hlavních stanic budují automatická výdejní centra, kde si zákazníci sami zboží vyzvedávají. Scénářů je celá řada. Jaké budeme využívat v praxi, je ale složité odhadnout, protože ani přesně nevíme, jak bude vypadat byznys našich zákazníků. Víme například, že přechod automobilek na výrobu elektromobilů na nás bude mít velký dopad. Nevíme ale, jak bude jejich výroba vypadat, jaké budou budovy, jaké bude logistické nároky. Musíme být zkrátka flexibilní a být připraveni vše co nejrychleji řešit.

Přijdou takové nároky v budoucnosti, nebo už jste nějaké museli řešit?

Náš klient, banka Moneta v Ostravě, nakoupil firemní flotilu sto padesáti Volkswagenů E-Golf. My jsme na to okamžitě museli zareagovat a zajistit jim pro ni napájecí stanice. V současnosti ji doplňujeme instalací solárních panelů a bateriových úložišť.

CTP

Dokážete odhadnout, jak bude vypadat dokonalý sklad budoucnosti?

My už na něm pracujeme. Jmenuje se cirkulární budova. Díky dokonalé izolaci takřka nepotřebuje vytápění ani klimatizaci. Funguje nezávisle na veřejných sítích, které používá jen jako zálohu. Energii generuje ze solárních panelů, zachycuje dešťovou vodu, kterou potom dokáže stoprocentně recyklovat. Dokonce i voda ze splachovacích toalet je vyčištěna na filtrech a znovu zavedena do oběhu. Stejně tak se bude recyklovat třeba i nespotřebované jídlo, ze kterého se bude vyrábět biopalivo. Výhodou takové budovy je, že ji lze postavit kdekoliv a používat bez jakýchkoliv nároků na okolní prostředí. Až doslouží, dodavatel ji rozebere a všechen materiál odveze k recyklaci a novému použití. 

Kdy se jí dočkáme?

Problém spočívá v tom, že taková perfektní budova by dnes ještě byla velmi nákladná a my jako developer musíme hlídat i finanční stránku naší činnosti. V současnosti tedy pracujeme na jednotlivých částech. Systém recyklace potravin například testujeme v naší restaurace Eatology ve Spielberk centru v Brně. Stejně tak testujeme další technologie, provádíme měření a audity a skládáme vše dohromady. Je to směr, kam míříme, a věřím, že se stane realitou. Přál bych si jen, aby to šlo co nejrychleji.

Nejlepší články e-mailem