Online magazín o tom, jak ušetřit a inspirovat se ve světě energií
6.7.2018 / jas

Totem, který sbírá energii ze slunce, vysílá Wifi, dobíjí elektrovozy a dělá města i firmy chytřejší

Totem, který sbírá energii ze slunce, vysílá Wifi, dobíjí elektrovozy a dělá města i firmy chytřejší
Americký startup Totem Power vyvinul unikátní platformu, která svým designem připomíná UFO nebo také palmový strom. Ten ovšem neplodí kokosy, nýbrž energii, kterou sbírá ze slunce a chytře ji distribuuje dál. Totem Power by měl zajímat všechna města i firmy - dělá je sexy a chytřejší.

Smart cities a čistá energie se v poslední době staly často opakovaným buzzwordem, minimálně v České republice ale nemáme žádný příklad města, které by o sobě mohlo říct, že má v tomto ohledu komplexní přístup. Firmy v segmentu trvalé udržitelnosti také v komplexnosti tápají a využívají spíše jednotlivá řešení, jako jsou oblíbené fotovoltaické elektrárny nebo zpětné využívání tepla, ve městech jsou pak znakem chytrosti a modernosti hlavně solární lavičky, u kterých se můžete dobít mobil a chytnout Wifi, nebo často skloňované chytré koše, které zefektivňují svoz odpadu.

Není to ale neduh jen České republiky, problémy s komplexností mají municipality i firmy po celém světě. Hlad po takovém řešení ale existuje, a proto před třemi lety vznikl americký startup Totem Power, který chce ukázat, že “soláry” nepatří jen na střechy budov a že energie z nich se dá chytře využít.

“V současné době je to enernet, a ne internet, který změní naše životy,” uvedl ve svém článku na americkém TechCrunch v minulém roce zakladatel Totem Power Brian Lakamp, který se o chytrou a čistou energii začal více zajímat poté, co řešil instalaci solárních panelů na střechu svého domu. Co ale enernetem přesně myslel?

Totem

“Enernet. Jde o dynamickou, distribuovanou energetickou síť se zapojením více účastníků vybudovanou kolem zdroje čisté elektřiny a energetického úložiště sloužící jako základ pro chytrá města,” uvádí ve svém článku dále.

A přesně o to se startup založený v americkém Befordu snaží. Loni přišel na trh se svým originálním prototypem. Jde o pět a půl metru vysoký stožár, který svým designem některým připomíná UFO, druhým palmový strom, ale o to nejde.

Jeho hlavní deviza je v tom, že v sobě kombinuje moderní technologická řešení - solární energii s úložnou baterií o kapacitě 40 kWh, nabíječku pro elektrovozy, chytré a úsporné LED osvětlení venkovních prostor, Wifi se 4G technologií a přípravou na novou generaci 5G, síť senzorů a na ně navázané mnohé doprovodné služby, které dělají města chytřejší.

“Pokládáme standardy pro infrastrukturu chytré mobility. Kombinujeme energii, komunikaci a zpracování dat, což zahrnuje fyzický produkt a cloudovou architekturu pro správu a optimalizaci,” uvedl Lakamp pro server Medium.com.

Totem Power na sebe strhl pozornost i díky tomu, že jemu podobné firmy, které chtějí změnit svět k lepšímu, se často zaměřují na jednotlivé technologie a neřeší je komplexně. Totem právě tohle dělá a je připraven svůj produkt i služby poskytnout jak městům a obcím, tak firmám.

Totem2

Jedním z dalších odlišností je to, že nevidí solární panely jen a pouze na střechách budov jako ostatní firmy z jeho oboru. Energii ze slunce sbírá přímo na ulici. A vzhledem k tomu, že obsahuje velkokapacitní úložnou baterii, je soběstačnou ostrovní jednotkou. Když budou mít města nebo firmy rozmístěny Totem Powery po svých venkovních plochách, mohou se tak snadno stát i částečným záložním zdrojem energie v době jejího výpadku. Navíc, díky nim budou i během blackoutu v ulicích či firmách fungovat internet a telefony, čímž v kritických momentech nedojde k přerušení komunikace obyvatel, potažmo zaměstnanců.

Totem Power se loni dostal do finále soutěže pořádanou Fast Company s názvem World Changing Ideas Awards a také už zaujal investory. Ti mu v rámci tzv. seed kola (jinými slovy počáteční investice) poslali první peníze, jejichž objem ale ani jedna ze stran nezveřejnila. I tak má americký startup to nejdůležitější před sebou. Klíčové bude zejména to, zda existuje opravdový apetit měst a firem po takovémto komplexním řešení, nebo je vytvářen jen uměle populárními prohlášeními za účelem získání bodů v očích voličů a v případě firem jejich zaměstnanců a blízkého okolí.

Nejlepší články e-mailem